پنجشنبه، 30 فروردین 1403

احیای طب عمومی به مصلحت نظام سلامت است

احیای طب عمومی به مصلحت  نظام سلامت است
​ رییس کل سازمان نظام پزشکی با اشاره به اینکه ​بازسازی هویت پزشکان عمومی برگرفته از تغییر ساختار طب در کشور است گفت : این امر اساسا مطالبه صنفی نبوده بلکه مصلحت عمومی نظام سلامت است
به گزارش خبرنگار نظام پزشکی ،علیرضا زالی در هشتمین گردهمایی علمی انجمن پزشکان عمومی ایران با اشاره به حادثه پلاسکو اظهارداشت: آتش‌نشانان و جامعه پزشکی فصول مشترکی داشته و در بحث امدادرسانی اولیه تیم‌های پزشکی آمادگی کامل خود را اعلام کردند و خوشبختانه کمترین دغدغه را در آن لحظات در حوزه درمان داشتیم.

وی با اشاره به اینکه هفت  بیمارستان در ساعات اولیه در جریان حادثه مشارکت داشتند، گفت: دستان گرم پزشکان پذیرای کمک به مردم بوده ولی متاسفانه هر روز به دلایلی دل آنها آزرده می‌شود.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه خاطر جامعه پزشکی امروز مکدر است افزود : این مسئله نیاز به الطفاتات ویژه‌ای دارد چرا که ذخایر ملی کشور تنها منابع نفتی نیستند بلکه همین مغزهای متفکر، پزشکان و نخبگان هستند که  باید قدر آنها را بدانیم.

زالی با اشاره به این که باید همه دست به دست هم دهیم و دور از هیجانات با نگاهی استراتژیک ، برنامه ریزی مدون  داشته و نقشه راه را با موفقیت طی کنیم  ادامه داد : باید توجه داشت که هرگونه تفرقه  و انشقاق درونی سبب منحرف شدن از مسیر و  افت فعالیت پزشکان عمومی می شود.

وی با تاکید بر مبحث هویت پزشکان عمومی گفت: احیاء طب عمومی و هویت پزشکان عمومی منتج از تغییر ساختاری طب در کشور  است  لذا یک مطالبه صنفی نبوده بلکه مصلحت عمومی نظام سلامت است که موجب صرفه جویی و اصلاح فرهنگ عمومی سلامت می‌شود.

وی اظهار داشت : باید با بهره گیری از ظرفیت پزشکان عمومی منابع را مدیریت و ساماندهی کرده و ارجاعات غیر ضروری را اصلاح کنیم که برون داد آن مراقبت درمجموعه شهروندی است.

 

رییس کل سازمان نظام پزشکی با اشاره به مشکلات معیشتی پزشکان عمومی ابراز داشت :  اشل حقوقی پزشکان عمومی باید تغییر کند و بحث اقتصادی و تعرفه این گروه از پزشکان نیازمند تغییرات اساسی است که  مصوبات شورای عالی نظام پزشکی  بخشی از این مشکلات را می‌تواند حل کند البته من نیز پیشنهاداتی دارم که با همکاری سایر مجموعه‌های ذیربط می‌توان اقدامات موثری در این زمینه انجام داد.

وی  با اشاره به این که تحقق نظام ارجاع و پیاده سازی پزشک خانواده یک راه حل بنیادی و مبنایی برای رفع این مشکل تلقی می شود ،گفت:  قدر مطلق تعرفه پزشکان عمومی باید افزایش یابد و بار مالی این موضوع نیز در سازمان های بیمه گر موجود است ودر نهایت از آن منتفع نیز می شوند.

زالی با بیان این که اگر تعرفه پزشک عمومی و متخصص نزدیک به هم باشد مردم برای دریافت خدمات درمانی پزشک متخصص را انتخاب می کنند ؛خاطرنشان کرد:  پزشکان عمومی و مامان ها جزء آسیب پذیرترین گروه ارائه خدمات پزشکی در کشور محسوب می شوند که با تغییر تعرفه آن ها باید به سمتی حرکت کنیم تااقبال عمومی برای مراجعه به پزشک عمومی بیشتر شود .

به گفته وی بار مراجعه شهروندان ایرانی برای دریافت خدمات پزشکان عمومی و متخصص جهت درمان سرپایی از متوسط جهانی فاصله دارد که ارائه برنامه‌ریزی‌ها در این زمینه حائز اهمیت است.

وی همچنین به مغفول واقع شدن بخش E&M که خدمات سرپایی را پوشش می دهد در کتاب ارزش گذاری نسبی خدمات اشاره کرد و گفت :  باید این بخش اصلاح شده و پروتکل اجرایی سازی این بخش را برای پزشکان عمومی اعمال کنیم.

انتهای پیام / ر

(استفاده از خبر با ذکر منبع بلامانع است)

 

/

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.