پنجشنبه، 9 فروردین 1403

تحقق گردشگری سلامت با انتخاب رایزن پزشکی در کشورهای همسایه

تحقق گردشگری سلامت با انتخاب رایزن پزشکی در کشورهای همسایه
ظرفیت گردشگری سلامت کشورمان می‌تواند با همکاری وزارت امور خارجه و وزارت بهداشت از طریق تعیین رایزن سلامت یا پزشکی در سفارتخانه‌های ایران در کشورهای همسایه آبه مردم کشورهای منطقه معرفی شود.

 به گزارش خبرنگار نظام پزشکی، دکتر سید علی ریاض معاون حقوقی و امور مجلس سازمان نظام پزشکی  گفت: ارتقای سطح سلامت فردی یکی از مهم ترین اهدافی است که موجب می‌شود انسان‌ها زمان و درآمد خود را مصرف کنند. نه تنها یک فرد بیمار حاضر است بخش زیادی از دارایی خود را صرف بهبود جسمی و روانی خود کند بلکه یک فرد سالم هم علاقه‌مند است برای حفظ سلامتی یا بالا بردن ضریب سلامتی خود تلاش کند.

وی خاطرنشان کرد: در هر کجای دنیا که امکان ارائه خدماتی برای بهبود بیماری یا بالا بردن سطح سلامتی جسمی و روانی افراد وجود داشته باشد، آن محل به مکانی برای جذب هزاران انسانی تبدیل می شود که به آنها گردشگران سلامت گفته می‌شود.

ریاض با بیان اینکه در ایران پتانسیل بالایی برای جذب چنین گردشگرانی وجود دارد، افزود: ایران توانایی جذب سالیانه حدود یک میلیون توریست پزشکی را دارد که این مقدار برابر با درآمدی معادل 7 میلیارد دلار است و تحقق این مسئله گامی در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل در حوزه سلامت است.

وی ادامه داد: تحقق این مهم موجب رشد فزاینده درآمدهای غیر نفتی در کشور می شود و ایجاد شغل برای بخش قابل توجهی از جوانان مستعد در حوزه سلامت را نیز در پی خواهد داشت.

 

*توریسم درمانی یا گردشگری سلامت

،  یکی از اهدافی که می‌تواند گردشگر را برانگیزد تا عزم سفر کند را مسافرت برای کسب سلامتی عنوان کرد و یادآور شد: در حقیقت گردشگری سلامت، نوعی از گردشگری است که به منظور حفظ، بهبود و حصول مجدد سلامت جسمی و ذهنی فرد به مدتی بیشتر از 24 ساعت و کمتر از یک سال صورت می‌پذیرد.

وی ادامه داد: یک توریست سلامت با مسافرت از محل دائم زندگی خود می‌تواند از خدمات درمانی مقصد استفاده کند تا سلامت جسمی و روحی‌اش را به دست بیاورد.

به گفته ریاض دامنه گردشگری سلامت وسیع است و وجود اصطلاحات متعدد در میان تعریف‌های سازمان جهانی گردشگری، مؤید این مسئله است:

*گردشگری تندرستی ( به مسافرت توریست به دهکده‌های سلامت و مناطق دارای چشمه‌های آب معدنی و آب گرم (اسپاها) اشاره می‌کند. در این نوع سفر توریست برای رهایی از تنش‌های زندگی روزمره و تجدید قوا بدون مداخله و نظارت پزشکی راهی سفر می‌شود. معمولاً این توریست‌ها بیماری جسمی مشخصی ندارند و بیشتر در پی بهره مندی از طبیعت شفابخش مناطق دیگر هستند.

مناطق طبیعی بکر و زیبا از جنگل‌های زیبای شمال تا کویر داغ مرکزی و مناطق کوهستانی ایران به شدت می‌تواند پذیرای چنین گردشگرانی باشد به شرط اینکه سرمایه گذاری مناسب در این مناطق به نحوی صورت پذیرد که صدمه‌ای به طبیعت وارد نشود.

*گردشگری درمانی ( به معنای مسافرت توریست به منظور استفاده از منابع درمانی طبیعی (آب‌های معدنی، نمک، لجن و غیره) است که معمولاً برای درمان برخی بیماری‌ها یا گذران دوران نقاهت تحت نظارت و مداخله پزشکی صورت می‌پذیرد. این نوع از گردشگری مورد توجه مسؤلان گردشگری کشور قرار گرفته است. به خصوص لجن درمانی که طبیعت ایران را در میان کشورهای همسایه به شدت محبوب کرده است.

