پنجشنبه، 30 فروردین 1403

در تجلیل از پدر دانش بیماری‌های عفونی ایران صورت پذیرفت سه مسئولی که دست یک پزشک را بوسیدند

جامعه پزشکی،درمان،پروفسور علیرضا یلدا پدر دانش بیماری‌های عفونی ایران به عنوان یکی از اساتید مطرح در زمینه اخلاق پزشکی معروف است، و آنقدر نسبت به این جایگاه او احترام گذاشته می‌شود که در یکی از مراسم‌های گرامیداشت روز پزشک، سه مسئول ارشد کشور دست این استاد را بوسیدند.

به گزارش  اداره كل روابط عمومي و به نقل از شفا آنلاين،یکی از مقوله‌های که به زعم گفته صاحبنظران نظام سلامت در ایران رنگ باخته است، اخلاق پزشکی است، در حالیکه در گذشته پزشکان که معروف به حکما بودند جایگاه بسیار والای در بین مردم داشتند، و حال اگر نیم نگاهی نیز به گذشته‌های نه‌چندان دور بی‌اندازیم می‌توان تعداد قابل توجه‌ای از پزشکان نامی که در سرلوحه فعالیت‌هایشان اخلاق پزشکی بود را مشاهده کرد.

در این زمینه پروفسور علیرضا یلدا پدر دانش بیماری‌های عفونی ایران به عنوان یکی از اساتید مطرح در زمینه اخلاق پزشکی معروف است، و آنقدر نسبت به این جایگاه او احترام گذاشته می‌شود که در یکی از مراسم‌های گرامیداشت روز پزشک، سه مسئول ارشد کشور دست این استاد را بوسیدند.

براین اساس در یکی از مراسم‌های روز پزشک، سید حسن هاشمی وزیر بهداشت، علی اکبر ولایتی رئیس مرکز استراتژیک ریاست جمهوری و علیرضا زالی رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور به احترام یک عمر تلاش استاد یلدا در این مراسم دست این استاد پیشکسوت و سرآمد در اخلاق پزشکی را بوسیدند.

نگاهی به زندگی استاد یلدا، پدر دانش بیماری‌های عفونی ایران

استاد علیرضا یلدا، پدر دانش بیماری‌های عفونی ایران دارای بیش از نیم قرن خدمات علمی ارزنده و ماندگار در عرصه‌ی دانش پزشکی است که به دلیل تلاش ویژه در شاگرد‌پروری شایسته، داشتن تعهدات اخلاقی فوق‌العاده به بیماران و داشتن رفتارهای انسانی ممتاز، به شخصیتی وارسته و بی‌بدیل در عرصه پزشکی تبدیل شد؛ به همین دلیل کرسی ریاست گروه عفونی دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز به نام استاد علیرضا یلدا نام‌گذاری شده است.

استاد یلدا ، 13 آذر 1309 در تهران دیده به جهان گشود. وی پس از طی تحصیلات دبستان و دبیرستان با کسب نمرات درخشان و موفقیت در کنکور دشوار پزشکی به دانشکده پزشکی دانشگاه تهران راه یافت و دانشنامه دکتری پزشکی را در سال 1339 از این دانشگاه دریافت کرد.

وی در سال 1339 موفق به کسب تخصص در رشته بیماری های داخلی و عفونی شد و در همین سال به موجب توانایی های بارز علمی و اخلاقی به عضویت کادر علمی دانشکده پزشکی دانشگاه تهران پذیرفته شد.

استاد یلدا در مدت کوتاهی به بالاترین پایه علمی دانشگاهی که استاد ممتازی دانشگاه است دست یافت. وی مولف 17 کتاب ارزنده در دانش و اخلاق پزشکی و مقالات بی شمار علمی است. یلدا نخستین پزشک و استادی است که نشان علمی چهره‌های ماندگار به او تعلق گرفته است.دانشگاه علوم پزشکی زنجان هم نشریه علمی پزشکی خود را به پاس احترام به خدمات بی نظیر این استاد یگانه به نام دکتر یلدا نامگذاری کرده است. وی همچنین عضو دائمی هیات ممیزه استادان دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران و عضو شورای علمی بیش از 20 مجله معتبر است.

استاد یلدا از بیش از چند دهه و تاکنون به عنوان عضو برجسته شورای علمی مشاوران و داوران نشریات کهن و معتبر پزشکی ایران و مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران و مجله نظام پزشکی ایران خدمات شایان توجهی ارایه کره است.

وی به سبب ویژگی‌های علمی اخلاقی و انسانی منحصر به فرد خویش پس از تاسیس فرهنگستان علوم پزشکی از همان ابتدا به عنوان عضو پیوسته بالاترین مرجع علمی ایران انتخاب شد. استاد یلدا در سال 1342 با سرکار خانم دکتر طاهره جعفرزاده، متخصص بیماری‌های زنان و زایمان پیوند زندگی مشترک بست که حاصل این ازدواج دو دختر و سه نوه است که دختران استاد از چهره‌های موفق علمی به شمار می‌روند.

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.