جمعه، 31 فروردین 1403

نائب رئیس مجمع عمومی نظام پزشکی کشور: ایثارگری جامعه پزشکی در سال های جنگ نادیده گرفته شده است/ با نگرش صرفا ریالی، اختیار تعرفه گذاری از نظام پزشکی سلب شد

نائب رئیس مجمع عمومی نظام پزشکی کشور:    ایثارگری جامعه پزشکی در سال های جنگ نادیده گرفته شده است/ با نگرش صرفا ریالی، اختیار تعرفه گذاری از نظام پزشکی سلب شد
نائب رئیس مجمع عمومی نظام پزشکی کشور با گلایه از اینکه در پیچ و خم تعرفه گذاری، ایثارگری جامعه پزشکی در سال های جنگ نادیده گرفته شده است، گفت: جامعه پزشکی علاوه بر اینکه دوشادوش رزمندگان خدمت می کرد، بدون هیچ گونه چانه زنی برای افزایش تعرفه ها، سال های سال بدون چشم داشت به کشور خود خدمت کرده است.

لاله تدین نائب رئیس مجمع عمومی نظام پزشکی کشور در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار نظام پزشکی با اشاره به تغییراتی در تعرفه گذاری همه رشته ها و نگرش ناعادلانه مالیاتی، خاطرنشان کرد: متاسفانه تعرفه های پزشکی آن قدر از نرخ تورم عقب ماند که نیاز به بازنگری آن به شدت احساس می شد و شاید اگر نرخ تورم به این حد رشد نکرده بود، همچنان ویزیت ها در همان رقم های دهه 60 خود باقی می ماند.

وی با بیان اینکه در سال 83 اختیار تعرفه گذاری طبق قانون به سازمان نظام پزشکی واگذار شد، افزود: این سازمان نه صرفا به خاطر افزایش رقم بلکه بانظرات كارشناسي شده انجمن هاي پزشكي و بررسی تعرفه در سایر کشورهای منطقه، رقم های کارشناسی پیشنهادی خود را اعلام کرد.

 

* با نگرش صرفا ریالی، اختیار تعرفه گذاری از نظام پزشکی سلب شد

تدین ادامه داد: با اعلام نرخ کارشناسی شده حقیقی، به علت افزایش بسیار بالای رقم تعرفه ها، قرار بر این شد این افزایش پلکانی انجام شود تا نرخ تعرفه ها بتدريج به تعرفه واقعی نزدیک شود اما متاسفانه با نگرش صرفا ریالی، این اختیار از سازمان نظام پزشکی سلب و به شورای عالی بیمه واگذار شد.

وی با گلایه از اینکه این شورا چندین سال تشکیل نشد تا بتواند جایگزینی قانونی خود را انجام دهد، ابراز داشت: فارغ از اینکه تعرفه های پزشکی با چه رقمی اعلام شود، نظر جامعه پزشک عمومی نسبت به اعلام تعرفه یک نگاه دلسرد است چرا که جامعه پزشک عمومی بیش از اینکه نیاز به رقم تعرفه داشته باشد، نیاز به تعريف جايگاه واقعي خود درنظام سلامت دارد.

به گفته عضو هیات مدیره انجمن پزشکان عمومی شیراز، اختیارات پزشک عمومی به نحوی است که در هر حیطه ای که بخواهد عمل کند، خود به خود با یک رشته تخصصی دچار تداخل می شود، اما توانمندی پزشک عمومی از گذشته تاکنون و تاثیر آن بر سلامت را نمی توان نادیده گرفت.

وی اظهار داشت: در حال حاضر زمانی که بیمار خدمات پزشکی را از مرجعی غیر پزشکی دریافت می کند، مدعی برای آن مراجع وجود ندارد اما زمانی که از مرجعی مطمئن چون پزشک دریافت می کند، مدعی ها پیدا می شوند.

 

* پزشکان عمومی نیاز به تعریف هویت دارند

معاون نظارت و برنامه ریزی نظام پزشکی شیراز با تاکید بر اینکه پزشکان عمومی نیاز به تبيين هویت و توجه به ارزش خدمات گسترده اي  که ارائه می دهند دارند، افزود: بسیاری از خدماتی که پزشک عمومی و حتی پزشک خانواده ارائه می دهند، خدمات بهداشتی گسترده ای است که بر اساس آن سرانه هم تعریف می شود.

وی جامعه پزشک عمومی را دلسرد از نرخ تعرفه گذاری و عدم تعریف هویت و نقشش دانست و عنوان کرد: این جامعه انتظار دارد تداخلات حرفه ای، مزاحمتی را در ارائه خدماتش ایجاد نکند تا انگیزه ای برای افزایش سطح و توان علمی خود داشته باشد. قطعا اگر در درمان و در بخشی از پزشکی عاجز شود، بیمار را به نیروی تخصصی ارجاع خواهد داد.

تدین بازگشت نظام تعرفه گذاری به سازمان نظام پزشکی را از انتظارات پزشکان از مجلس دهم عنوان و تصریح کرد: اگر تعرفه های اعلام شده مورد قبول جامعه پزشکی نباشد، کنترل آن بسیار مشکل خواهد بود چرا که امکان دارد همان تعرفه به کرّات گرفته شود و یا مشکلات دیگری ایجاد شود که رفع آن تنها با اعتماد به صنف برای داشتن جایگاه نظارتی و دفاعی امکان پذیر است در غیر این صورت نهادي كه صرفا فعاليت نظارتي وتنبيهي داشته باشد، در جایگاه تصميم گيري و دفاع تاثيرگذار، فاقد نقش نافذ خواهد بود.

 

*ضرورت پوشش بیمه ای عادلانه برای همه بیماران

وی با بیان اینکه برای ادامه روند مناسب، پایه های بیمه ای باید قوی شده و به درستی تعریف شوند، اظهار داشت: پوشش بیمه ای باید عادلانه باشد نه اینکه یک بیمار دارای سه دفترچه متفاوت باشد و هر کدام در هر جایی برش داشت، از آن استفاده کند و در  مقابل بیمار دیگر حتی یک دفترچه ساده هم نداشته باشد تا در مواقع نیاز بتواند از آن استفاده کند.

نائب رئیس مجمع عمومی نظام پزشکی کشور با اذعان به اینکه در ابتدا باید سیاست گذاری بیمه ای اصلاح شود، گفت: افزایش تعرفه به معنای واقعی شدن آن است تاطبق قانون 30 درصد سهم مردم باشد و سهم سنگيني بر دوش آن ها تحمیل نشود وگرنه افزایش تعرفه ای که عمده آن بر دوش مردم باشد، قطعا مورد پذیرش برای پزشکانی که هدف اولشان خدمت و درمان بیماران است، نخواهد بود.

انتهای پیام/ع

(استفاده از اخبار با ذکر منبع الزامی است)

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.