پنجشنبه، 9 فروردین 1403

مظلوم واقع شدن جامعه دندانپزشکی در بحث مالیات

مظلوم واقع شدن جامعه دندانپزشکی در بحث مالیات
رییس هیات مدیره انجمن دندانپزشکی ایران با اشاره به این که برخلاف تصور رایج جامعه دندانپزشکی درآمدهای چند ده میلیونی ندارند گفت: جامعه دندانپزشکی با نوعی سردرگمی در پرداخت مالیاتهای سنگین مواجه است در حالی که اغلب دندانپزشکان با درآمدهای ناچیز به ارائه خدمات می پردازند.

به گزارش خبرنگار نظام پزشکی، علی تاجرنیا رییس هیات مدیره انجمن دندانپزشکی ایران در آخرین نشست فصلی روسای انجمن های دندانپزشکی با ریاست کل سازمان نظام پزشکی که 23 اسفندماه در محل این سازمان برگزار شد با اشاره به برخی از مشکلاتی که جامعه دندانپزشکی با آن دست به گریبان است ، بیان داشت :  در شهرستان ها برخوردهای متفاوتی از سوی شهرداری ها با دندانپزشکان صورت می گیرد که سبب ایجاد مشکلات عدیده ای برای آن ها می شود و اخیرا نیز اداره آب و فاضلاب در قبال میزان آب مصرفی هزینه های گزافی را از دندانپزشکان دریافت می کند.

وی با بیان این که در خصوص مالیات دندانپزشکان با نوعی سردرگمی مواجه هستیم ، افزود : جامعه دندانپزشکی در خصوص مباحث مالیاتی مظلوم واقع شده است بطوری که معادل برخی از جراحانی که درآمدهای بالا دارند از آنها درخواست مالیات می کنند.

وی همچنین به برگزاری همایشها و بازآموزی های مدون توسط سازمان نظام پزشکی اشاره کرد و ادامه داد : با توجه به این که انجمن ها منابع درآمدی ندارند؛ بهتر است سازمان نظام پزشکی برگزاری همایش های مدون را به خود انجمن های مربوطه واگذار کند تا از این راه درآمد زایی داشته باشند.

تاجرنیا با گلایه ا ز این که جایگاه دندانپزشکان به خوبی در نظام سلامت دیده نشده و از قابلیت و ظرفیت های آنان به درستی استفاده نمی شود ، تصریح کرد :  جامعه دندانپزشکی نیازمند حمایت از سوی مسوولان است اما نوع نگاهها به قشر دندانپزشک زیبنده نیست و این تصور رایج است که دندانپزشکان درآمدهای چند ده میلیونی دارند.

در ادامه هر یک از روسای انجمن های حاضر در جلسه به بیان نقطه نظرات خود درخصوص مباحث و مشکلات موجو.د در جامعه پزشکی به ویژه دندانپزشکان پرداختند که اهم آن شامل موارد زیر است :

  • 1-بازگرداندن جایگاه واقعی پزشکان در جامعه ایرانی با دفاع منطقی از قداست آنان در برابر هجمه هایی که علیه این قشر فرهیخته صورت می گیرد.
  • 2-تابلوهای دندانپزشکان محل بحث است و با تغییر کاربری باید هزینه ها و عوارض زیادی را بپردازند درحالی که در واحد مسکونی می توان تغییرکاربری داد اما شهرداری این را نمی پذیرد و کوچکترین تغییر و جا به جایی را تحت عنوان واحد تجاری باید ثبت نمود.
  • 3-بازگرداندن حق تعرفه گذاری به سازمان نظام پزشکی
  • 4-ساماندهی مالیات دندانپزشکان
  • 5-ارائه اهم فعالیت هایی که از سوی سازمان نظام پزشکی برای جامعه پزشکی و دندانپزشکان انجام می شود
  • 6-ساماندهی ظرفیت پذیرش دانشجویان رشته دندانپزشکی و این که متناسب با نیاز جامعه پذیرشها صورت گیرد تا با معضل بیکاری فارغ التحصیلان دندانپزشکی مواجه نباشیم
  • 7-همانطور که برای احقاق حقوق بیماران در نظام پزشکی راهکارهای قانونی ثبت شکایت وجود دارد برای جامعه پزشکی نیز این راهکارها در نظر گرفته شود.
  •  

**هجمه ها علیه جامعه پزشکی غیر مستند است

درادامه نشست علیرضا زالی رییس کل سازمان نظام پزشکی با اشاره به این که بحث حیثیت و قداست جامعه پزشکی از جمله مباحث استراتژیک و مهم محسوب می شود ، گفت : بر خلاف آن چه در فضای مجازی و رسانه ها  مشاهده می کنیم، طبق موخرترین گزارشات میدانی سازمان صدا و سیما و وزارت کشور جایگاه جامعه پزشکی جزء سه رتبه اول کشور است در حالی که برخی از گروههای مرجع تنزل جایگاه تا رده سیزدهم را هم داشته اند.

