پنجشنبه، 9 فروردین 1403

مسائل سیاسی اولویت نظام پزشکی نیست

مسائل سیاسی اولویت نظام پزشکی نیست
رئیس سازمان نظام پزشکی با اشاره به اینکه تلاش کردم سیاست‌زدگی را از نظام پزشکی دور کنم، گفت: منتخبان دور جدید باید به این نکته توجه کنند که مسائل سیاسی در نظام پزشکی اولویت نباشد، چرا که این مسئله شأن نظام پزشکی را تنزل می‌دهد.

به گزارش خبرنگار نظام پزشکی دکتر علیرضا زالی رئیس کل سازمان نظام پزشکی در نشست خبری خود به مناسبت روز خبرنگار با اشاره به این که انتخابات نظام‌پزشکی براساس آئین‌نامه و قانون‌های موجود برگزار شد؛ بیان کرد :  در اجرای نظارت  انتخابات دخالتی نداریم و در ارتباط با اعتراضات هیأت نظارت باید رسیدگی‌های لازم را انجام دهد.

 

وی افزود : در بعدازظهر روز برگزاری انتخابات به دلیل مشکل پیش‌آمده در برگزاری شیوه الکترونیک رای دهی  با مشورت رئیس شورای عالی نظام پزشکی درخواست کردیم تا انتخابات در روز بعد دوباره برگزار شود که به دلیل نبود آئین‌نامه، هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات این موضوع را قبول نکرد.

 

رئیس سازمان نظام پزشکی با اشاره به اینکه اگر انتخابات الکترونیک برگزار می‌شد، سطح مشارکت افزایش می‌یافت، گفت: در زمینه نتایج انتخابات قائل به جناح‌بندی نیستم و ممکن است افراد علائق سیاسی مختلفی داشته باشند اما با نگاه صنفی وارد سازمان پزشکی شوند.

 

زالی با تأکید بر اینکه در دوره ریاستم تلاش کردم، سیاست‌زدگی را از نظام پزشکی دور کنم ادامه داد :‌در این مدت همه گرایش‌ها حضور فعال در کادر نظام‌پزشکی داشته و همه همکاران با همه علائق سیاسی و اجتماعی محترم هستند و می‌توانند زیر چتر نظام‌پزشکی به مسائل صنفی توجه کنند.

 

وی با بیان این که در مورد منتخبان فعلی باید توجه داشت که این مسئله مؤید این مطلب بوده که جامعه پزشکی این عزیزان را انتخاب کرده است؛ تصریح کرد : باید به این نکته توجه شود که  مسائل سیاسی در نظام پزشکی اولویت نباشد، چرا که این مسئله شأن نظام پزشکی را تنزل می‌دهد.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه رئیس جمهور به حوزه سلامت توجه ویژه‌ای کرده است، اظهار کرد : دولت تدبیر و امید نگاه راهبردی به سلامت داشته و باید قدرشناس این مسئله باشیم و اکنون منتقدین دولت نیز قبول دارند که سلامت جزو سه  فصل اصلی دولت است که این امر  دستاورد بزرگی به شمار می‌رود.

وی با تأکید بر لزوم افزایش فصل مشترک دولت و مجلس برای ارتقاء سلامت، گفت: اگر دولت در حوزه تعرفه‌ها به نظرات مادر نظام پزشکی توجه می‌کرد، بسیاری از مشکلات اکنون وجود نداشت، همچنین دولت به تنهایی نمی‌تواند مشکلات حوزه سلامت را رفع کند که پروتکل‌هایی در این زمینه تدوین شده تا تصدی‌گری صرف کاهش یابد.

 

به گفته زالی  گام های ابتدایی طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع در دولت و وزارت بهداشت برداشته شده که نشان از عزم این وزارتخانه دارد، همچنین درخواست ما از دولت این بوده که منابع عمومی در حوزه سلامت را مورد توجه قرار دهد، چرا که سه دهه است اعتبارات رشد مکفی نداشته و پایدار نبوده است.

وی با اشاره به این که بحران‌های زیادی را در این چهار سال داشتیم ولی اکنون به نقطه سکون نزدیک شده و امیدوارم در دوره بعد، موفقیت‌ها ادامه یابد؛ بیان کرد : در شرایط سختی تصدی گری سازمان نظام پزشکی را بر عهده گرفتم و حتی رئیس جمهور وقت نیز حکم ریاست بنده را ابلاغ نمی کرد که پس از 6 الی 7 ماه این مسائل مرتفع شد.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی تصریح کرد : برای گردش امور سازمان نظام پزشکی پولی از دولت نگرفته و مجبور شدیم از خود جامعه پزشکی کمک بگیریم که این مسئله سبب نارضایتی جامعه پزشکی شد.

زالی خاطرنشان کرد : معتقدم در یک جامعه مدنی، دولت باید به انجمن و سازمان‌هایی همچون نظام پزشکی کمک کند و در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته نیز به همین صورت بوده و حمایت‌های دولتی وجود دارد.

 

وی در خصوص عدم شرکت خود در دور جدید انتخابات  نظام پزشکی ، گفت: این اقدام من برای دگردیسی در سازمان و تزریق سلایق جدید بود و در واقع تلاش کردم فرصت‌زایی در سازمان ایجاد شود و بعد از این دوره نیز در مطب و اتاق عمل فعالیت خواهم داشت.

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.