پنجشنبه، 30 فروردین 1403

گلایه رئیس کمیسیون طرح ها و لوایح: تدوین طرح تحول آموزش پزشکی پشت درهای بسته/ به خاطر اهداف دیگر، کیفیت را فدای کمیت نکنیم

گلایه رئیس کمیسیون طرح ها و لوایح: تدوین طرح تحول آموزش پزشکی پشت درهای بسته/ به خاطر اهداف دیگر، کیفیت را فدای کمیت نکنیم
رئیس کمیسیون طرح ها و لوایح شورای عالی نظام پزشکی با گلایه از اینکه دست اندرکاران تحول و نوآوری آموزش پزشکی، آرزوهای خود را پشت درهای بسته وزارت بهداشت تدوین کرده اند، گفت: اما مواردی در این طرح وجود دارد که به هیچ عنوان قابلیت اجراء ندارند.

دکتر حسین قشلاقی رئیس کمیسیون طرح ها و لوایح در گفتگو با خبرنگار نظام پزشکی، با ابراز تاسف از اینکه سطح سواد فارغ التحصیلان کشور در سه دهه گذشته سیری نزولی داشه است، اظهار داشت: به نظر می رسد فارغ التحصیلان رشته های پزشکی نیز از این مسئله مستثنی نیستند.

وی با اشاره به پیشرفت در حوزه های مختلف علمی و بهره گیری از انواع و اقسام تکنولوژی ها، وسایل کمک آموزشی مدرن و پیشرفته و ارتقای سطح سواد خانواده ها خاطرنشان کرد: این در حالی است که حجم قابل توجهی از مطالب تئوری و عملی آموزش های دوره پزشکی کاربرد عملی ندارند و بعد از مدتی به کلی فراموش می شوند.

 

*تحول در نظام آموزشی علوم پزشکی به شدت احساس می شود

عضو شورای عالی نظام پزشکی ادامه داد: از طرف دیگر بسیاری از بیماری های مطبی، سرپایی و به ظاهر ساده اما با اهمیت  فاقد برنامه آموزشی کافی در کریکولوم آموزشی بوده و با وجود نوآوری در رشته های پزشکی، تحول در نظام آموزشی علوم پزشکی با در نظر گرفتن اعمال تغییرات جدی و اساسی به شدت احساس می شود.  

وی با اشاره به ترکیب جمعیتی آینده کشور، افزایش بیماری های غیرواگیر و مزمن و بروز انواع بیماری های نوظهور در کشور، تصریح کرد: با توجه به بند 13 سیاست های کلی سلامت ابلاغی مقام معظم رهبری، نیاز به تغییرات بنیادین در سیستم آموزش پزشکی کشور، مضاعف خواهد شد.

قشلاقی با تاکید بر اینکه تحول جدی و اساسی باید با توجه به شرایط موجود، واقعیت ها و زیرساخت ها در حوزه آموزش علوم پزشکی صورت گیرد، خاطرنشان کرد: در همین راستا مسئولان وزارت بهداشت طرح تحول و نوآوری آموزشی علوم پزشکی را در ارائه طرح تحول سلامت و به عنوان گام چهارم آن، تدوین و ابلاغ کردند.

وی آینده طرح تحول سلامت را در هاله ای از ابهام دانست و گفت: با شرایط پیش آمده و وجود برخی مشکلات اجرائی و ذاتی، در صورت متوقف شدن این طرح، آسیب جدی به حوزه آموزش وارد خواهد شد.

 

*ابلاغ شتاب زده گام چهارم بدون در نظر گرفتن نظرات کارشناسان

رئیس کمیسیون طرح ها و لوایح شورای عالی نظام پزشکی اضافه کرد: با عنایت به تجارب به دست آمده از چالش ها و مشکلات اجرای طرح تحول به نظر می رسید ملاحظات و حساسیت های بیشتری از سوی مسئولان و کارشناسان وزارت بهداشت در تدوین بسته های طرح تحول آموزش صورت گیرد اما متاسفانه این بار نیز مشابه گذشته، طرحی به طور ناگهانی و شتاب زده، بدون در نظر گرفتن نظرات کارشناسان و ذینفعان در مدت کوتاهی به سرعت تدوین و بلافاصله ابلاغ گردید.

به گفته وی در بسته های اعلام شده، طیف وسیعی از تغییرات و نوآوری مورد نظر وزارت بهداشت لحاظ شده است اما هر بسته نقد و تحلیل خود را خواهد داشت.