وی با اشاره به این که سیاه نمایی در خصوص وجاهت و فعالیت های جامعه پزشکی انجام می شود افزود : فضای حاکم به گونه ای است که همه فکر می کنند جامعه پزشکی مملو از خطاست در حالی که طبق بررسی های انجام شده درصد شکایات ثبت شده در سال 95 نسبت به سال 94 در دادسرای نظام پزشکی کل استان ها کاهش چشمگیر داشته است .

وی ادامه داد : این کاهش شکایات در حالی است که میزان مداخلات افزایش داشته است بطوری که در تهران 1.5 میلیون بستری داشته ایم که عدد بزرگی است و قاعدتا باید شکایت بیشتر می شد اما مستندات خلاف این را نشان می دهد.

رییس کل سازمان نظام پزشکی با اشاره به این که هجمه ها علیه جامعه پزشکی غیر مستند و ناجوانمردانه است ، اظهار داشت : در خصوص معرفی ارزش ها و دستاوردهای جامعه پزشکی برنامه تالار تجربه را تولید نمودیم که از آنتن شبکه چهارسیما پخش و با استقبال گسترده ای از سوی مخاطبان مواجه شد که این امر نشان می دهد مردم هنوز هم به جامعه پزشکی اعتماد داشته و آن ها را دوست دارند.

زالی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که ورود فنی به مباحث قانون برنامه ششم توسعه داشتیم ، گفت : چهار پیشنهاد را برای قانون برنامه ششم توسعه به کمیسیون بهداشت مجلس ارائه دادیم از جمله این که :

 1-کلیه سازمان ها از جمله شهرداری ها در خصوص دریافت عوارض و وجوه مربوطه مکلف به اخذ نظر از سازمان نظام پزشکی و تعامل با آن هستند

2-مسئولیت مدنی جای بحث نیابت قضایی را در مراجع رسیدگی به تخلفات جامعه پزشکی بگیرد.

3-بازگشت حق تعرفه گذاری به سازمان نظام پزشکی

4-مرجعیت رسیدگی به شکایات پزشکان ،مرجع واحد و یکسان در نظام پزشکی باشد.

وی افزود : مسئولیت مدنی جامعه پزشکی به عنوان نیابت قضایی پذیرفته و مورد تصویب شورای نگهبان قرارگرفت و وزارت بهداشت نیز مکلف شد در تمامی آیین نامه ها و بخش نامه های ابلاغی خود در حوزه اختیارات و وظایف سازمان نظام پزشکی ،ازاین سازمان کسب تکلیف کند.

وی درخصوص مباحث تعرفه ای خدمات دندانپزشکی اذعان داشت : اگر قرار است سناریوی جامعه پزشکی برای دندانپزشکان هم تکرار شود ، گذشت از این موضوع آسیب کمتری را متوجه دندانپزشکان می کند.

زالی با اشاره به این که کار دندانپزشکان فرسایشی است ، تصریح کرد : در حال انجام رایزنی هایی درخصوص مالیات جامعه دندانپزشکی هستیم تا صعوبت کاری آن ها در مالیات ها لحاظ شود.

رییس کل سازمان نظام پزشکی با  اشاره به این که در مباحث مربوط به شهرداری ها نیز معضلات دندانپزشکان را به صورت مصداقی مرتفع نموده ایم ، گفت : پیگیری های لازم را برای کاهش مشکلات مطب دندانپزشکان برای عوارض تابلو ، پسماند و سایر مسائل انجام داده ایم .

وی با بیان این که برای سال آینده حداقل رشد تعرفه های تمدید پروانه مطب و سوء پیشینه را برای جامعه پزشکی در نظرگرفته ایم ، خاطرنشان کرد : برای احقاق حقوق از دست رفته جامعه پزشکی نیز شورای حقوقی سازمان نظام پزشکی آماده ارائه هر نوع خدمت است .

زالی در پایان با اشاره به این که باید جلوی گسترش بی رویه دانشکده های دندانپزشکی گرفته شود ، اظهار داشت :طی دو سه سال اخیر مراقبت های لازم برای جلوگیری از گسترش کمی دانشکده های دندانپزشکی انجام شده تا ظرفیت پذیرش دانشجو در این رشته تعدیل شود.

انتهای پیام / ر

(استفاده از خبر با ذکر منبع بلامانع است)

 

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.