جمعه، 10 فروردین 1403

بیانیه مجمع عمومی سالیانه سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران

بیانیه مجمع عمومی سالیانه سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران

مجمع عمومی سالیانه سازمان نظام پزشکی طی دو اجلاس در روزهای 16 و 17 مردادماه سال 1393 با شکوه فراوان برگزار شد .

طی جلسات این مجمع علاوه بر دستور کار قانونی و سالیانه، با حضور مقامات عالیرتبه ای مانند ریاست محترم مجلس شورای اسلامی ، وزیر محترم بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی ، وزیر محترم رفاه ، کار و تامین اجتماعی ، ریاست کل محترم سازمان تامین اجتماعی ، مدیرعامل محترم بیمه سلامت ایرانیان ، معاونت درمان محترم وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی ، تعدادی از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی ، در حضور ریاست کل محترم سازمان نظام پزشکی جناب آقای دکتر علیرضا زالی و معاونین محترم ایشان و اعضای محترم شورای عالی سازمان ، اعضای مجمع عمومی با شور و حرارت مهمترین مسائل جامعه پزشکی ونظام سلامت را مورد بررسی و کارشناسی قرار دادند .

روح حاکم بر مجمع عمومی سالیانه سازمان نظام پزشکی ، احساس مسئولیت در قبال سلامتی مردم و احساس وظیفه برای کمک به استقرار نظام سلامت محور ، بهبود و اعتلای برنامه ریزی برای نظام سلامت و کمک به اصلاح فرآیندهای اجرائی آن بود.

شرکت کنندگان در مجمع عمومی سالیانه سازمان نظام پزشکی ، به اتفاق رفتار غیرانسانی رژیم صهیونیستی و اقدام جنایتکارانه آن در نسل کشی و جنایت بر علیه بشریت در غزه و کرانه باختری و سایر سرزمین های اشغالی را شدیداً محکوم کرده و از ریاست کل سازمان درخواست می کنند تا مراتب آمادگی ایشان را جهت هرگونه کمک به مردم شریف و مظلوم فلسطین  به پیشگاه رهبر عظیم الشان و ریاست جمهوری محترم اعلام نمایند.

شرکت کنندگان در مجمع عمومی سالیانه سازمان نظام پزشکی با تاکید بر موارد زیر ، پیگیری و تلاش برای تحقق خواسته های  جامعه پزشکی را که متضمن پیشرفت و تکامل نظام سلامت کشور است از ریاست کل ، شورای عالی و همه ارکان سازمان انتظار دارند :

1-      اجرای طرح تحول سلامت و ارتقای جایگاه سلامت در اداره کشور از سوی دولت تدبیر و امید موجب امیدواری و افزایش انگیزه خدمت به محرومان در جامعه پزشکی شده است . بدیهی است اجرای این طرح عظیم و تحقق تحول اساسی در نظام سلامت ، به سیاست های مدبرانه و برنامه ریزی صحیح ، منابع مالی پایدار، مدیریت علمی و ایجاد و گسترش  زیر ساخت های لازم نیازمند است . مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی آمادگی خود را برای کارشناسی و مداخله موثر و مثبت در کلیه موارد فوق اعلام  می نماید. حمایت از طرح تحول سلامت و بسته های متعدد آن ، تنها با دخالت موثر و آسیب شناسی نقاط ضعف و حمایت از جنبه های مثبت آن میسر است .

2- مجمع عمومی تاکید دارد که باید تدوین و تکمیل " بیانیه استراتژیک سازمان " در اولویت قرار گرفته و تلاش شود تا سازمان به مهمترین رکن سیاست گذاری در نظام سلامت کشور تبدیل شود .

 

 

 

 

3- در آستانه بررسی و تصویب قانون برنامه ششم توسعه در مجلس شورای اسلامی ، مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی از ریاست محترم و نمایندگان مجلس شورای اسلامی انتظار دارد ، با عنایت به نظرات کارشناسی و بررسی های دلسوزانه دست اندرکاران امر سلامت ، بویژه سازمان نظام پزشکی ، انشااله سعی نمایند تا اولویت سلامت در اداره مملکت همچنان در قانون مورد تاکید قرار گرفته و بازگرداندن اختیارات قانونی سلب شده از سازمان نظام پزشکی مورد عنایت و توجه قرار گیرد. اعضای مجمع عمومی باتفاق اعلام آمادگی می کنند تا در اقصی نقاط میهن اسلامی مان یاور و مشاور کارشناس نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی باشند.