وی با بیان اینکه برخی موارد مثبت و تاثیرگذار در اصلاح فرآیند آموزش علوم پزشکی حداقل به صورت تئوریک در بسته های 11 گانه مطرح شده است، ابراز داشت: مواردی نیز وجود دارد که به هیچ عنوان قابلیت اجراء ندارند و با شرایط حاکم بر سایر طرح ها و فقدان زیرساخت های لازم برای آینده این طرح، می تواند تاثیر نامطلوب در کیفیت آموزش داشته باشد.

عضو شورای عالی نظام پزشکی ادامه اد: تحول و نوآوری آموزش پزشکی در طرح تحول سلامت نیز مانند سایر طرح های قبلی پشت درهای بسته وزارت بهداشت تدوین شده است.

 

*آرزوهای بزرگ مخاطرات بسیاری را برای سیستم سلامت جامعه دارد

وی با گلایه از عدم کارآمدی بازآموزی های گروه پزشکی توسط وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: کارشناسان این وزارت خانه با وجود اختیارات و امکانات موجود، آرزوهای بزرگی در سر دارند که تحقق آن ها در آینده ممکن است مخاطرات بسیاری را برای سیستم سلامت جامعه به همراه داشته باشد.

قشلاقی تصریح کرد: در بسته های ابلاغ شده به معاونت های آموزشی دانشگاه ها، سر فصل و موضوعات کلی مطرح شده و اطلاعات دقیقی از طرح های عملیاتی هنوز در دست نیست و به همین علت تحلیل دقیق این مهم در حال حاضر میسر نیست.

وی با ابراز نگرانی نسبت به مطالب مطرح شده توسط مسئولان وزارت بهداشت در هفته های اخیر افزود: اعمال شرایط سنی برای شرکت کنندگان در آزمون دستیاری و کاهش طول مدت تحصیلی پزشک عمومی و همچنین افزایش پذیرش دانشگاه ها دررشته های پزشکی و دستیاری بدون فراهم کردن زیرساخت ها از مواردی است که باید در این طرح رفع شود.

 

* به خاطر اهداف دیگر، کیفیت را فدای کمیت می کنیم

رئیس کمیسیون طرح ها و لوایح شورای عالی نظام پزشکی ادامه داد: به عنوان مثال دانشگاهی که پیش از این در رشته جراحی اعصاب یک یا دو نفر پذیرش  رزیدنت داشت، در حال حاضر ده نفر رزیدنت پذیرش کرده و این به معنای آن است که همزمان 50 نفر رزیدنت، از سال اول تا سال پنجم  باید در بخش و یا اطاق عمل حضور داشته باشند که این کار شدنی نیست.

وی با اشاره به اینکه این جمعیت تنها می توانند در کلاسی چون مدرسه دور هم جمع شوند، افزود: تدریس استاد به آن ها تنها با کمک پاورپوینت  امکان پذیر است و از آن جایی که در اکثر شهر ها جراح مغز و اعصاب حضور دارد و اعزام به بیمارستان های شهرهای دانشگاهی به شدت کاهش یافته، نه از ویزیت بیماران چون گذشته خبری خواهد بود و نه از عمل کردن.

قشلاقی با انتقاد از اینکه به خاطر اهداف دیگر، کیفیت را فدای کمیت می کنیم و این یک نوع ظلم در حق مردم شریف و بزرگوار است.، اظهار داشت: همچنین برخی نکات طرح تحول سلامت در حوزه درمان از جمله تاسیس 585 کلینیبک ویژه جهت ویزیت اعضای هیات علمی که با تقاضای القائی دو سویه همراه شده است، با شعار ارتقای کیفیت آموزش مغایرت دارد.

عضو شورای عالی نظام پزشکی در خاتمه گفت: امیدوارم با عنایت به ضرورت تحول، لزوم نوآوری در سیستم آموزشی کشور و نیاز به بسترسازی برای کمال و تعالی رشته های علوم پزشکی به ویژه علوم نوین و بین رشته ای در شرایط پسا تحریم، مسئولان مربوطه بتوانند با بررسی اتیولوژی و پاتولوژی شرایط موجود و به کارگیری نظرات کارشناسان مختلف به خصوص کارشناسان خارج از وزارت بهداشت و ذینفعان، راهکار مناسب و قابل اجرا برای برون رفت از این وضعیت ناخوشایند را پیدا کنند.

انتهای پیام/ع

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.