پنجشنبه، 9 فروردین 1403

جامعه پزشکی مورداعتمادمردم است/پرداخت بخشی ازمطالبات درنیمه دوم اسفند

جامعه پزشکی مورداعتمادمردم است/پرداخت بخشی ازمطالبات درنیمه دوم اسفند
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از پرداخت بخشی از مطالبات جامعه پزشکی در نیمه دوم اسفند ماه خبر داد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و اموربین الملل سازمان نظام پزشکی، محمد شریعتمداری در جلسه هیات مدیره نظام پزشکی تهران بزرگ با اشاره به برخی اظهارات مطرح شده از سوی حاضرین در این جلسه گفت: این گفته‌ها نشان می‌دهد که تلنباری از مشکلات بین دولت به طور عام و جامعه پزشکی کشور به طور خاص وجود دارد، اما وجود این حجم قابل ملاحظه‌ از مطالبات یا اشکالات در عرصه مسائل پزشکی بین دولت و جامعه پزشکی به نظر من قابل قبول نیست.

وی با بیان اینکه طی این ‌سال‌ها بنابر مسئولیت‌هایی که داشتم با جامعه‌های مخاطب مختلفی کار کردم که برخی‌ از آنان میزان تماس‌شان با دولت هم زیاد نبوده است، افزود: به نظر می‌آید وزارت بهداشت وظیفه بزرگی برای ایجاد ارتباط بیشتر میان همه سطوح دولت و جامعه پزشکی کشور بر عهده دارد تا در عرصه‌های مختلف فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و ... یک رابطه تنظیم‌ شده را بین این جامعه مرجع که مورد اعتماد مردم است، ایجاد کند. جالب است که مرجعیت جامعه پزشکی در این سال‌ها با وجود تبلیغات سوئی که انجام شده است، روند نزولی هم پیدا نکرده و جایگاه مرجعیتش را در بین مردم حفظ کرده است.

 

شریعتمداری با بیان اینکه مرجعیت جامعه پزشکی سرمایه بی‌بدیل و ارزشمندی است که می‌توان از آن به خوبی استفاده کرد، ادامه داد: آن هم نه فقط برای درمان بیماری‌های جسمی و روحی مردم، بلکه برای سایر مشکلات و بیماری‌های جامعه هم می‌توان از جامعه پزشکی کمک گرفت. وقتی طبیبی در میان دانشجویانش از اخلاق صحبت می‌کند، خیلی بیشتر موثر است تا اینکه یک استاد اخلاق مستیما این مباحث را مطرح کند یا وقتی طبیبی در رابطه‌اش با مردم از عنصر بسیار مهم و تاثیرگذار اخلاق استفاده می‌کند، خیلی موثرتر از این است که این کار را به وسیله یک طبیب صرفا علمی بخواهیم انجام دهیم. بنابراین جامعه پزشکی در حوزه اخلاق می‌تواند بسیار موثرعمل کند. وقتی بیماری دردمند با پزشکی ارتباط برقرار می‌کند، این رابطه غیرقابل تغییر است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه رابطه عاطفی بین مریض  و طبیب غیرقابل تعریف و بیان است، گفت: به نظر می‌رسد رابطه بین پزشک و بیمار مهم‌ترین عنصری است که مورد غفلت قرار گرفته است. من اگر جای رسانه ملی ایران بودم، از ابزار رسانه و برای بهبود و استحکام رابطه بین مردم و نظام، بیشتر از ظرفیت جامعه پزشکی استفاده می‌کردم، نه اینکه بخواهم این جامعه را در برنامه‌های طنز تلویزیونی هجو کنم تا مردم نسبت به این حرفه بی‌اعتماد شوند.

شریعتمداری با بیان اینکه با چنین برنامه‌هایی مردم هم به تخصص پزشکان و هم به امانت‌داری‌ آنها بی‌اعتماد می‌شوند، اظهار کرد: باید توجه کرد که پزشکان ما سرآمد متخصصین جهان هستند و علوم پزشکی ما در بسیاری از کشورهای دنیا جایگاه ویژه‌ای دارد و افراد شاخصی از این حوزه از میان ایرانی‌ها در دنیا مشغول خدمت هستند. این درحالیست که در گذشته حجم عظیمی از بیماران‌مان برای اقدامات درمانی ساده به خارج از کشور می‌رفتند، اما جامعه پزشکی ما را نجات داد و فکر می‌کنم در سال خدماتی که از سوی جامعه پزشکی ارائه می‌شود بالای 10 تا 15 میلیارد دلار است. در گذشته یک عمل جراحی ساده در کشور قابل انجام نبود و با صف‌های طولانی از بیمارانی که می‌خواستند برای درمان از کشور خارج شوند، مواجه بودیم و عمدتا هم درمان‌ها شامل اعمال جراحی ساده بود، اما الان اعمال پیچیده‌ای در کشور انجام می‌شود که فوق‌العاده‌ای ارزشمند است.

