جمعه، 10 فروردین 1403

رئیس کل سازمان نظام پزشکی: گلایه از ورود علم کاذب به حوزه فیزیوتراپی کشور/ انتقاد از نگاه حداقلی به رشته فیزیوتراپی

رئیس کل سازمان نظام پزشکی: گلایه از ورود علم کاذب به حوزه فیزیوتراپی کشور/ انتقاد از نگاه حداقلی به رشته فیزیوتراپی
رئیس کل سازمان نظام پزشکی با گلایه از رفتار برخی رسانه ها در حوزه پزشکی گفت: متاسفانه شاهد ورود علم کاذب به حوزه فیزیوتراپی کشور هستیم چرا که برخی رفتارهای غیرعلمی توسط افراد غیر فیزیتراپ انجام می شود که از نام شما نیابتا استفاده می کنند.

به گزارش خبرنگار نظام پزشکی، دکتر علیرضا زالی رئیس کل سازمان نظام پزشکی که در بیست و هفتمین کنگره سالیانه انجمن فیزیوتراپی ایران سخن می گفت، اظهار داشت: همکاران فیزیوتراپ باید با مراقبت، اصالت و هویت خود را بازشناسایی کنند چرا که افتراق افراد غیر ذیصلاح با همکاران فیزیوتراپی به راحتی امکان پذیر نیست و باید جایگاه شما به خوبی تبیین شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر رشته فیزیوتراپی در جایگاه بالندگی و مهارتی از نظر علمی، ظرفیت ها، زیر ساخت ها و ابزاری که برای ارتقای یک رشته لازم است، قرار دارد، گفت: شاید 20 سال پیش جسارت توسعه رشته های پزشکی را به علت عدم زیرساخت های لازم، مکفی نبودن فضای آموزشی و عدم وجود نیروی انسانی لازم نداشتیم اما در حال حاضر از ذخایر ارزنده علمی به خصوص در حوزه های مختلف دانشگاهی برخورداریم.

زالی با اشاره به کارهای آکادمی بسیار خوب توسط گروه های برجسته فیزیوتراپی در دانشگاه ها، اظهار داشت: توسعه علمی و زیر ساختی در تمام ابعاد حوزه سلامت کشور جزو نکاتی است که امروز می توان به تبع آن متفاوت اندیشید و استراتژی متفاوتی را نیز تبیین کرد.

وی رشته فزیوتراپی را با سابقه عظیمی که از پیش از انقلاب در کشور ما وجود دارد، یکی از رشته های توان بخشی با پیشینه درخشان و پر افتخارعنوان کرد و افزود: شرایط مطلوب فعلی به علت پیشینه این رشته است که سنگ بنای ارزنده برای همه پیشرفت های ما محسوب می شود.

 

*نیاز بیش از پیش به رشته فیزیوتراپی با بالا رفتن سن جمعیت

به گفته رئیس کل سازمان نظام پزشکی شرایط فعلی کشور، نیاز ما را به فزیوتراپی نسبت به سال های گذشته افزایش خواهد داد و یکی از اصلی ترین دلایل آن بالا رفتن سن جمعیت در ایران، تغییرات در جمعیت ایرانی، سالمند تر شدن آن و تغییر الگوی سالمندی  است که توان بخشی متنوع تر و متکثر تری را می طلبد.

وی با در نظر گفتن 73 سال، متوسط سن مشخص طول عمر یک فرد ایرانی، خاطرنشان کرد: افراد از 11 سال مانده به این سن، باناتوانی های جسمی، فیزیکی و روانی همراه می شوند و بخش زیادی از ناتوانی جسمی و فیزیکی آن ها را که ناشی از مشکلات متعددی است، توسط همکاران فیزیوتراپ مدیریت می شود.

زالی با گلایه از اینکه حوادث ترافیکی در کشور بیداد می کند، تصریح کرد: بخش پنهانی از حوادث ترافیکی دیده نمی شود و در آمار ها نیز کمتر گنجانده می شود معمولا بخشی از افرادی که در حوادث ترافیکی معلول می شوند نیازمند درمان توان بخشی و به طور خاص فیزیوتراپی هستند اما کمتر در آمارها برده می شوند.

