جمعه، 10 فروردین 1403

رئیس انجمن علمی مامایی ایران: توجه به ارائه دهنده خدمت به جای خدمت در سازمان های بیمه گر/ ضرورت خروج نگاه صنفی محوری از سازمان های بیمه گر

رئیس انجمن علمی مامایی ایران: توجه به ارائه دهنده خدمت به جای خدمت در سازمان های بیمه گر/ ضرورت خروج نگاه صنفی محوری از سازمان های بیمه گر
رئیس انجمن علمی مامایی ایران با انتقاد از اینکه در تعهدات سازمان های بیمه گر، ارائه دهنده خدمت به جای خدمت مورد توجه قرار گرفته است، گفت: طبق قانون، هر ارائه دهنده ای که بتواند خدمات مورد نظر سازمان های بیمه گر را ارائه دهد، سازمان بیمه گر باید بدون توجه به اینکه چه کسی آن خدمت را می دهد، آن را پوشش دهد اما این اتفاق یا نیفتاد و یا به صورت محدود برخی نسخ، آزمایش ها و داروهای مامایی را تحت پوشش قرار داد.

ناهید خداکرمی رئیس انجمن علمی مامایی ایران در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار نظام پزشکی، با اشاره به اینکه یکسری خدمات در نظام سلامت به خصوص خدمات پایه ای به عهده حاکمیت است، اظهار داشت: یکی از مهمترین این خدمات مربوط به سلامت باروری، مادر باردار و نوزادان است چرا که شاخص های توسعه ای بهداشتی هر کشور وابسته به دو آیتم مرگ و میر و عوارض مادر، مرگ و میر و عوارض نوزادی است.

وی در خصوص حرفه مامایی با تاریخ 100 ساله آکادمیکی در کشور، گفت: عمده خدمات پایه سلامت در حوزه سلامت باروری و مادران باردار به خصوص بارداری منجر به تولد و زایمان طبیعی، توسط همکاران ماما انجام می شود.

به گفته عضو هیات مدیره سازمان نظام پزشکی تهران، وزارت رفاه و سازمان های بیمه گر متعهد به پوشش خدمات پایه ای سلامت هستند و در این زمینه مادر باردار به صورت ویژه در سازمان تامین اجتماعی دیده شده و باید نیازهایش برآورده شود اما ارائه خدمات به صورت ناقص توسط ماما، بیمه شده را مجبور می کند تا خدمات سرپایی خود را از متخصص دریافت کند.

وی ادامه داد: زمانی که بیمه شده در این مسیر قدم می گذارد، تقاضای القایی مداخلات غیر ضروری و افزایش سزارین دامن نظام سلامت کشور را می گیرد و تقاضای القایی، جراحی های غیر ضروری و در دراز مدت هم بروز عوارضی که مادر و نوزاد به خاطر سزارین غیر ضروری متحمل می شوند، باز هم هدر رفت منابع صندوق های بیمه در حوزه سلامت را در پی دارد.

 

*ضرورت خروج نگاه صنفی محوری از سازمان های بیمه گر

وی با اعتراض نسبت به پوشش خدمات مامایی تنها در دوره بارداری  مادر آن هم به صورت پایلوت در برخی استان ها خاطرنشان کرد: البته این مسئله یک قدم مهم و بزرگ است و امیدواریم سازمان های بیمه گر با مشاهده مزایای چنین پوشش بیمه ای، خود به خود متقاضی عقد قرارداد با جامعه مامایی باشند البته در شرایطی که نگاه صنفی محوری از سازمان های بیمه گر خارج شود.

خداکرمی با ابراز تاسف نسبت به اینکه در بیشتر مواقع منافع صنفی برخی مدیران گذشته سازمان های بیمه و حتی کارشناسان میانی این سازمان در عدم عقد قرارداد با ماماها تاثیرگذار بوده است، تصریح کرد: در حال حاضر وزیر رفاه، وزیر بهداشت، مدیران ستادی به خصوص رئیس کل بیمه سلامت اذعان بر نیاز مردم به خدمات مامایی و تقاضای آن ها دارند.