وی با بیان اینکه یکی از زیربناهای حفظ مرجعیت پزشکان، حضور جدی‌تر نظام پزشکی است، گفت: به طوری که سازمان نظام پزشکی با متخلفین پزشکی برخورد کند و از بیماران و مردمی که دراین زمینه  شکایتی دارند حمایت کند. سایر امور این جامعه هم از طریق مسئولیت‌های سازمان نظام پزشکی در عرصه فرهنگی و اجتماعی قابل انجام است و می‌تواند به ارتقاء جایگاه جامعه پزشکی در کشور کمک بیشتری کند. به هر حال ظرفیت‌های فضای مجازی، تلوزیون‌های مجاز و... شکل گرفته و امکان ارتباط با مردم از طریق شبکه‌های اجتماعی که کارکردشان بیش از صدا و سیما است، وجود دارد و سازمان نظام پزشکی می‌تواند از این ظرفیت برای ارتباط با مردم استفاده کند.

شریعتمداری در ادامه صحبت‌هایش با اشاره به حوزه‌های همکاری بین نظام پزشکی و وزارت رفاه، بیان کرد: حوزه همکاری ما و سازمان نظام پزشکی عمدتا مربوط به بیمه است که در چند بعد درمان، دارو و تجهیزات دیده می‌شود. باید توجه کرد که حدود 40 درصد از داروی ایران در مجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بوده و بر اساس 40 درصد سهمی که داریم می‌توانیم در این حوزه کمک کنیم و در سایر بخش‌ها مانند پخش و تولید تاثیرگذار هستیم.

وی با بیان اینکه فکر می‌کنم بهتر است کمیته مشترکی را بین نظام پزشکی و وزارت رفاه ایجاد کنیم، ادامه داد: بر این اساس نماینده‌ای در هر یک از حوزه‌ها از سوی سازمان نظام پزشکی مشخص شود و نقطه‌نظرات را مطرح و مسائل را ریز کنند تا به آن‌ها رسیدگی کنیم. همچنین با کمک یکدیگر در بخش‌هایی که ممکن است، تهاتر انجام شود.  به هر حال بدهی‌هایی وجود دارد. طبق قانون باید درمان سبد جداگانه‌ای داشته باشد و شاید بتوان این را اعمال کرد. همانطور که گفتیم، 60 درصد مصوبات جاری ارائه کنندگان خدمات از طریق بانک رفاه قابل پرداخت است که البته با تاخیراتی انجام می‌شود، بر این اساس درباره تهاتر هم می‌توانیم تصمیم بگیریم. این موضوع هم در حوزه بیمه قابل انجام است و هم در حوزه دارو. به نظر من این پیشنهاد قابل طرح است و می‌توان این طرح را در قالب یک پکیج ابلاغ کرد.

شریعتمداری با اشاره به الکترونیک کردن خدمات پزشکی نیز گفت: در حوزه الکترونیک کردن فعالیت‌های پزشکی از نگارش نسخه گرفته تا اموری مانند اجرای سیستم ارجاع و.. هم می‌توانیم قدم برداریم. البته در مجموع ما نزدیک به هفت درصد از خدمات بیمارستانی را به 42.5 میلیون نفر جامعه‌ای که طرف قرار داد ما هستند ارائه می‌کنیم و 93 درصد را از بیرون خرید خدمت می‌کنیم. در حوزه سرپایی هم 25 درصد خدمات از سوی زیرمجموعه‌های ما و در مراکز ملکی‌مان  ارائه می‌شود و 75 درصدش را از بیرون خرید خدمت می‌کنیم. باید توجه کرد که کل سیستم سازمان تامین اجتماعی و مراکز ملکی‌اش و هم با مراکز طرف قراردادش به صورت الکترونیکی ارتباط برقرار می‌کنند و اگر امروز اراده کنیم می‌توانیم آن را اجباری کنیم. البته در وزارت بهداشت و درمان هنوز این آمادگی وجود ندارد که بخش‌های مختلف را به صورت الکترونیک با یکدیگر متصل کنند.

وی افزود: مطمئنیم که الکترونیک کردن خدمات پزشکی به شدت هزینه‌هایمان را کاهش می‌دهد. از طرفی پزشکان به اطلاعات درمان بیمار دسترسی دارند و بسیار هم آسان است و پیچیدگی ندارد. همچنین پزشک داروهای تجویزی را در لیستی علامت می‌زند و به محض ثبت آن، نسخه در تمام داروخانه‌ها قابل دسترسی است. حساب و کتابش هم به راحتی قابل کنترل و محاسبه است و همه هم پوشانی‌ها هم رفع می‌شود. در این زمینه هر کمکی از ما خواسته شود، انجام می‌دهیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه با اشاره به حجم بالای مطالبات معوق جامعه پزشکی از بیمه تامین اجتماعی، گفت: درباره مطالبات هم حق با شماست و ما پاسخی نداریم بدهیم. به هر حال شش تا هفت هزار میلیارد تومان مجموع مطالبه جامعه پزشکی کشور از سازمان تامین اجتماعی بسیار سنگین است، به علاوه اینکه از بیمه سلامت هم مطالباتی دارید. ما تمام تلاشمان را می‌کنیم که امسال دو برابر سال قبل از سازمان‌های اقتصادی منابع در اختیار تامین اجتماعی قرار دهیم و تلاش می‌کنیم که در نیمه دوم اسفند ماه یک پرداختی در حوزه پزشکی انجام شود.

وی در پایان صحبت‌هایش نیز گفت: از همه خدمات ایثارگرانه جامعه پزشکی سپاسگزارم. جامعه پزشکی در شرایطی که کشور نیاز داشته همراه بودند و من به عنوان یک شهروند از مجموعه خدمات ایثارگران جامعه پزشکی ایران سپاسگزارم.

انتهای پیام

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.