پنجشنبه، 9 فروردین 1403

پوشش بیمه‌ای خدمات؛ عمده‌ترین چالش مامایی در کشور

پوشش بیمه‌ای خدمات؛ عمده‌ترین چالش مامایی در کشور
عضو شورای‌عالی سازمان نظام پزشکی و رییس انجمن علمی مامایی ایران، مشکل عمده ماماها در کشور را عدم پوشش بیمه‌ای خدمات آنها دانست و گفت: سازمان‌های بیمه‌گر خدماتی را که مادران باردار از ماما دریافت می‌کنند، به طور کامل تحت پوشش قرار نمی‌دهد. این درحالیست که اگر همان خدمات از سوی متخصص آن هم با دو برابر قیمت، ارائه شود، بیمه آن را تحت پوشش قرار می‌دهد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی؛ دکتر ناهید خداکرمی با اشاره به روز جهانی ماما و ضمن تبریک این روز به جامعه مامایی کشور، گفت: مامایی رشته‌ای ریشه‌دار در گروه پزشکی است که حدود 100 سال سابقه تربیت آکادمیک دارد. به طوری که قبل از تاسیس دانشکده پزشکی یک مرکز آموزش مامایی در کشور تاسیس شده و بعد هم دانشکده داروسازی، مامایی و پزشکی تاسیس شدند که این موضوع نشان می‌دهد این رشته قدمت بسيارى دارد و ايران در اين حوزه پيشرو تَر از برخى كشورهاى جهان  است.

وی با بیان اینکه تا کنون تعداد59000 شماره نظام پزشكى به فارغ التحصيلان مقاطع مختلف مامايى داده شده است، افزود: از این تعداد 16 هزار نفر در روستاها و در بخش بهداشت اعم از پایگاه‌ها و مراکز جامعه سلامت مشغول به کار هستند و بنابر اظهار واحد شبکه وزارت بهداشت این گروه در سال گذشته حدود 56 میلیون ویزیت سرپایی را در حوزه ارائه مراقبت‌های دوران بارداری و حدود 33 میلیون ویزیت سلامت باروری و بيمارى هاى زنان انجام داده‌اند. بنابراین حجم عظیمی از خدمات مورد نیاز زنان کشور،  توسط ماماها ارائه می‌شود.

خداکرمی ادامه داد: در مراکز بالینى-بیمارستانی، زایشگاه‌ها و بخش سرپایی مراقبت‌های دوران بارداری در بخش خصوصی نیز ارائه خدمات از سوی ماماها حجم بالایی را به خود اختصاص می‌دهد. در عین حال کار اصلی مامایی هم انجام زایمان طبیعی است و بیش از 75 درصد زایمان‌های طبیعی کشور توسط ماماها انجام می‌شود. همچنین در بیمارستان‌های خصوصی در سال گذشته عامل زایمان در حدود 2000 زایمان، ماماهاى دارای مطب بوده است.

وی درباره میزان مطب‌های فعال مامایی در کشور نیز گفت: حدود 7500پروانه مطب مامایی صادر شده که اغلب مطب‌ها  هستند. به جرات می‌توان گفت که مامایی یکی از پرکارترین حرفه‌های پزشکی در کشور محسوب می‌شوند، اما متاسفانه کمترین بخش درآمد اقتصادی چه در بخش خصوصی و چه در بخش دولتی به قشر مامایی تعلق می‌گیرد. علی‌رغم اینکه خدمات این قشر از نظر  هزینه-اثربخش، جزو خدمات مقرون به صرفه محسوب می‌شود، اما گروه مامایی از درآمدی که برای نظام سلامت ایجاد می‌کند، کمترین بهره را می‌برد.

عضو هیات مدیره نظام پزشکی تهران بزرگ با بیان اینکه بر سر راه ارائه خدمات مامایی به‌ویژه در بخش خصوصی چالش‌های بزرگی قراردارد، گفت: بزرگترین این چالش‌ها سازمان‌های بیمه‌گر هستند. خوشبختانه ماماهای ما از سال 1307 که اولین حدود صلاحیت‌شان تدوین شده، تا امروز در بازه زمانی هر پنج سال و یا هر 10 سال حدود صلاحیت‌شان منطبق با نیازهای روز بازنگری می‌شود. بر این اساس یکی از معدود رشته‌هایی که حدود صلاحیتش در سازمان نظام پزشکی تدوین و تصویب می‌شود، مامایی است.

وی با بیان اینکه مامایی در مسیر انجام خدمات خود  با مشکلاتی مواجه است، ادامه داد: عمده‌ترین مشکل  سازمان ‌های بیمه گزار هستند. این سازمان‌ها خدماتی را که بيمار يا مادران باردار از ماما دریافت می‌کنند، به طور کامل تحت پوشش قرار نمی‌دهد. این درحالیست که اگر همان خدمات از سوی متخصص ارائه شود، بیمه آن را تحت پوشش قرار می‌دهد. این موضوع یک دوگانگی در رفتار سازمان‌های بیمه‌گزار را نشان می‌دهد؛ ‌چراکه سازمان بیمه‌گر تمایل دارد که بیمه‌شده خدمات كيفى ارزان‌تر و به صرفه‌تری را خريدارى کند، اما در عمل این اقدام را انجام نمی‌دهد ، اما اگر همان خدمت از سوی متخصص با دو برابر قیمت هم ارائه شود، آن را تحت پوشش قرار می‌دهد.

خداکرمی تاکید کرد: از طرفی باید توجه کرد که وقتی مادر بارداری به ماما مراجعه می‌کند، در روند مراقبتش مداخله کمتری شده و هزینه‌های جانبی پاراکلینیک‌ هم برایش کمتر است. در حالیکه اگر مادر بارداری بدون هیچ مشکلی به متخصص مراجعه کند، مداخلات غير ضرورى و پاراکیلینیک بیشتری دارد و بیمه هم بدون چون و چرا هزینه‌هایش را می‌پردازد. این دو گانگی بیمه‌ها چالشی بر سر راه ارائه خدمت در حوزه مامایی ایجاد کرده است. زیرا بیمه‌شده تمایل دارد که از مزایای بیمه استفاده کند، اما در مراجعه به ماما نمی‌تواند از پوشش بیمه‌ای استفاده کرده و مجبور است فرانشیز را با نرخ آزاد بپردازد.

انتظار ديگرى كه ماماها بعنوان اعضاى سازمان نظام بزشكى دارند حمايت از هويت مامايى كشور است.

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.