جمعه، 10 فروردین 1403

واکسن پنتاوالان جایگزین واکسن‌های ثلاث و هپاتیت B می‌شود

 واکسن پنتاوالان جایگزین واکسن‌های ثلاث و هپاتیت B می‌شود
مدیرگروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز از جایگزینی واکسن پنتاوالان (پنج‌گانه) از 27 آبان ماه به جای واکسن‌های ثلاث و هپاتیت B خبر داد.
 به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پزشکی و به نقل از سرویس سلامت خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)‌ - منطقه خوزستان، همایون امیری اظهار کرد: ایمن‌سازی یکی از شناخته‌ شده‌ترین و موثرترین روش‌های پیشگیری از بیماری‌های دوران کودکی است. در 30 سال گذشته پس از آغاز برنامه ایمن‌سازی، دستاوردهای مهمی در جهت پیشگیری و کنترل بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن و ارتقای سلامت کودکان در کشورمان حاصل شده است.
وی افزود: در حال حاضر تمام کودکان کشور علیه بیماری‌های دیفتری، سیاه سرفه، کزاز، فلج اطفال، سرخک، سرخجه، اوریون، سل و هپاتیت B واکسینه می‌شوند.امیری ادامه داد: بیماری‌های سرخک، سرخجه مادرزادی و کزاز نوزادی در مرحله حذف قرار دارند و 14 سال است که کشور عاری از بیماری فلج اطفال است. همچنین بیماری‌های دیفتری، سیاه‌ سرفه و اوریون در ایران کنترل شده‌اند.
مدیرگروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: ادغام واکسن پنج‌گانه (پنتاوالان) در برنامه توسعه ایمن‌سازی، سبب ارتقای سلامت کودکان از طریق کاهش میزان بروز پنومونی و مننژیت‌های حاصله از هموفیلوس آنفلونزای نوع ب خواهد شد.
وی عنوان کرد: واکسن پنتاوالان پنج جزء دارد که 4 جزء آن شامل دیفتری، کزاز، سیاه سرفه و هپاتیتB قبلا جزو برنامه جاری ایمن‌سازی کودکان بوده‌اند و با تزریق آن، دیگر نیازی به تزریق جداگانه واکسن سه‌گانه (ثلاث) و هپاتیت B نمی‌باشد و جزء پنجم آن هموفیلوس آنفلونزا است.
دکتر امیری ادامه داد: واکسن پنج‌گانه تعداد تزریق به کودک را کاهش می‌دهد و وی را علیه پنج بیماری ایمن می‌کند. واکسن پنتاوالان (پنج گانه) از 27 آبان ماه سال جاری، جایگزین واکسن‌های ثلاث و هپاتیت B می‌شود و در سنین 2، 4 و 6 ماهگی در برنامه واکسیناسیون کودکان تزریق خواهد شد.
وی گفت: هموفیلوس آنفلونزای نوع B یک باکتری است که موجب عفونت‌های شدید مانند مننژیت باکتریایی و پنومونی (عفونت ریه‌ها) شده و موجب بستری شدن کودک در بیمارستان یا مرگ می‌شود. باکتری هموفیلوس آنفلونزا از طریق قطرات بزاق کودکی که سرفه یا عطسه می‌کند از یک کودک به کودک دیگر سرایت می‌کند.
مدیرگروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز افزود: همچنین عفونت در بین کودکانی که اسباب‌بازی‌های مشترک دارند یا وسایل خود را به دهان می‌برند، گسترش می‌یابد.
انتهای خبر/
امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.