4- نمایندگان مجمع عمومی سازمان بر ضرورت بهره گیری از تجربیات بدست آمده از سالها اجرای برنامه پزشک خانواده روستائی در کشور و 2 سال اجرای طرح پزشک خانواده شهری در دو استان فارس و مازندران تاکید، و بر اصلاح روزآمد الگوی اجرایی این برنامه عظیم ملی با بهره گیری از تجربیات بدست آمده اصرار دارند .

5- مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی ، از وزارت بهداشت و درمان ، وزارت رفاه و سازمانهای بیمه گیر خواستار برنامه ریزی و اعمال سیاستی هستند تا حتی الامکان از تضییع حقوق پزشکانی که به دلایل موجه خارج از طرح پزشک خانواده در استان فارس و مازندران فعالیت دارند ، جلوگیری شود .

6-  مجمع عمومی از تلاشهای ریاست کل سازمان ، شورای عالی و کمیسیونهای مربوطه در انعقاد تفاهم نامه مالیاتی با سازمان امور مالیاتی کشور تقدیر و تشکر بعمل آورده و خواستار است تا مسئولین محترم سازمان امور مالیاتی کشور ، روسای ادارات تابعه کلیه شهرستانها را مکلف به رعایت مفاد تفاهم نامه مالیاتی سال 93 بنمایند. همچنین نمایندگان مجمع عمومی از مسئولین محترم سازمان امور مالیاتی خواستار تشکیل کمیته های مشترک متشکل از نمایندگان سازمان نظام پزشکی و روسای ادارات امور مالیاتی شهرستانها برای رسیدگی به مسائل و مشکلات مربوطه در حوزه هر شهرستان هستند.

در رویکردی خاص ، وضعیت مالیات همکاران در دو استان فارس و مازندران اقدامات ویژه ای را می طلبد .

از یکسو همکارانی که در اجرای طرح پزشک خانواده شهری فعال هستند ، سهم مالیات خود را هر ماه پرداخت می کنند.        و از سوی دیگر همکاران خارج از قالب برنامه پزشک خانواده ، مشمول قرارداد با سازمانهای بیمه گر نبوده و با کاهش چشمگیر مراجعات و درآمد سالیانه روبرو هستند . لذا ، شرکت کنندگان خواستار کاهش فشار مالیاتی بر همکاران استان های یاد شده هستند.

7- مجمع عمومی سازمان نظا م پزشکی بر اجرای صحیح متدولوژی علمی تعیین تعرفه خدمات پزشکی و پاراکلینیک تاکید کرده و از شورای عالی بیمه خواستار تصویب عاجل کتاب تعرفه ضرایب خدمات درمانی و تشخیصی  و اعلام ضرایب واقعی خدمات داخلی ، جراحی و بیهوشی است . سازمانهای بیمه گر نیز باید تعرفه های بخش خصوصی را پذیرفته و الزام قانونی در

 

 

 

 

پرداخت فرانشیز بر مبنای تعرفه های بخش خصوصی داشته باشند . همچنین مجمع عمومی بر رویه معمول همه ساله در اعلام با تاخیر تعرفه ها و عدم تقبل تعرفه های اعلام شده سال جدید ، از آغاز سال از سوی سازمانهای بیمه گر اعتراض      می نماید.

8- مجمع عمومی با اعلام این مهم که خدمات داروئی داروسازان بر اساس مقومات قانونی و مستندات بین المللی از ارکان مهم و غیر قابل انکار در چرخه درمان کشور محسوب می گردد ، و با تائید جایگاه رفیع علمی و نقش بی بدلیل این صنف خدوم در نظام سلامت ، و با تاکید بر رسالت حر فه ای آنان که از مصادیق بارز "خدمات تشخیصی و درمانی "می باشد; تخصیص    "حق مسئولیت فنی داروسازان در بخش سرپایی" را کاملا قانونی اعلام می دارد و هجمه های وارده طی ماههای اخیر در این مقوله را ناعادلانه ارزیابی می کند.