طبق آمارها حدود 45 میلیون گردشگر در جهان از آب درمانی برای معالجه خود استفاده می‌کنند که ایران با دارا بودن بیش از 1000 چشمه آب معدنی شناخته شده توانایی جذب سهم بالایی در این قسمت را دارد.

یکی از جاذبه‌هایی که به تازگی مورد توجه توریست‌های بین‌المللی قرار گرفته غار درمانی و نمک درمانی است. ایران با داشتن چندین گنبد نمکی می‌تواند در این خصوص نیز به یکی از قطب‌های گردشگری پزشکی تبدیل شود.

*گردشگری پزشکی ( نوع دیگری از گردشگری سلامت است که در آن مسافرت به منظور درمان بیماری‌های جسمی یا انجام نوعی از عمل‌های جراحی تحت نظارت پزشکان در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی صورت می‌پذیرد.

این نوع گردشگری هم اکنون در ایران صورت می‌پذیرد و سالیانه ایران پذیرای تعدادی از بیماران کشورهای عراق، افغانستان، پاکستان، آذربایجان و ... است. مرکز درمان ناباروری رویان یکی از مراکزی است که سالیانه از بسیاری از کشورهای منطقه پذیرای بیماران است. اما پذیرش این تعداد بیمار در مقایسه با پتانسیل بالای ایران و نیاز کشورهای منطقه بسیار کم است.

*گردشگری طب سنتی؛ اما پتانسیل ایران برای ارائه انواع گردشگری سلامت به همین سه مورد ختم نمی‌شود. ایران طب سنتی ویژه خود را دارد و گیاهان دارویی بسیار ارزشمند که می‌تواند مورد توجه گردشگران سلامت سراسر جهان قرار گیرد.

*گردشگری مذهبی و سلامت روحی؛ گردشگری سلامت به سفر برای سلامت جسم محدود نیست. هر سفر مذهبی سفری برای جلای روح است و ایران با داشتن سه شهر مذهبی بزرگ مشهد، قم و شیراز و دارار بودن هزاران امامزاده واجب التعظیم و نیز با داشتن مراسم‌های مذهبی هزاران ساله می‌تواند پذیرای میلیون‌ها گردشگری شود که به دنبال یافتن مکانی برای استراحت روحی و تقویت ایمانی خود هستند.

نکته قابل توجه در این زمینه این است که ایران می‌تواند مهد پزشکی اسلامی شود. پزشکی مبتنی بر متون اصیل اسلامی از قبیل طب النبی(ص)، طب الرضا(ع)، طب الصادق(ع) و ...

اگر مراکزی برای پژوهش و تحقیق در خصوص هزاران حدیث پزشکی نقل شده از پیامبر(ص) و ائمه اطهار (ع) ایجاد شود، پژوهشکده‌هایی که در آن علم الهی ائمه(ع) که در قالب احادیث نقل شده به زبان و علم روز تبدیل و به مردم جهان ارائه شود، نه تنها به اثبات حقانیت علمی اسلام در جهان منجر خواهد شد بلکه هزاران پژوهشگر از کشورهای اسلامی و غیر اسلامی را به گرد علم الهی ائمه(ع) جلب می‌کند و هزاران گردشگر سلامت برای دریافت این آموزه‌ها راهی ایران خواهند شد. مباحثی که قدر مسلم راهگشای علم روز برای دست یابی به وجوه جدید پزشکی و سلامت خواهد شد.

 

* ارزان بودن خدمات، مزیت ایران در گردشگری پزشکی

وی اظهار داشت: شاید مهمترین مزیت ایران در گردشگری پزشکی، ارزان بودن خدمات به نسبت دیگر کشورها، به خصوص کشورهای اروپایی و آمریکا است اما در حال حاضر هند پیشرو در ارائه ارزان‌ترین خدمات است که با ورود ایران به توریسم پزشکی و با توجه به امکانات، فرهنگ اصیل مردم ایران و البته جاذبه‌های توریستی بسیار بیشتر، توانایی جذب توریست‌های بیشتری نسبت به هند وجود دارد. اما متأسفانه به علت نبود تبلیغات مناسب، ایران هنوز جایگاه خود را به دست نیاورده است.

وی با اشاره به رقیبان ایران در منطقه چون اردن، دبی و امارات، گفت: کشور اردن سالانه 500 میلیون دلار درآمد ارزی از توریسم درمانی دارد. دبی از چند سال پیش شهرهای سلامت را راه‌اندازی کرده است و با برخی از دانشگاه‌های معتبر دنیا برای توسعه این مراکز قرارداد بسته است همچنین توریسم پزشکی در سال 2010 درآمدی بالغ بر 7 میلیارد درهم برای امارات داشته است.

