جمعه، 10 فروردین 1403

رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور: نظارت مطابق قانون بر عهده حاکمیت است / به تخلفات تعرفه ای رسیدگی می کنیم

رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور:  نظارت مطابق قانون بر عهده حاکمیت است / به تخلفات تعرفه ای رسیدگی می کنیم
زالی با اشاره به اینکه براساس قانون نظارت فعالی به نظام پزشکی واگذار نشده است، گفت : نظارتی به این سازمان واگذار نشده که بخواهد گرفته شود واگر پرونده ای در خصوص تخلفات تعرفه ای به ما ارجاع شود به آن رسیدگی می کنیم.

 

به گزارش خبرنگار سازمان نظام پزشکی دکتر علیرضا زالی رئیس کل این سازمان در نشست خبری خود با اصحاب رسانه با اشاره به اینکه بیش از هر زمان دیگری نیازمند تکریم و تقدس جامعه پزشکی هستیم اظهار داشت : سازمان نظام پزشکی نمادی از یک نهاد مدنی در حال تبلور و بالندگی است و جامعه پزشکی نیز بطور مزمن از تکدر خاطر مزمن رنج می برد.

وی با بیان اینکه حبس پزشکان به یک دغدغه تبدیل شده است افزود: این مساله به عنوان یک تهدید موجب آسیب به شجاعت بدنه عمومی پزشکی کشور می شود وروزی نیست که به دلایل مختلف هجمه ای علیه این جامعه رخ ندهد.

وی با اشاره به اینکه در سخت ترین روزهای تحریم مردم هیچ نوع سختی را در خصوص خدمات پزشکی حس نکردند ادامه داد : مردم به هیچ عنوان از مشکلات مداخلات درمانی براثر فشارهای تحریم مانند حوزه‌های دیگر نرنجیده‌اند حتی در زمان تحریم بیماران خارجی بسیاری در ایران معالجه شدند.

 

رئیس کل سازمان نظام پزشکی تصریح کرد :هم اکنون بدون هیچ زیرساختی می توانیم  یک‌ ونیم میلیون بیمار خارجی را در ایران پذیرش و درمان کنیم.

 

زالی همچنین در خصوص تماس های تلفنی مکررپزشکان به سازمان نظام پزشکی در خصوص اعزام به یمن اذعان داشت : طی تماس های مکرر اغلب پزشکان آمادگی خود را برای اعزام به یمن و درمان مجروحان اعلام کرده اند.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه جامعه پزشکی ایران ذائقه اش همکاری و محبت است اضافه کرد: جامعه پزشکی در مواقع سخت کنار مردم بوده و باید مراقب باشیم رفتارها با این قشر به گونه ای باشد که احساس آرامش داشته باشند.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور با اشاره به موضعگیری اخیر وزارت بهداشت مبنی بر گرفتن اختیار نظارت بر تعرفه‌ها از سوی این سازمان گفت: 5سال قبل هشدار داده بودیم كه گرفتن این اختیار نه تنها كمكی به انسجام تعرفه ها نمی كند بلکه به هرج و مرج آن نیز کمک می کند و امروز نگرانی های ما محقق شده است .

 

*** مدیریت سامانه 1690 با وزارت بهداشت است

رئیس کل سازمان نظام پزشکی با اشاره به اینکه گرفتن نظارت بر تعرفه‌ها از نظام پزشکی بحث پیچیده‌ای است و ربطی به نظام پزشکی و دولت امروز ندارد  ابراز د اشت :در 21 وظیفه‌ای که طبق قانون نظام پزشکی، به ما واگذار شده فقط در 6 مورد که شامل تدوین دستورالعمل تبلیغاتی، تدوین آیین‌نامه نسخ و تبلیغات پزشکی، صدور کارت نظام پزشکی،‌اجرای برنامه آموزش مداوم و صدور پروانه اشتغال بوده که به صورت اقدامات بر آن تاکید شده و بقیه قوانین از جنس مشارکت است.

 وی افزود : در تدوین لوایح و طرح‌ها تاکید شده که سازمان نظام پزشکی مشارکت داشته باشد اما در طول 11 سال گذشته کمتر از انگشتان دست از نظام پزشکی کمک خواسته‌اند.

زالی با اشاره به اینکه وظیفه ذاتی وزارت بهداشت نظارت بر تعرفه‌ها و رسیدگی آن بر عهده  نظام پزشکی است ادامه داد : در اجرای کتاب تعرفه‌گذاری خدمات نیز سازمان نظام پزشکی به عنوان سازمان معین وارد کار شده است و ابلاغیه خاصی مبنی بر نظارت به ما داده نشده و در هیأت کشوری نظارت بر تعرفه‌ها که 12 عضو دارد ما یک عضو هستیم.

 

*** پزشکان عمومی اولین قربانیان تعرفه هستند

 زالی با اشاره به اینکه بخشی از سوبسید درمان را در 20 سال گذشته پزشکان داده و بیمه‌ها به وظیفه خود عمل نکرده اند اذعان داشت :  طبق بررسی های انجام شده گروه پزشکان عمومی‌، متخصصان اطفال، داخلی، عفونی و روانپزشکی بیشترین گروه‌های آسیب‌پذیر بودند که خواسته‌ایم تعرفه ویزیت آنها بیشتر شود اما هیات دولت آن را قبول نکرد وآیا این به معنی عدالت در جامعه پزشکی است؟

وی افزود: متاسفانه مبنای پرداخت بیمه ها ویزیت بخش دولتی است در حالی که اگر بیمه های پایه و تکمیلی مقتدر عمل کنند رابطه مالی بین بیمار و پزشک هم از بین خواهد رفت .

وی  با بیان اینکه 132کشور دنیا را از نظر درآمد پزشکان عمومی و رشد درآمدی بررسی کردیم که مشخص شد رابطه مالی بین پزشک و بیمار در آنجا وجود ندارد؛ ادامه داد :‌ پزشکی عمومی در 20 سال گذشته اولین قربانی تعرفه بوده و برای حذف رابطه مالی پزشک و بیمارباید بیمه های پایه و تکمیلی قوی عمل کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد :‌سرکوب تعرفه‌ها روش منطقی نیست و نزدیک به  7 سال است که K جراحی فریز شده و 38 هزار تومان باقیمانده و این در حالی است که 8 درصد درآمد ناخالص ملی باید به حوزه سلامت اختصاص یابد.

انتهای خبر / ر

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.