9- مجمع عمومی سازمان در رابطه با ماده 121 قانون برنامه پنجم توسعه که وزارت بازرگانی می باید شاغل را مکلف به نصب و راه اندازی سامانه فروشگاه (pos) نماید و تاکنون هیچگونه ابلاغی از سوی وزارت مذکور صورت نگرفته است ، اشعار      می دارد که هنوز نمونه نرم افزاری نیز در این مورد چه از طرف وزارتخانه مکلف یا سازمان امور مالیاتی که قابل استفاده در داروخانه ها باشد ارائه نشده است . بنابراین خواستاراست  اعمال ماده 101 قانون مالیات های مستقیم برای داروخانه ها متوقف شود و تفاهم نامه تکمیلی برای عملکرد سال 1393 تنظیم شود .

10- مجمع عمومی خواستار است در اجرای نظام جامع شبکه و طرح های پزشک خانواده شهری و روستائی ، خدمات همکاران کارشناس مامائی بدرستی و عادلانه تعرفه گذاری و از سوی سازمانهای بیمه گر طی قرارداد مستقل به ایشان پرداخت گردد .

در انطباق با قانون اعتبار بخشی و سیاستهای جمعیتی نظام نیز استاندارد سازی تعداد نیروهای مامائی در زایشگاهها، بخشهای پس از زایمان و جراحی زنان نیز از ضروریات اجرای صحیح طرح تحول سلامت است .

شرکت کنندگان در مجمع عمومی سازمان از شورای عالی سلامت خواستارند تا به سازمانهای بیمه گر ابلاغ کنند با همکاران ماما که دارای دفاتر کار  و مراکز مشاوره و خدمات مامائی هستند قرارداد همکاری منعقد و اختیار درخواست تصویربرداری ، آزمایش و تجویز دارو مطابق مقررات به ایشان تنفیذ گردد .

11- مجمع عمومی سازمان ضمن حمایت قاطع از تلاش ریاست کل محترم جناب آقای دکتر زالی، خواستار تقویت فرآیندهای اصلاحی پیشنهادی ایشان در ساختار و تشکیلات سازمان می باشد . اصلاح چارت تشکیلاتی ، اصلاحات لازم در آئین نامه معاملاتی سازمان ، ارجاع کارشناسی ضرورت حسابداری تعهدی وپیشنهاد خزانه داری کل به کمیسیون طرح ها و لوایح  شورای عالی سازمان ، ادامه قدرتمند روند شفاف سازی و پاسخگوئی از سوی کلیه ارکان و معاونت های سازمان ، اصلاح آئین نامه های اجرائی در عرصه های مختلف با هدف تقویت دموکراسی در تشکیلات ، از اهم موضوعات مورد تاکید اعضای مجمع عمومی هستند.

 

 

 

 

12- اعضای مجمع عمومی سازمان با استقبال از تفاهم و هماهنگی موجود بین سازمان نظام پزشکی و وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و وزارت رفاه ، کار و تامین اجتماعی بر ادامه روند سازنده فوق تاکید ورزید و آمادگی خود را جهت شرکت در فرآیندهای کارشناسی نظام سلامت ، موکداً ابراز می دارند.

بدیهی است نهادها و مراکز مسئول سلامت باید سعی وافر داشته باشند تا در تعامل سازنده با مجلس شورای اسلامی و دولت تدبیر و امید به استیفای حق مردم در برخورداری از سطح سلامت مطلوب یاری رسانده و در عرصه ارائه طرح ها و لوایح و تصویب قوانین مترقی در این زمینه نقش پیشتاز خود را ایفا نمایند.

13- مجمع عمومی سازمان ، تبلیغات ضد پزشک و هجمه رسانه ای بر علیه اقشار خدوم و زحمتکش حر ف گوناگون جامعه پزشکی را بشدت محکوم کرده و حمایت قاطع خود را از سیاست های مدبرانه ریاست کل و شورای عالی سازمان در قبال تحولات سلامت کشور اعلام می نماید .

14- مجمع عمومی سازمان ، از کلیه همکاران شاغل در گروههای مختلف حرف پزشکی اکیداً خواستار است تا مباحث و مسائلی را که حل آنها نیازمند بهره گیری از پتانسیل های کارشناسی سازمان نظام پزشکی و انجمن های علمی است  در مسیرهای سازمانی و قانونی صحیح به پیش برده و از طرح اظهارات غیر کارشناسی و عجولانه در رسانه ها  پرهیز نمایند./ن

 

 

هیات رئیسه مجمع عمومی سازمان

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.