جمعه، 10 فروردین 1403

جامعه آزمایشگاهی پرچمداران ارتقای کیفیت هستند

جامعه آزمایشگاهی پرچمداران ارتقای کیفیت هستند
عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی با اشاره به این که طی حداقل یک دهه اخیر آزمایشگاهیان پرچمداران ارتقای کیفیت در نظام سلامت بودند ؛ گفت : مهمتر ین نقطه قوت جامعه آزمایشگاهی پایش هر ساله آنها توسط خود این جامعه یا مراجع دولتی از نظر ارتقای کیفی است.
سید علی اکبر سید مهدی عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی در گفت و گو با خبرنگار نظام پزشکی ضمن تبریک روز آزمایشگاهیان به تمام جامعه آزمایشگاهی کشور و آرزوی سلامت و شادکامی برای این قشر خدوم بیان داشت : آزمایشگاهها  رکن اساسی تشخیص و پیشگیری بیماری ها محسوب می شوند بطوری که 70 درصد مراحل پیشگیری ، تشخیص و درمان در پروسه پایش سلامت جامعه از دالان آزمایشگاهها می گذرد.

وی با تاکید بر این که پزشکان بدون استفاده از خدمات آزمایشگاهها نمی توانند اقدامات موثر را برای درمان بیماری ها انجام دهند، افزود : آزمایشگاههای تشخیص طبی جایگاهی اساسی در نظام سلامت  دارند و کارشان صرفا در نمونه ای که از بیمار گرفته شده و پاسخی برای پزشک نوشته می شود ، خلاصه نمی شود؛ لذا باید نظر و توجه سایر حرف پزشکی را به این جایگاه ارزشمند معطوف کنیم .

وی در خصوص مسائل و مشکلاتی که جامعه آزمایشگاهی کشور با آن دست به گریبان است ، اذعان داشت : طی چند سال اخیر اقتصاد آزمایشگاهها دچار بحران شده و از زمان اجرای طرح هدفمندی یارانه ها و تغییر نرخ دلار خسارات زیادی به آزمایشگاهها وارد شده است به طوری که در رتبه دوم  از نظر میزان آسیب پذیری و خسارت قرار گرفتند .

سید مهدی به عدم رشد تعرفه های آزمایشگاهی طی سالهای اخیر اشاره کرد و گفت : تعرفه های آزمایشگاهی با توجه به افزایش هزینه ها رشد صفر درصدی داشته است و منحنی تغییرات هزینه ای همسان با  رشد تعرفه ای نبوده است.

این متخصص پاتولوژی با اشاره به این که در سال جدید جامعه آزمایشگاهی با دو چالش اساسی روبروست ، تصریح کرد : ورشکستگی صندوق های بیمه ای بدلیل عدم تامین منابع پایدار سبب تاخیر در پرداخت ها شده است که آزمایشگاهها نیز از سایر حرف پزشکی مستثنی نبوده و ادامه حیاتشان با مشکل مواجه است وفشار مالیاتی دومین معضلی است که باید با تعامل آن را حل و فصل کرد.

عضو شو.رای عالی سازمان نظام پزشکی با بیان این که مستند ترین سوابق دریافتی را آزمایشگاهها دارا هستند ، اظهار داشت : تمامی دریافتهای آزمایشگاهها در سیستم ثبت شده و کاملا شفاف و مشخص است اما هزینه های جانبی زیادی دارند که نمی توان آن ها را ثبت و ضبط کرد لذا سازمان امور مالیاتی مبالغی را به عنوان مالیات برای آزمایشگاهها در نظر می گیرد که با هزینه های آن ها همخوانی ندارد.

سید مهدی با اشاره به این که آزمایشگاهها توانایی احصاء مخارج آشکار و پنهان خود را ندارند ، عنوان کرد : آزمایشگاهها نمی توانند مخارج جانبی خود را به صورت مستند به سازمان امور مالیاتی ارائه دهند بنابراین برای تعیین مالیات صرفا به درآمد آزمایشگاهها نگریسته می شود، در حالی که درآمد ها با مخارج آزمایشگاهها همخوانی ندارد.

**عدالت بین رشته ای در تعیین تعرفه ها رعایت شود

وی همچنین به اجرای طرح تحول و عدم توجه به نظرات کارشناسی انجمن های علمی برای تعیین ارزش نسبی خدمات اشاره کرد و گفت : وزارت بهداشت ضریب لازم را برای خدمات آزمایشگاهی و  ارزش نسبی آن ها لحاظ نکرد در حالی که از این وزارتخانه انتظار می رفت یک کارگروه تخصصی برای تعیین ارزش نسبی خدمات تشکیل دهد و بر اساس محاسبات کارشناسی و علمی ارزش نسبی خدمات گروههای مختلف پزشکی از جمله جامعه آزمایشگاهی تعیین شود.

به گفته وی باید عدالت بین رشته ای از نظر تعیین تعرفه خدمات در بین گروههای پزشکی رعایت شود و جامعه آزمایشگاهیان اعتراض و حتی آمادگی خود را برای همکاری و ارائه نظرات کارشناسی به مسئولان امر جهت تعیین علمی تعرفه ها اعلام کرده است.

وی یاد آور شد : تناسبی بین تعرفه خدمات آزمایشگاهی با سایر خدمات گروههای پزشکی وجود ندارد و کار کارشناسی برروی تعیین تعرفه های خدمات آزمایشگاهی انجام نشده است در حالی که باید به جامعه آزمایشگاهی با توجه به صعوبت کاری آنها توجه ویژه ای شود زیرا با سیلی صورت خود را سرخ نگه داشته اند و با وجود تمامی مشکلات از هیچ تلاشی برای ارائه خدمات با کیفیت به بیماران خودداری نمی کنند.

انتهای پیام / ر

(استفاده از خبر با ذکر منبع الزامی است)

 

 

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.