جمعه، 10 فروردین 1403

رییس انجمن علمی مامایی ایران عنوان کرد /همکاری بیمارستان‌های خصوصی در ترویج زایمان طبیعی/دغدغه جامعه مامایی مغفول ماندن پوشش بیمه‌ای خدمات ماماها

رییس انجمن علمی مامایی ایران عنوان کرد /همکاری بیمارستان‌های خصوصی در ترویج زایمان طبیعی/دغدغه جامعه مامایی مغفول ماندن پوشش بیمه‌ای خدمات ماماها
رییس انجمن علمی مامایی ایران گفت:انجمن علمی مامایی به علت پیشبرد اهداف نظام سلامت در خصوص ترویج زایمان طبیعی؛ مکاتباتی را با بیمارستان های خصوصی تهران آغاز کرده اما آن چه که موجب نگرانی در همکاری با ماماها در بیمارستان های خصوصی می شود، مغفول ماندن پوشش خدمات مامایی است.

 ناهید خداکرمی در گفت و گو با روابط عمومی سازمان نظام پزشکی اظهار داشت: انجمن علمی مامایی با اعتقادی که به ترویج زایمان و ضرورت آن برای پیشگیری از بیمار شدن نسل آینده کشور دارد، تلاش هایی را دراین راستا آغاز کرده است.

وی افزود: گرچه وزارت بهداشت به همه بیمارستان های خصوصی کاهش 10درصدی سزارین را ابلاغ کرده اما انجمن علمی مامایی به علت پیشبرد اهداف نظام سلامت در خصوص ترویج زایمان طبیعی؛ مکاتباتی را با بیمارستان های خصوصی تهران آغاز کرده است.

وی اضافه کرد: طبق توافقات صورت گرفته با برخی بیمارستان ها از جمله کسری، آپادانا، سجاد، پارسا، ابن سینا، پیامبران و ... ، مقرر شد مادران بارداری که از طرف ماماهای دارای دفتر کار به این بیمارستان ها مراجعه می کنند، از تخفیفات لازم برخوردار شوند.

این ماما خاطرنشان کرد: به طور مثال اگر مادران باردار از طرف ماماها برای سزارین به بیمارستان هایی که همکاری خود را با انجن علمی مامایی ایران اعلام کرده اند، مراجعه کنند، یا به صورت رایگان و یا با حداقل فرانشیز (دولتی) پذیرش می شوند و این مهم را به اطلاع عمومی مادران باردار خواهیم رساند.

وی به نقش اطلاع رسانی در ترویج زایمان طبیعی اشاره کرد و گفت: اطلاع رسانی جامع در کنار اقداماتی که اعضای انجمن علمی مامایی انجام می دهند بسیار تاثیرگذار است . به طور مثال با برنامه مجله بارداری شبکه 2 همکاری تنگاتنگی را آغاز کرده ایم و با 20 برنامه ای که پخش شده، به استقبال عمومی در جهت برخورداری و میل به زایمان طبیعی مواجه شده ایم.

مغفول ماندن پوشش خدمات مامایی دغدغه ماماها

رییس انجمن علمی مامایی ایران با اشاره به اینکه آن چه که موجب نگرانی در همکاری با ماماها در بیمارستان های خصوصی می شود، مغفول ماندن پوشش خدمات مامایی است، تصریح کرد: متاسفانه به علت این مشکل، امکان ارجاع بی مورد به متخصص وجود دارد که غیر از اینکه هزینه اضافه به مادر با ویزیت اضافه به علت ارجاع به متخصص زنان را تحمیل می کند، موجب تشویق به گرفتن سرویس تخصصی که در نهایت منجر به سزارین می شود، خواهد شد.

وی اضافه کرد: به نظر می رسد همدلی میان گروه های مختلف که خدمات مراقبت از مادر و زایمان را انجام می دهند، اعم از مراکزی که سرویس زایمان ارائه می دهند، وزارت بهداشت، وزارت رفاه، انجمن های تخصصی مامایی و زنان می توانند وضعیت فعلی را به مسیر ترویج زایمان طبیعی هدایت کنند به شرط آن که همگی با هم در این راستا پیش روند.  

خداکرمی ضمن اشاره به جلسه مشترک بین انجمن علمی مامایی و شورای عالی بیمه سلامت که در آینده برگزارخواهد شد، ابراز کرد: امیدواریم با برگزاری چنین جلسه ای مشکل حل شود و بتوانیم بهتر از گذشته در خدمت اهداف سلامت جامعه و طرح تحول نظام سلامت، باشیم. چرا که انجمن توانایی آن را دارد که هماهنگ با اجرای طرح، به عنوان بازوی اجرایی عمل کند.

وی با بیان اینکه انجمن علمی مامایی ایران آماده همکاری با تمام بیمارستان های بخش خصوصی است تا امکانات فیزیکی و بخش های زایمان طبیعی را مهیا کند، گفت: خواهش ما از دو وزیر بهداشت و رفاه، حمایت بیشتر از حرفه ای است که با انسان سالم در ارتباط است، خدمات مورد نیاز سلامتی و درمانی را ارائه می دهد و می تواند در پیشگیری از بیماری ها بسیار تاثیرگذار باشد.

انتهای خبر/

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.