جمعه، 10 فروردین 1403

آموزش اصولی حلقه مفقوده نظام سلامت است

آموزش اصولی حلقه مفقوده نظام سلامت است
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با انتقاد از اینکه در نظام سلامت به درمان بیش از آموزش پزشکی بها داده می شود گفت : نظام سلامت بر پایه درمان محوری استوار است و تا زمانی که به آموزش بها داده نشود مشکلات نظام سلامت به قوت خود باقی است

دکتر سید مصطفی شیریزدی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در گفتگو با خبرنگار سازمان نظام پزشکی با تاکید بر اینکه معضل اصلی نظام سلامت آموزش است ؛ افزود : آموزش پزشکی به بیراهه می رود و هر روز شاهد افول آن هستیم و تا زمانی که به آموزش بها داده نشود مشکلات حوزه بهداشت و درمان به قوت خود باقی می ماند.

وی با اشاره به این که یکی از معضلات اصلی نظام سلامت بها ندادن به آموزش پزشکی است ؛ گفت : اگر آموزش پزشکی صحیح باشد در قبال آن درمان خوب خواهیم داشت و بسیاری از هزینه های اضافی ناشی از خدمات پاراکلینیک غیر ضروری از بین می رود.

وی با بیان این که  در سیستم بهداشت و درمان کشور پزشک عمومی به درستی تربیت نمی شود اذعان داشت : اکثر پزشکان جوانی که به عنوان ارائه دهنده خدمات درمانی وارد سیستم سلامت می شوند بدون معاینه بیمار و با کمک گرفتن از خدمات پاراکلینیک غیرضروری اقدام به نسخه نویسی می کنند در حالی که  اگر طی گذراندن هفت سال دوره آموزشی خود مورد ارزیابی اصولی قرار گیرند یاد خواهند گرفت بدون معاینه نسخه نویسی نکنند.

 

وی در پاسخ به این سوال که چرا تا کنون نظام ارجاع و طرح پزشک خانواده به درستی در کشور اجرایی نشده است ؛ بیان داشت : پزشکان عمومی باید سطح اول مراجعه بیمار جهت دریافت خدمات درمانی باشند اما بدلیل آموزشهای غیر اصولی اغلب پزشکان عمومی در وهله اول اقدام به نوشتن خدمات پاراکلینیک غیرضروری برای بیمار می کنند لذا  نمی توان توقعی داشت که مردم در گرفتن خدمات درمانی ابتدا به یک پزشک عمومی مراجعه کرده و در صورت صلاحدید او به یک متخصص ارجاع داده شوند .

***درمان موثر حاصل آموزش صحیح است 

استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با ابراز این که درخواست خدمات پاراکلینیک غیر ضروری هزینه های اضافی بر روی دوش نظام سلامت و بیمار دارد گفت : اعضای هیات علمی و اساتید دانشگاههای علوم پزشکی باید توجه بیشتری به امر آموزش پزشکی و تربیت نیروی پزشک داشته باشند و افرادی به عنوان ارائه دهنده خدمت وارد سیستم درمانی کشور شوند که توانایی های لازم علمی و عملی را در این زمینه کسب کرده باشند.

وی با انتقاد از نحوه پذیرش اعضای هیات علمی دانشگاههای علوم پزشکی خاطرنشان کرد : یک فرد صرف اخذ بورد تخصصی نباید هیات علمی باشد بلکه باید توسط گروه ارزشیابی استادان مورد ارزیابی قرار گرفته تا توانایی های علمی و عملی او برای آموزش دانشجویان پزشکی کاملا مشخص شود .

شیریزدی تصریح کرد :چنان چه امروز برای آموزش برنامه ریزی داشته باشیم نتیجه آن را ده سال آینده خواهیم دید و نباید در سیستم سلامت ابتدا به درمان متوسل شد در حالی که اگر آموزش پزشکی صحیح باشد در قبال آن درمان خوب خواهیم داشت.

**سیاست دانشگاههای علوم پزشکی بر پایه درمان محوری است

این متخصص جراحی عمومی با اشاره به اینکه دانشگاه جایگاه بالایی دارد و کسی که وارد آن می شود باید مطمئن باشد که آموزش ها درست است و درمان مطلوب بیمار را بدنبال خواهد داشت افزود : متاسفانه سیاست دانشگاههای علوم پزشکی بر پایه درمان محوری است و به یک بهداری بزرگ همچون زمانهای گذشته تبدیل شده اند.

وی با تاکید بر اینکه باید برای آموزش پزشکی و تربیت نیروی کارآمد پزشک وقت گذاشته و به آن بها دهیم اظهار کرد : باید به سیستم دانشگاهی تفهیم شود که درمان موثر و مطلوب نتیجه آموزش خوب و اصولی است در حالی که هم اکنون معاونت درمان دانشگاههای علوم پزشکی بر معاونت آموزشی آن ها غالب هستند.

به گفته وی  درمان بیمار امری است که توانایی بالا می خواهد  به طوری که یک پزشک باید در طی 24 ساعت شبانه روز ؛20 ساعت کار کند  و اساتید پزشکی  که می خواهند به عنوان عضو هیات علمی وارد عرصه آموزش شوند باید در هر زمینه برای دانشجویان این رشته الگو باشند تا بر حسب علاقه و استعداد و توانایی به دانشجویان  آموزش داده تا به دنبال آن درمان خوب را در نظام سلامت برای بیماران به ارمغان آوریم.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در خاتمه یادآور شد : متاسفانه این باور غلط در جامعه نهادینه شده که پزشکی شغلی درآمدزا است لذا افراد برای کسب درآمدهای آنچنانی ،پزشکی را به عنوان رشته دانشگاهی خود انتخاب می کنند در حالی که علاقه و استعداد باید ملاک انتخاب رشته قرار گیرد .

انتهای پیام / ر

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.