پنجشنبه، 30 فروردین 1403

طرح خطاهای احتمالی پزشکان در شبکه های اجتماعی کم فایده است

طرح خطاهای احتمالی پزشکان در شبکه های اجتماعی کم فایده است
عضو شورای عالی نظام پزشکی طرح خطاهای احتمالی پزشکان در شبکه های اجتماعی را امری غیر ضروری و کم فایده دانست و عنوان کرد: در شبکه های اجتماعی نه تنها فرصت و امکان مطرح کردن همه جوانب خطای احتمالی صورت گرفته فراهم نیست بلکه کارشناسان زبده برای اظهار نظر نیز در دسترس نبوده و اطلاعات سطحی و همراه با اشتباهات فنی منتقل می گردد.

دکتر محمدرضا خردمند عضو شورای عالی نظام پزشکی با اشاره به اینکه اصولا خطاهای پزشکی امری نادر و کمیاب تلقی می شوند، گفت: رسیدگی به این خطاها در دادسرای دادگستری و یا دادسرای انتظامی مستلزم انجام کارشناسی های دقیق و معمولا به صورت برگزاری کمیسیون های تخصصی است.

وی طرح این مسائل در شبکه های اجتماعی را مایه بروز بی اعتمادی و سوء تفاهم نسبت به اقدامات پزشکان عنوان کرد و افزود: به عبارت دیگر مورد بسیار نادری به موارد فراوان دیگر تسری داده شده و نهایتا سلامت مردم و بهره مندی آن ها از خدمات جامعه پزشکی خدشه دار خواهد شد.

به گفته خردمند سلامت موضوعی روزمره است که آحاد مردم هر روز به نوعی با آن سرو کار دارند لذا پرداختن به این مساله از جذابیت فراوانی برای مخاطب که مردم باشند، برخوردار است.

 

*اخبار مربوط به قصور پزشکی جذابیت خاصی برای مخاطبان دارد

وی ادامه داد: از سوی دیگر چنین مواردی سوژه ژورنالیستی جالبی نیز برای دست اندرکاران حوزه رسانه است چرا که اخبار مربوط به خطا ها یا قصورهای پزشکی جذابیت خاصی برای مخاطبان داشته در صورتی که در سایر مشاغل این حساسیت مشاهده نمی شود.

عضو شورای عالی  با بیان اینکه رصد شبکه های اجتماعی و حتی رسانه های دیجیتال امری سخت و یا حتی غیر ممکن است، تصریح کرد: وظیفه مسوولین و جامعه پزشکی، آگاه ساختن مردم از جوانب مختلف اقدامات درمانی تشخیصی پزشکان، احتمال بروز عوارض و نهایتا القای منطقی صبر و تامل در مردم است که تا حصول نتیجه کارشناسی در موارد قصور پزشکی از هرگونه اظهارنظر یا قضاوت شتابزده پرهیز کرده و نسبت به دستگاه های رسیدگی کننده به شکایات اعم از دادگستری، نظام پزشکی و پزشکی قانونی اطمینان کافی داشته باشند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: به نظر می رسد نظام پزشکی موظف است تا ارتباط رسانه ای خود را با مردم تقویت نموده تا این سازمان به عنوان مرجعی قابل اعتماد در نزد مردم سربرآورد.

انتهای پیام/ع

(استفاده از اخبار با ذکر منبع الزامی است)

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.