وی ادامه داد: پیش بینی می شود به ازای هر مرگ و میر حوادث ترافیکی، 5 مورد منجر به معلولیت می شود که برخی از آن ها نیازمند خدمات مستمر فیزیوتراپی و توان بخشی هستند.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی ابراز داشت: اقدامات درمانی ما در مورد بیماری های صعب العلاج و سرطان در کشور در حال پیشرفت است و نه تنها طول عمر بسیاری از بیماران در حال تغییر است بلکه روش های جراحی بسیار پیچیده ای در کشور انجام می شود.

 

*ضرورت تغییر در مفاهیم مربوط به فیزیوتراپی توسط همکاران گروه پزشکی

 وی در خصوص تغییر در مفاهیم مربوط به توان بخشی و فیزیوتراپی توسط همکاران گروه پزشکی، یادآور شد: در قدیم اگر بیماری با سکته مغزی به متخصص مغز و اعصاب و یا یک شکستگی پیچیده به ارتوپد مراجعه می کرد، اولویت چندگانه بعدی را فیزیوتراپی در نظر می گرفتند اما در حال حاضر به محض آغاز یک عارضه، متخصص فیزیوتراپی از همان لحظات آغازین باید کنار بیمار باشد.

زالی اضافه کرد: امروزه نباید خدمات فیزیوتراپی را به صورت سنتی، کلیشه ای و در فاز سوم طبقه بندی کنیم چرا که فیزیوتراپ ها استحقاق خدمات پیشگیری و سکانس های درمانی اولیه را دارند.

وی یکی از مشکلات عمده فیزیوتراپ ها را تعرفه گذاری خدمات آن ها عنوان کرد و گفت: تا پیش از سال 82، کتابچه ای در زمان استقرار شورای عالی بیمه دروزارت بهداشت که عمدتا در بخش دولتی مورد استفاده قرار می گرفت، وجود داشت و یکسری خدمات در آن احصا می شد.

 

*انتقاد از نگاه حداقلی به رشته فیزیوتراپی

رئیس کل سازمان نظام پزشکی با انتقاد از نگاه بسیار حداقلی به رشته فیزیوتراپی در این کتاب، عنوان کرد: متاسفانه مبنای ویزیت این همکاران بر اساس ویزیت پزشکان عمومی بود که در حال حاضر چنین مفهومی منسوخ و اجرا نمی شود و باید این خدمات را به کمک انجمن فیزیوتراپی و برد احصا کرد.

وی خاطرنشان کرد: باید شبیه کاری که در خدمات پزشکی انجام دادیم، در جایی که مهارت بیشتر لازم است، در جایی که صعوبت بیشتر وجود دارد، تواتر خدمت فیزیوتراپی نیاز است، دانش بیشتری را می طلبد و یا امکان دارد در جایی خدمات با یک عارضه بالقوه همراه باشد را در نظر گرفته و به صورت مستقل قیمت گذاری کنیم تا با این فرمول بیمه ها بتوانند خدمات را محاسبه کرده و یا به صورت آزاد محاسبه شود.

زالی ادامه داد:هم در گروه تغذیه و هم در گروه فیزیوتراپی این آمادگی کاملا وجود دارد که وارد مسیر اصلاح متدولوژی تعرفه گذاری خدمات شوند و این راه را برای دیگر همکاران چون اپتومتریست ها، کار درمان ها و غیره باز کنند.

وی در خصوص موسسات فیزیوتراپی نیز اظهار داشت: متاسفانه دیرکرد در پرداخت مطالبات فیزیوتراپ ها توسط سازمان های بیمه گر پایه و بعضا تکمیلی از مشکلات گریبان گیر آن ها است که برخی از آن ها بالای  8 ماه تا یک سال مطابات خود را نگرفته و مشکلات متعددی رادر دریافت های بیمه ای خود دارند.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی ابراز داشت: در بحث قرارداد  با فیزیوتراپ ها و محاسبه حداقلی بیمه ها هم سلیقه های متفاوتی وجود دارد چرا که بیمه های مختلف اعم از تکمیلی، بانک ها، پایه و غیره هر کدام پروتکل خود را دارند که این کار را برای رشته فیزیوتراپی سخت می کند.

وی تصریح کرد: در این زمینه باید وحدت رویه به نفع جامعه فیزیوتراپی با پیگیری ما و شما در مکانیسم های قراردادهای بیمه ای، تاخیر در پراخت مطالبات همکاران فیزیوتراپی، تاخیر در قراردادها و عدم انسجام و وحدت رویه در قراردادها و سلیقه ای بودن و تنوع بیمه ها با همکاران، صورت گیرد.

انتهای پیام/ع

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.