ریاض با ابراز تاسف نسبت به اینکه این کشورها از نظر قدرت ارائه خدمات سلامت، هرگز در سطح کشور ما نیستند و حتی پزشکان خود را از خارج از کشور خود به استخدام در می‌آورند، تصریح کرد: صرفاً سرمایه گذاری درست این کشور ها موجب شده پتانسل حداقلی خود را به سود حداکثری تبدیل کنند در حالیکه عدم شناخت بازار و عدم سرمایه گذاری مناسب، موجب هدر رفت فرصت‌های بی‌نظیر ایران در جهان شده است.

 

*عدم سرمایه گذاری صحیح و علمی در بخش‌های توریسم پذیر

به گفته وی مهمترین مشکل ایران در حوزه پذیرش توریسم درمانی، عدم سرمایه گذاری صحیح و علمی در بخش‌های توریسم پذیر و نبود تبلیغات جهانی در این حوزه است. اکنون که تحریم‌ها برداشته شده و بر اساس اعلام مسؤلان سازمان میراث فرهنگی تعداد توریسم‌ها نیز افزایش پیدا کرده است، می‌توان از این فرصت برای معرفی جاذبه‌های گردشگری سلامت ایران به مردم جهان و به ویژه مردم کشورهای منطقه استفاده کرد.

معاون حقوقی و امور مجلس سازمان نظام پزشکی خاطرنشان کرد: برای تبدیل علم به ثروت از طریق گردشگری سلامت، باید هوشمندانه عمل و در رقابت با کشورهای جهان ایده‌هایی نوینی برای ارائه داشت. به عنوان مثال پیشنهاد می‌شود با توجه به فعالیت خوب وزیر بهداشت و توانمندی وی در طراحی و برنامه ریزی امور مربوط به سلامت، روش‌های جلب توریسم سلامت به کشور از طریق وزارت بهداشت و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مورد تحقیق و بررسی علمی قرار گیرد.

وی در خصوص امضای تفاهم نامه همکاری بین این دو نهاد در تحقق اقتصاد مقاومتی مبتنی بر سلامت گفت: این مهم می‌تواند نقش به سزایی داشته باشد. همچنین توجه به ویژگی‌های خاص منطقه ای ایران و شرایط خاص کشورهای همسایه، شناسایی نیازهای سلامت کشورهای همسایه و برنامه‌ریزی درست برای رفع این نیازها می‌تواند به گسترش قابل توجه گردشگری سلامت در منطقه به مرکزیت ایران منجر شود.

ریاض همچنین خاطرنشان کرد: با همکاری وزارت امور خارجه و وزارت بهداشت، می توان توانمندی‌های درمانی و سلامت ایران از طریق کنسولگری‌ها و سفارتخانه‌های ایران به مردم کشورهای منطقه معرفی و زمینه حضور این گردشگران در کشور را تسهیل کرد و حتی می‌توان رایزن سلامت یا پزشکی در سفارتخانه‌های ایران در کشورهای همسایه تعیین کرد.

وی با بیان اینکه تلاش برای جذب و افزایش گردشگران سلامت محدود به گردشگران سایر کشورها نیست، یاداور شد: متأسفانه از پتانسیل قوی گردشگری سلامت ایران حتی مردم کشور خودمان نیز بی اطلاع هستند به همین علت باید این پتانسیل قوی برای مردم کشور خودمان نیز معرفی و سرمایه‌گذاری درستی برای افزایش ظرفیت مراکزی از قبیل چشمه‌های آب گرم، مراکز نمک درمانی، لجن‌درمانی و غیره صورت گیرد.

 

*ضرورت مطالعه بیانات رهبر معظم انقلاب در خصوص اقتصاد مقاومتی

به گفته وی زمانی که از تعداد زیاد فارغ التحصیلان پزشک بیکار صحبت می‌شود، افرادی که با هزاران آرزو سال‌های جوانی خود را برای آموختن پزشکی در دانشگاه‌ها گذراندند، باید دانست که پذیرش توریسم سلامت می‌تواند بهترین زمینه ایجاد شغل برای این گروه از فارغ التحصیلان باشد البته به شرط سرمایه گذاری در این بخش مهم.

وی در پایان عنوان کرد: مسوولان بخش پزشکی لطفاً بیانات رهبر معظم انقلاب در خصوص اقتصاد مقاومتی و تأکید ایشان مبتنی بر اقدام و عمل را مطالعه کنند. فصل‌الخطاب و دستور داده شده است، پتانسیل وجود دارد، بازار ایران و کشورهای مختلف به شدت نیازمند است، اکنون فقط نیازمند اقدام و عمل مسؤلان هستیم. «کلّکم راع و کلّکم مسؤول عن رعيّته».

انتهای پیام/ع

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.