پنجشنبه، 9 فروردین 1403

جزییات اولویت‌های تعرفه‌ای نظام پزشکی

جزییات اولویت‌های تعرفه‌ای نظام پزشکی
رییس کل سازمان نظام پزشکی ضمن هشدار نسبت به امکان ایجاد بحران اقتصادی در بخش خصوصی، اولویت‌های تعرفه‌ای برای سال 94 را تشریح کرد.

 به گزارش روابط عمومی نظام پزشکی و به نقل از ایسنا، دکتر علیرضا زالی در مورد اولویت‌های تعرفه‌گذاری در سال 94 با اشاره به دو موضوع مهم در این زمینه گفت: اولین الویت ما بحث اصلاح ویزیت سرپایی‌ست زیرا این مساله از سال‌های گذشته در ایران مشکلات متعددی داشته است و متاسفانه به شکل سنتی به بحث ویزیت پرداخته شده است.

ویزیت سرپایی اولویت تعرفه‌های 94

زالی با اشاره به 9 گانه بودن ویزیت در سایر کشورها اظهار کرد: در کشورهای دیگر ویزیت متناسب با نیازهای مورد تصور در آن بوده و به مهارت، وقت و دانش پزشک بازمی‌گردد. در عرصه جهانی 9 ویزیت داریم؛ این درحالیست که در کشور ما به دلیل ساده‌سازی، این موضوعات سالیان سال است که مغفول مانده‌اند. به همین دلیل ما هیچ نگاه عمیق، علمی و مبتنی بر شواهد روز در بخش تقسیم بندی ویزیت نداریم. بنابراین ویزیت سرپایی جزو اولویت‌های اصلی ما برای تعرفه‌گذاری سال 94 خواهد بود.

چالش‌های جدی هتلینگ بیمارستان‌های خصوصی

وی اولویت دیگر تعرفه‌گذاری سال آینده را بحث هتلینگ دانست و گفت: هتلینگ متاثر از عوامل اقتصادی بوده و هر سال دستخوش تغییرات ناشی از مولفه‌های اقتصادی می‌شود. در سال‌های اخیر بیمارستان‌ها، به خصوص بیمارستان‌های غیردولتی و بخش خصوصی با چالش‌های ناشی از تکان‌های اقتصادی، تغییرات و نوسانات ارزی و بحث عدم حمایت در مجموعه هدفمندی یارانه‌ها روبرو بودند و این فرایندها در کنار گران شدن برخی خدمات، محصولات و مواردی که در هتلینگ موثرند موجب شده بود که هتلینگ هر سال با چالش‌های جدی روبرو باشد.

بازنگری تعرفه هتلینگ در سال94

زالی افزود: بنابراین هتلینگ هم باید بر اساس آمار مستند و متقن مورد توجه قرار گیرد، ما در سازمان نظام پزشکی همه شواهد معتبر در این زمینه را با کمک بخش خصوصی طراحی، جمع‌آوری و گردآوری کردیم و مستندات ما در این زمینه کافی است تا هتلینگ در تعرفه‌گذاری سال 94 مورد بازنگری قرار گیرد.

لزوم ابلاغ ویرایش دوم کتاب ارزش‌گذاری نسبی خدمات

رییس کل سازمان نظام پزشکی در ادامه به بحث تغییرات ضرایب مختلف تعرفه‌ای پرداخت و اظهار کرد: این موضوع از مواردی‌ است که باید به آن توجه ویژه شود. متاسفانه علی‌رغم اینکه ویرایش دوم کتاب ارزشگذاری نسبی خدمات در کشور انجام شده، اما هنوز ابلاغ نشده است و از آنجایی که به روزهای پایانی سال نزدیک می‌شویم، انتظار داریم که هر چه سریع‌تر ویرایش دوم کتاب ابلاغ شود؛ چرا‌که عدم انجام این کار چالش‌های مختلفی را در مجموعه بیمارستان‌ها ایجاد کرده است. این هم از دیگر مسائلی ست که باید به آن توجه شود.

بنابراین محور اساسی در زمینه تعرفه‌گذاری که در سال آینده به آن توجه خاص خواهد داشت و عمده فعالیت ما در بحث ویزیت، هتلینگ و سایر بخش‌هایی ست که باید به آن توجه خاص شود.

زالی همچنین گفت: پاراکلینیک نیز جزء مواردی است که مانند سال‌های گذشته باید با نگاهی عمیق، منطقی و با توجه به مولفه‌های اقتصادی به بحث تعرفه‌گذاری آن پرداخت. واحدهای پاراکلینیک مشکلات متعددی را در سال‌های اخیر تجربه کردند. امروزه اداره این موسسات به ویژه در بخش خصوصی و غیر دولتی به دلیل هزینه‌های جانبی که با آن مواجه هستند بسیار سخت شده است. بنابراین باید با یک نگاه منطقی در مورد تعرفه پاراکلینیک بحث شود.

وی با تاکید مجدد بر این بحث که محور اساسی در زمینه تعرفه‌گذاری در سال آینده بحث ویزیت، هتلینگ، تعرفه خدمات پزشکی در گروه‌های مختلف و پاراکلینیک است و عمده فعالیت ما در این زمینه‌هاست، ادامه داد: از دو هفته گذشته کارگروه‌های متعددی در نظام پزشکی شکل گرفته که هر کدام از این موضوعات اعم از ویزیت، هتلینگ، تعرفه خدمات پزشکی در گروه‌های مختلف و پاراکلینیک را بررسی می‌کند.

لزوم همگرایی سه دستگاه کشور برای خروج بخش خصوصی از بحران اقتصادی

وی تاکید کرد: در این زمینه نیازمند ایجاد یک همگرایی بین نظام پزشکی، وزارت بهداشت و وزارت رفاه هستیم تا با چالش‌های کمتری در جهت مصوب نمودن این تعرفه‌ها حرکت کنیم. انتظار ما این است که با در نظر گرفتن ملاحظات اقتصادی و مشکلات بخش خصوصی که درحوزه درمان با آن مواجه است، کمک کنند تا بخش خصوصی از این بحران‌های اقتصادی خارج شود.

مطالبات میلیاردی بیمارستان‌های خصوصی و چالش در پرداخت حقوق پرسنل

زالی در بخش دیگری از صحبت‌هایش مشکلات بخش خصوصی را تشریح و تصریح کرد: در حال حاضر بسیاری از بیمارستان‌های خصوصی تهران عددی بین 9 تا 23 میلیارد تومان از بخش‌های مختلف مطالبه دارند و مجموعا بخشی از بیمارستان‌های خصوصی تهران حدود 250 تا 270 میلیارد تومان مطالبات داشته و نقدینگی آنها به شدت آسیب دیده است. باتوجه به اینکه در ماه آخر سال هستیم این بیمارستان‌ها مشکلات زیادی در زمینه پرداخت‌های پرسنلی داشته و با مشکلات جدی مواجه هستند. اگر هر چه سریع‌تر ابلاغ ویرایش دوم کتاب ارزش‌گذاری نسبی خدمات و به خصوص همکاری بیمه‌های تکمیلی را شاهد نباشیم پیش‌بینی می‌کنیم که حتما یک بحران اقتصادی در انتظار بخش خصوصی خواهد بود.

انتهای پیام/ع

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.