جمعه، 10 فروردین 1403

تعیین تعرفه بدون لحاظ شدن سطح تورم مورد قبول جامعه پزشکی نیست

تعیین تعرفه بدون لحاظ شدن سطح تورم مورد قبول جامعه پزشکی نیست
رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران گفت : تعرفه ها باید برای بخش خصوصی و دولتی ابلاغ گردد که هر سال بعد از ماهها تاخیر و بدون در نظر گرفتن سطح تورم و مخارج مطب و بیمارستانها تعیین می شود که مورد قبول جامعه پزشکی نیست.
به گزارش خبرنگار نظام پزشکی دکتر ایرج خسرونیا رییس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران در بیست و هشتمین کنگره جامعه پزشکان متخصص داخلی با اشاره به این که امروزه اخلاق پزشکی با پیشرفتهای علمی مانند پیوند اعضاء ،اجاره رحم،تغییرات ژنتیکی و خیلی از مسائل دیگراخلاقی گره خورده است ، اظهار داشت : اخلاق پزشکی مهمترین پدیده اجتماعی و فرهنگی است و جامعه پزشکی جهت حفظ موقعیت و شان خود نباید اخلاق پزشکی را فراموش کند.

وی افزود :  متاسفانه در دوره های آموزشی چنانچه باید و شاید به این امر مهم پرداخته نمی شود و حتی قوانین پزشکی،  نظام پزشکی و پزشکی قانونی را هم آموزش نمی دهند و به همین دلیل همکاران جوان ما را گرفتار نظام پزشکی و پزشکی قانونی می نمایند .

وی با اشاره به این که اخلاق پدیده ای است که ریشه در ذات بشریت و آدمی دارد، ادامه داد :  اخلاق پدیده ای است که یکی از ارکان مکاتب بشری و ادیان الهی و پزشکی  به شمار می رود تا جایی که بدون دست یازیدن به آن نمی توان از دروازه خوشبختی و رستگاری عبورکرد.

رییس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران  با تاکید بر این که رعایت اصول اخلاق پزشکی بر تمام اعضاء پزشکی لازم وضروری است ؛ تصریح کرد : باید سعی کنیم با بالابردن دانش و به روز رسانی علم خود مواردی را که باید در اصول اخلاقی بدانیم ، انجام داده و رعایت نمائیم.

خسرونیا گفت : باید راحتی بیماران را فراهم کرده و سعی کنیم با رعایت حقوق بیماران و محترم شمردن شئونات پزشکی ارزش این جامعه را حفظ و از رفت و آمد به دادگاههای مختلف و سازمان نظام پزشکی جلوگیری به عمل آوریم.

وی با اشاره به این که در کنگره امسال سعی شده است علاوه بر مطرح کردن موضوعات علمی و پیشرفت های آن به مشکلات جامعه پزشکی هم بپردازیم ، اظهار داشت : شاید مطرح کردن آنها در کنگره هایی از این دست موجب شود وسائل ارتباط جمعی و کسانی که در لباس دوست تیشه به ریشه جامعه پزشکی می زنند ، ا بهتر بشناسیم.

رییس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران در بخش دیگری از سخنان خود با گریز به طرح تحول سلامت بیان داشت :طرح تحول سلامت که به نظر بهترین دست آورد دولت بوده و باعث شده است تا تعداد زیادی از هموطنان از آن بهره لازم را ببرند سبب دلسردی های فراون برای همکاران جامعه پزشکی شده است.

وی افزود : متاسفانه بعضی از همکاران ما به علت عدم دریافت به موقع دستمزد خود ناراحت شده و ا سازمانهای بیمه گر برای آنها  دلسردی های فراوان  ایجاد کرده اند.

خسرونیا ادامه داد : این همکاران بعد از ماهها فعالیت نتوانسته اند حقوق و دستمزد خود را دریافت نمایند  و امیدوار هستیم با تعیین بودجه کافی و در اختیار گذاشتن آن به وزارت بهداشت و درمان این مشکل اساسی که بر سر راه طرح تحول سلامت است،  برداشته شود .

وی با بیان این که یکی از معضلات جامعه پزشکی تعیین تعرفه ها است ، تصریح کرد :  تعرفه ها باید برای بخش خصوصی و دولتی ابلاغ گردد  که هر سال بعد از ماهها تاخیر و بدون در نظر گرفتن سطح تورم و مخارج مطب و بیمارستانها تعیین می شود که مورد قبول جامعه پزشکی نیست.

 وی اضافه کرد : توصیه می شود همانطور که بطور ناگهانی پول نان ،آب، برق، تلفن، گاز ، اتوبوس و مالیات به عدد اصلی خود نزدیک می شود تعرفه پزشکی را هم به عدد اصلی و حقیقی رسانده و هر سال خود به خود با تعیین سطح تورم نرخ تعرفه ها هم مشخص گردد و احتیاج به جلسات گوناگون  و کارشناسی نداشته باشد .

رییس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران  گفت : با نگاهی گذرا به کشورهای پیشرفته متوجه این امر مهم می شویم که هر سال جلساتی جهت تعیین تعرفه تشکیل نمی شود بلکه  عدد و رقمها طبق کتاب تعرفه کالیفرنیا مشخص است و هرسال آن را مطابق تورم خود تغییر می دهند.

خسرونیا با بیان این که باید در نظام سلامت کشور ما نیز مطابق این کتاب تعرفه های پزشکی تعیین شود ، عنوان کرد : این کتاب قبلاَ توسط انجمنها ترجمه و به وزارتخانه تحویل داده شد که متاسفانه مورد استفاده قرار نگرفت و بعد از دستکاریهای فراوان به خصوص جهت بعضی از گروهها موجب ناراحتیهای جامعه پزشکی گردید.

