ﺳﻪشنبه، 4 اردیبهشت 1403

پبام دکتر علی اصغر پیوندی به مناسبت روز پزشک

پبام دکتر علی اصغر پیوندی به مناسبت روز پزشک

یکم شهریورماه، سالروز تولد دانشمند نامدار ایرانی، حکیم ابوعلی سینا که از سال‌ها قبل، روز پزشک نامگذاری شده است، فرصتی است برای توجه بیشتر به این زحمتکشانی که بی‌ منت و بی سر و صدا در جای‌جای میهن اسلامی مشغول ارائه خدمات بهداشتی و درمانی‌اند. هر کس و در هر جایگاهی، سلامتی و لبخندش را مدیون جامعه پزشکی‌ به‌ویژه پزشکان است و به‌حق، شایسته است بیش از پیش قدر بینند و بر صدر نشینند.

اینک که در فصل‌های ابتدایی اجرای طرح تحول سلامت قرار داریم و سیاست‌های کلی نظام سلامت نیز از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده است، وظایف جامعه پزشکی و دولت، سخت تر از گذشته و حساس‌تر است. طرح تحول سلامت به عنوان سکوی پرش، می‌تواند جهشی عظیم در نظام سلامت کشور ایجاد کرده، کام آحاد مردم را شیرین و برخی اشکالات پایه نظام سلامت را برطرف کند. اجرای درست این طرح عدالت در حوزه سلامت و کاهش چشمگیر سهم مردم در هزینه‌های درمان را در پی خواهد داشت و نظام بیمه‌ای کشور را نیز متحول خواهد ساخت اما تحقق آن اراده و خواست جامعه پزشکی را نیز می‌طلبد. وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به‌عنوان سیاستگذار و نیز به عنوان بزرگترین نهاد ارائه کننده خدمات بهداشتی و درمانی در کشور نقشی کلیدی در این میان دارد و به خوبی دریافته است این طرح ملی و بزرگ، نیازمند همدلی و همراهی جامعه پزشکی است و تلاش دارد اعضای جامعه پزشکی در کنار وزارتخانه، به شکوفایی طرح کمک کنند. لذا لازم است با اطلاع‌رسانی صحیح، مشورت با جامعه پزشکی و اصلاح و ایجاد باورها، برای تحقق اهداف طرح تحول سلامت تلاش شود.

از دیگر سو، حال که دولت تدبیر و امید، توجه ویژه به بخش سلامت داشته است تا مردم رنج کمتری احساس کنند و به تعبیر مقام معظم رهبری، بیمار جز رنج بیماری، دغدغه و رنج دیگری نداشته باشد، به‌جاست به مشکلات جامعه پزشکی نیز توجه ویژه‌ کرده، راه را برای ارائه خدمات بهتر هموار سازد. به عنوان مثال مشکل مالیات جامعه پزشکی، به رغم تعهد همکاران ما به پرداخت منظم و عادلانه، با گذشت سال‌های متمادی همچنان پا برجاست و از بی‌عدالتی رنج می‌برد. در حالی که به اقرار مسئولان نظام مالیاتی کشور، در بسیاری از حوزه‌ها همچنان دچار فرار مالیاتی و مشکلات دیگریم، خبرهای رسیده حاکی است در شهرها و استان‌های زیادی از کشور، سازمان‌های مالیاتی از عمل به تفاهم‌نامه‌ای که با سازمان نظام پزشکی کشور نیز وجود دارد، سر باز می‌زنند.

اقدام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در اصلاح و افزایش تعرفه‌های دولتی نیز خبر نویدبخش‌ دیگری بود که حال و هوای سال 93 را برای جامعه پزشکی تغییر داد. تعرفه‌های دولتی به عنوان پایه‌ای برای محاسبه تعرفه‌های بخش خصوصی در سال جاری، نزدیکی بیشتری به واقعیت داشت و از عدالت بین‌رشته‌ای مطلوب‌تری نیز برخوردار بود که این مساله در اصلاح عملکرد بیمه‌ها و شنیده شدن صدای فعالان بخش خصوصی بسیار موثر است.

اینجانب به‌عنوان عضو کوچکی از جامعه پزشکی، به سهم خود از زحمات شبانه‌وزی همکارانم در اقصی نقاط کشور به‌ویژه در پایتخت قدردانی می‌کنم و امیدوارم با تداوم و تعمیق تحولات اخیر، در آینده‌ای نه چندان دور نظام سلامت به شکل مطلوب سامان یابد و رضایتمندی بیشتر جامعه پزشکی و مردم را به ارمغان آورد.

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.