پنجشنبه، 9 فروردین 1403

رییس سازمان نظام پزشکی پیشنهاد داد:استفاده از خون خود بیماران در عمل‌های جراحی

رییس سازمان نظام پزشکی گفت: می‌توان با استفاده از جراحی‌های کم تهاجمی، استفاده از خون خود بیمار و درمان افراد دچار کم‌خونی‌ تا حد زیادی مصرف خون و فرآورده‌های‌ آن را در کشور کاهش داد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان نظام پزشکی،علیرضا زالی در مراسم گرامیداشت روز پژوهش با محور مدیریت مصرف خون در بیمارستانها که در سازمان انتقال خون برگزار شد خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر توجه به بحث آموزش و پژوهش در ارتقای طب انتقال خون دو چندان شده است و در عین حال بحث انتقال خون یک زنجیره پیچیده اما به هم پیوسته است که باید مبتنی بر شواهد و اندیکاسیون‌های درمانی انجام شود.

وی به ضرورت تدوین پروتکل‌های ملی در حوزه انتقال خون اشاره کرد و گفت: امروزه نیازمند تدوین یک سیاست ملی و راهنمای بالینی منسجم برای مصرف منطقی و متناسب با موازین علمی در طب انتقال خون هستیم.

زالی میزان مصرف منطقی خون در ایران را بالاتر از استانداردهای جهانی عنوان کرد و گفت: مصرف منطقی خون در مجموع مداخلات و اقدامات پزشکی در دنیا حدود 10 درصد است و در ما در این زمینه فقط در سال 1383 پروتکلی را با کمک وزارت بهداشت تدوین کردیم که بخشی از آن به مصرف بهینه خون اشاره داشت و از آن زمان تاکنون هیچ اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است.

وی ادامه داد: سازمان نظام پزشکی آمادگی خود را برای تهیه، تدوین یک پروتکل علمی اعلام می‌کند که انجمن های تخصصی پزشکی نیز می‌توانند برای ارائه نظر کارشناسی مشارکت داشته باشند.

رئیس سازمان نظام پزشکی تأکید کرد: فرهنگ مصرف منطقی خون باید از پایه و اساس شکل بگیرد به طوری که پزشکان در دوران دانشجویی آموزش‌های لازم را در این زمینه ببینند. پیشنهاد می‌کنیم فهرست درسی دانشجویان رشته پزشکی در این حوزه بازنگری شود و در عین حال برای فارغ‌التحصیلان، دوره‌های بازآموزی در حوزه مصرف منطقی خون برگزار شود.

وی گفت: باید به این موضوع توجه کنیم که اگر عمل جراحی برای یک بیمار چندان ضروری نیست و شرایط بدنش اجازه می دهد قبل از عمل خون مورد نیاز را از بدن خودش ذخیره کرد تا حین عمل مورد استفاده قرار گیرد البته به شرطی که بیمار دچار فقر آهن و کم خونی نباشد که متأسفانه این مسئله در میان جوانان ما جدی نیست.

وی غنی‌سازی مواد غذایی با آهن و اجرای طرح آهن‌یاری در جامعه را از راهکارهای کاهش فقر آهن برشمرد و افزود: در کنار این باید اعمال جراحی کم تهاجمی را ترویج دهیم تا همه این موارد دست به دست هم داده و مصرف بی رویه خون کاهش یابد.

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.