شنبه، 1 اردیبهشت 1403

دبیر هیات ممتحنه بورد بیهوشی: متخصصان بیهوشی فاقد هرگونه رابطه مالی با بیماران خود هستند/ زایمان بی درد کلید اساسی زایمان طبیعی در کشور است

دبیر هیات ممتحنه بورد بیهوشی: متخصصان بیهوشی فاقد هرگونه رابطه مالی با بیماران خود هستند/ زایمان بی درد کلید اساسی زایمان طبیعی در کشور است
دبیر هیات ممتحنه بورد بیهوشی با ابراز خرسندی از اینکه متخصصان بیهوشی گروهی هستند که فاقد هرگونه رابطه مالی با بیماران هستند، اظهار داشت: تا کنون ارتباط مالی بر اساس مصوبات وزارت بهداشت و قوانین جاری در جامعه بوده است.

به گزارش خبرنگار نظام پزشکی، دکتر سید سجاد رضوی دبیر هیات ممتحنه بورد بیهوشی با بیان اینکه متخصصین بیهوشی به علت حضور در اتاق عمل ها و ICU ها کمتر در مطب ها حضور دارند، گفت: اگر آرامشی در اتاق های عمل وجود دارد، مرهون زحمات این عزیزان است که سنگین ترین اعمال جراحی را با کمال دقت، امنیت، با کمترین عوارض و مطابق با استانداردهای جهانی ارائه می دهند.

وی ادامه داد: از زمان روی کار آمدن دولت تدبیر و امید با همکاری دکتر هاشمی وزیر بهداشت و دکتر زالی رئیس کل سازمان نظام پزشکی، کتاب تعرفه برای همه رشته ها و برقراری عدالت بین رشته ای در جهت کاهش پرداختی مردم تدوین شد تا بدین ترتیب مردم طعم سلامت و درمان خوب را در بیمارستان ها بچشند.

رضوی خاطرنشان کرد: خوشبختانه آمارها حاکی از رضایتمندی مردم از این مهم است و تمام جامعه پزشکی و وزارت بهداشت و درمان دست در دست هم داده اند تا مردم در حوزه سلامت آسایش فکری و جسمی داشته باشند.

                      

* زایمان بی درد کلید اساسی زایمان طبیعی در کشور است  

وی با اشاره به آمار پایین زایمان طبیعی نسبت به زایمان خصوصی ابراز داشت: این کاهش به علت عدم توجه به زایمان بی درد در کشور است و باید گفت زایمان بی درد کلید اساسی زایمان طبیعی در کشور است  که باید در دانشگاه های ما متخصصین بیهوشی با آموزش های مناسب تبحر لازم را یافته و آن را در کشور رواج دهند.

مشاور وزیر بهاشت ادامه داد: متاسفانه در برخی موارد چون زایمان بی درد، دچار ضعف هستیم و به برخی از قسمت ها اجازه رشد ندادیم.

وی با تاکید بر اینکه تا کنون هیچ بیماری به علت نقص در بیهوشی و مهارت در آن به خارج از کشور اعزام نشده است، افزود: استفاده از تجهیزات و فناوری های نوین جزو مشکلاتی است که به وسیله آن می توان ایمنی بیمار را بیش از پیش افزایش دهیم که در حال حاضر فاقد آن هستیم.

دبیر هیات ممتحنه بورد بیهوشی با اشاره به اینکه برخی از بیماران به علت ترس از بیهوشی، از عمل جراحی منصرف می شوند و یا آن را به تاخیر می اندازند، گفت: با توجه به حضور کافی متخصصین بیهوشی خانم و آقا در بیمارستان ها و افزایش سطح علمی و مهارتی فارغ التحصیلان این رشته، ترس از بیهوشی بی معناست.

به گفته وی سالانه 200 تا 250 نفر در حوزه بیهوشی کشور فارغ التحصیل می شوند که باید گفت از مهمترین اهداف برگزاری دوازدهمین همایش بیهوشی و مراقبت‌های ویژه، افزایش مهارت و علم بیهوشی متخصصان کشور است.