وی ادامه داد : در چند ماه اخیر که جامعه پزشکی منتظر اعلام تعرفه وافزایش آن شد خبرهای ناگواری از شورای عالی بیمه به گوش رسید که در نظر دارند بعضی از تعرفه های پزشکی را کاهش دهند و این امر باعث نگرانی جامعه پزشکی گردید  و ما امیدوار هستیم که این امر شایعه ای بیش نباشد و مسئولین به این امر خطرناک نپردازند.

***افزایش چند برابری مالیات پزشکان در هر سال

رییس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران یکی دیگر از مشکلات جامعه پزشکی را پرداخت مالیات بر حسب تصمیم بعضی از کارکنان سازمان مالیاتی کشور عنوان کرد و گفت : ما مخالفتی با پرداخت مالیات نداریم و هر کس باید متناسب با درآمد خود مالیات پرداخت نماید و هر سال مالیات دو تا سه برابر می شود،  می خواهم سوال کنم چه کسی این قانون نانوشته را نوشته است که با بالارفتن سن باید مالیات بیشتری پرداخت نمائیم ؟

به گفته خسرونیا یک پزشک 75 تا 80 ساله از ترس خانه ماندن یا کمک به بیماران در مطب حاضر می شوند  و چرا باید هر سال مالیات بیشتری پرداخت نمایند و متاسفانه تصمیم گیری بعضی از کارمندان سازمان مالیاتی باعث خروج این همکاران با تجربه از گردونه درمان می شود و چه کسی باید از این ظلم مضاعف که بر گروه پزشکان وارد می شود جلوگیری نماید؟

وی تصریح کرد : همانطور که مجلس شورای اسلامی تصمیم می گیرد که حقوق های زیر دو میلیون تومان از پرداخت مالیات معاف باشند بهتر است راجع به پرداخت مالیات توسط پزشکان مسن و پیشکسوت هم تصمیم بگیرند یا حداقل آن را اضافه نکنند.

وی با گلایه از این که برای اولین بار است که می بینیم رفتن به کنفرانسهای خارج از کشور یا انجام اعمال جراحی خود پزشک در خارج از کشور که احتیاج به خرید دلار دارد در پرونده مالیاتی منعکس و باید مالیات آن را پرداخت نمائیم ، عنوان کرد : چرا باید مسئولین انجمنهایی که فاقد درآمد هستند یا اگر درآمدی هم دارند باید مالیات آن انجمن را پرداخت نمایند ودر صورت حساب آنها منعکس گردد.

 به گفته خسرونیا تمام اصناف با توافق با سازمان مالیات کشوری توانسته اند مشکلات خود را حل نمایند که این امر تا سه سال پیش هم در سازمان نظام پزشکی و سازمانهای مالیاتی انجام می گرفت ولی در سالهای اخیر سازمان مالیاتی کشور مالیات را تعیین کرده و هر سال نسبت به سال قبل بین 100  تا 200 درصد و گاهی 300 درصد  هم اضافه می شود وبه همین ترتیب افرادی که قادر به پرداخت این رقمها نیستند از گردونه درمان خارج و مطبهای خود را تعطیل می نمایند.

*** سوء استفاده سازمان های بیمه گر از رشته داخلی

رییس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران  با اشاره به این که در سالهای اخیر کوریکولوم آموزش داخلی تغییر و آموزش آندوسکوپی دستگاه گوارش الزامی شده است، تصریح کرد :  در بعضی دانشگاههای علوم پزشکی رزیدنت داخلی را به اتاق آندوسکوپی راه نمی دهند  و در مواقعی که رزیدنت داخلی طبق کوریکولوم خود این آموزش را دیده و می خواهد در زمان فارغ التحصیلی از دانش خود جهت کمک به بیماران بویژه در شهرستانها استفاده نماید؛  سازمانهای بیمه گر از پرداخت دستمزد به آنها خودداری می کنند.

وی افزود : همکاران ما را مجبور می کنند به بهانه های مختلف و آموزش مجدد به یک انجمن دیگر رفته و با پرداخت هزینه های سنگین اجازه کار دوساله بگیرند که در هیچ رشته دیگری آن را سراغ نداریم .

وی ادامه داد : طبق دانشنامه ای که وزارت بهداشت ودرمان به فارغ التحصیلان متخصص داخلی می دهد ، اجازه دارند هر آنچه را که آموختند برای کمک به درمان بیماران به کار ببرند ولی متاسفانه در رشته داخلی با توجه به تبصره هایی که در سالیان خیلی دور به تصویب رسیده ؛مورد سوء استفاده سازمانهای بیمه گر می شود و از کار آنها جلوگیری می کنند.

به گفته خسرونیا رشته داخلی از جهات مختلف مورد ظلم قرار گرفته است و  باز شدن درمانگاههای ارزان قیمت نزدیک مطب آنها و جلوگیری از کار برخی پزشکان در انجام آندوسکوپی دستگاه گوارش و بعضی مسائل دیگر باعث شده است که جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران به بازرسی کل کشور و دیوان عدالت اداری پناه ببرد تا حداقل آنها وظایف رشته داخلی را تعیین نمایند، گرچه اطمینان داریم این وظیفه سازمان نظام پزشکی است که چگونگی فعالیت و کار رشته های مختلف راتعیین نماید.

انتهای پیام/ ر

(استفاده از خبر با ذکر منبع بلامانع است)

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.