به گفته وی در حال حاضر بسیاری از ماماها، بیمه شدگان متقاضی برای بهره مندی از خدمات مامایی را برای کارهای پاراکلینیک و آزمایش هایی که طبق قانون باید توسط ماما نسخه شود را بالاجبار به مطب دیگر برای مهر دفترچه بیمه توسط متخصص می فرستد که این مهم هم موجب سرگردانی مادران و زنان و هم نارضایتی دهنده و گیرنده خدمت را به دنبال دارد.  

 

*ابراز امیدواری نسبت به پذیرش نسخ مامایی در آینده

عضو هیات مدیره سازمان نظام پزشکی تهران با ابراز امیدواری نسبت به اینکه شاید بتوان چند ماه پس ازاجرای پایلوت، همه خدمات را در چهارچوب شرح وظایف ماماها (حداقل نسخ مامایی در حوزه هایی که درسراسر کشور برای پذیرش به تصویب رسیده) با پوشش سازمان های بیمه گر ارائه کرد، ابراز داشت: عقد قرارداد یک مسئله و پذیرش نسخ هم مسئله دیگری است که امید است در همین چهارچوب، نسخ مامایی در آزمایشگاه، رادیولوژی و داروخانه ها مورد پذیرش قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه پایلوت دراستان گلستان، اردبیل و اصفهان اجرا خواهد شد، گفت: این طرح حداقل یک سال ادامه خواهد داشت اما امیدواریم پس ازگذشت 6 ماه بتوانیم با استخراج  آنالیز اولیه از نتایج آن، سازمان های بیمه گر را مجاب به پوشش تمام خدمات مامایی در کل کشور کنیم.

خداکرمی با گلایه ازاینکه در پایلوت سه استان مذکور، مادری که پیش از بارداری مراجعه می کند، در صورت گرفتن خدمات، نمی تواند از مزایای بیمه بهره مند شود، گفت: این مهم نه تنها محدودیت مناسبی نیست بلکه دوباره ماما را مجبور می کند تا بیمارش را به مراکز دیگر ارجاع دهد و نه تنها موجب بی اعتمادی می شود بلکه شاید در روند همان خدماتی که در تعهد سازمان های بیمه گر است نیز تاثیر گذار باشد اما به هر حال چاره ای نداریم که با همین شرایط آغاز کنیم.

عضو هیات بدوی انتظامی نظام پزشکی در پایان خاطرنشان کرد: جامعه مامایی کشور این همت، هوش و ذکاوت را در سازمان تامین اجتماعی می بیند که بتواند در جهت تامین منافع خود، سندیکای بیمه و منافع مردم گام برداشته و پوشش بیمه ای خدمات مامایی را به طور کامل و به زودی در کشور گسترش دهد.

 

 

*عدم توجه به شیوه تولد، ناتوانی نسل اینده را به دنبال خواهد داشت

خداکرمی با تاکید بر اینکه زایمان سزارین عوارض بلند مدتی مانند آسم، آلرژی، دیابت، بیش فعالی، اوتیسم و حتی کم خونی و چاقی در نوجوانی را می تواند در آینده  کودک به وجود آورد، ابراز داشت: همه این بیماری ها می توانند در آینده به عنوان بیماری های غیرواگیر، نه تنها نسل آینده را ناتوان کنند بلکه منابع صندوق های بیمه صرف هزینه های ناشی از این عوارض شود.

وی ادامه داد: متاسفانه مراکز تحقیقاتی با کم توجهی به این حوزه (تولد نوزادان به روش جراحی)، بیشتر فعالیت خود را به محیط زیست، هوا و آب  متمرکز کرده اند در صورتیکه شیوه تولد می تواند زمینه ساز بروز بیماری های بسیاری در آینده باشد که در حال حاضر شاهد برخی از آن ها چون وفور بروز آسم و آلرژی در نوجوانان جامعه هستیم.

رئیس انجمن علمی مامایی ایران با ابراز خرسندی مبنی بر تدبیر درست دولت یازدهم و شورای عالی بیمه سلامت در خصوص عقد قرار داد با ماما و تصویب بخشی از آن در هیات دولت، خاطرنشان کرد: این در حالی است که ما در دولت های مختلف، مذاکرات بسیار طولانی، خسته کننده و تقاضاهای مکرر را ارائه داده بودیم اما هیچ ترتیب اثری به آن ها داده نشده بود.

انتهای پیام/ع

(استفاده از اخبار با ذکر منبع الزامی است)

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.