 

*سالانه حدود 3 تا 4 میلیون جراحی پیچیده در کشور انجام می‌شود

رضوی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص اعمال جراحی زیبایی و عوارض آن، خاطرنشان کرد: اعمال زیبایی تفاوتی با دیگر اعمال جراحی ندارد و در کلیه اعمال جراحی بسته به شرایط فیزیکی بیمار، نوع عمل جراحی، سن و سال،، امکان دارد گاها اتفاقاتی رخ دهد که البته قابل پیگیری نیز هست.

وی با تاکید بر اینکه در صورت اتفاقاتی در اعمال جراحی موارد جزء به جزء در نظام پزشکی مورد بررسی قرار می گیرد، اظهار داشت: اتفاق به هرعلتی چون شرایط بیمار، مشکلات بیهوشی و یا جراحی باشد، در کمیته های مخصوص به خود مورد بررسی و ارزیابی قرار می گیرد.

مشاور وزیر بهداشت ادامه داد: با بررسی هایی که بر روی تمام موارد شکایایت صورت می پذیرد، در 95 درصد آن علت مشخص و برخورد قانونی مناسب با متخلف صورت می گیرد. سالانه حدود 3 تا 4 میلیون جراحی پیچیده انجام می‌شود که  پیش آمدن برخی اتفاقات اجتناب‌ناپذیر است.

وی با بیان اینک اگر پزشک برخورد و رابطه خوبی را با بیمار و همراهان وی برقرار کند، در صورت پیشامد اتفاقی، شکایتی اتفاق نمی افتد، گفت: پزشک باید بیمار را از تمام عوارض عمل اگاه کرده تا بیمار بتواند به نسبت شرایط خود تصمیم درستی را بگیرد.

 

*پزشک متخصص بیهوشی باید بیمار مستعد به آمبولی را آگاه کند

دبیر هیات ممتحنه بورد بیهوشی در خصوص بروز آمبولی بعد از اعمال جراحی نیز اظهار داشت: آمبولی یکی از عوارض پس از عمل است که در برخی از بیماران مستعد به آمبولی اتفاق می افتد و امکان دارد علی رغم تمهیدات قبل و پس از عمل این مشکل برای بیمار رخ دهد.

وی ادامه داد: بیماران دارای سن بالا، یا به علت بی حرکت ماندن بسیار  بر روی تخت پس از عمل و یا انجام اعمال جراحی در ساعات طولانی و یا مصرف قرص های ضد بارداری به خصوص در زنان چاق مستعد آمبولی هستند اما با تمام این مسائل باز آن را تشخیص و درمان می کنیم.

رضوی اضافه کرد: البته گاهی اوقات امکان دارد به علت وسعت آمبولی و شدت آن، بیمار دچار بحران شود که در این خصوص پزشک متخصص بیهوشی باید افراد مستعد به آمبولی را از این مهم آگاه کند.

 

*در حال حاضر 4500 نفر متخصص بیهوشی در کشور حضور دارند

وی با بیان اینکه در حال حاضر در تمام اتاق های عمل سراسر کشور متخصص بیهوشی وجود دارد، اظهار داشت: این در حالی است که در 10 سال گذشته متخصصان بیهوشی از 100 نفر تجاوز نمی کردند اما امروز به خصوص با افزایش ظرفیت 35 درصدی سهمیه این رشته و حضور 4 هزار و 500 متخصص بیهومشی، پیش بینی می شود کل کشور را پوشش دهند.

مشاور وزیر بهداشت در پایان با اشاره به تیم کارشناس پرستاری بیهوشی ابراز داشت: در حال حاضر در تمامی اتاق عمل های ما کارشناسان بیهوشی پرستاری حضور دارند که در امر بیهوشی متخصصان را یاری می کنند.  

انتهای پیام/ع

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.