جمعه، 10 فروردین 1403

رئیس دانشگاه علوم پزشکی سمنان انتقاد کرد : تعلل دولت برای اعلام تعرفه های پزشکی / جامعه پزشکی تافته جدا بافته در خصوص افزایش تعرفه ها

رئیس دانشگاه علوم پزشکی سمنان انتقاد کرد :  تعلل دولت برای اعلام تعرفه های پزشکی / جامعه پزشکی تافته جدا بافته در خصوص افزایش تعرفه ها
شادنوش با گلایه از این که در زمینه مسائل پزشکی دولتمردان همواره با ظلم به یک گروه می خواهند مسائل را حل و فصل کنند گفت : اگر افزایش تعرفه ها نگرانی اجحاف به مردم را بدنبال دارد ، نباید آن را با تضییع حق و حقوق جامعه پزشکی جبران کنند.

دکتر مهدی شادنوش رئیس دانشگاه علوم پزشکی سمنان در گفت وگو با خبرنگار نظام پزشکی با اشاره به این که همه ساله از ابتدای فروردین مسائل مالیاتی ، افزایش پرداخت به نیروی انسانی و افزایش قیمت در بخش تجهیزات پزشکی به موقع رخ داده و عملیاتی می شود ، بیان داشت :  هر گاه نوبت به جامعه پزشکی و تعرفه خدمات آنان می رسد متولیان امر تعلل کرده و با اندکی تغییر ناچیز و دیر هنگام آن را اعلام می کنند ؛ بطوری که انگار جامعه پزشکی تافته جدا بافته از سایر  اصناف و نهاد ها هستند.

وی افزد : این در حالی است که اگر تورم سالیانه دولت و افزایش پرداخت دستمزدها به موقع انجام می شود در مورد جامعه پزشکی هم صدق کند بسیاری از معضلات پزشکان مرتفع خواهد شد.

وی با تاکید بر این که نیازمند یک مکانیزم علمی و کارشناسانه برای تعیین تعرفه های نظام سلامت هستیم ،  ادامه داد : در بخش دولتی نیز با توجه به این که بخش زیادی از اداره بیمارستان ها بر مبنای درآمد اختصاصی دانشگاهها و بیمارستان ها انجام می شود و مدت مدیدی باید پرداخت هم داشته باشند این هزینه ها با تعرفه ها جبران نمی شود .

شادنوش با اشاره به این که باید از روش های علمی و تجربه شده دنیا در این زمینه استفاده کرد اظهار داشت : درصد بالایی از مشکلات نظام سلامت ایران ناشی از عقب ماندگی ها و انباشت مطالباتی  است که در گذشته رخ داده  و مرتفع ساختن آن ها زمان بر است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان در خصوص نحوه آموزش در دانشکده های پزشکی و تربیت رزیدنت ها و دستیاران اذعان داشت :  پس از سالیان متمادی این امکان بوجود آمده تا پرداخت مناسبی نسبت به 6 ماه گذشته به دستیاران بصورت دوره ای داشته باشیم  البته با اجرایی شدن طرح تحول نظام سلامت و نکات مثبتی که بدنبال داشته اثرات منفی هم دیده می شود و طبیعی است هر پروژه ای که اجرایی شود از اشتباه مبرا نیست.

وی افزود : سیاست وزارت بهداشت در این است که بیمارستان های آموزشی تجمیع شده و بخش درمان جدا باشد تا کیفیت آموزش نیز حفظ شود که البته با افزایش بار مراجعات به بخش دولتی رزیدنت ها به درمان بیماران می پردازند که خود نوعی آموزش محسوب می شود .

 

وی با بیان این که رضایت مردم با اجرای طرح تحول حاصل شده و محاسن طرح از معایبش بیشتر است خاطرنشان کرد : باید بخش دولتی از تجهیزات بیشتر و مناسب تری برخوردار باشد تا بیمار برای دریافت خدمات مطلوب به بخش خصوصی مراجعه نکند.

شادنوش با تاکید بر این که اساسا بخش خصوصی یار کمکی برای بخش دولتی است گفت : قرار نیست بخش اعظم ارائه خدمات را بخش خصوصی بر عهده گیرد بلکه بیمارانی که خواهان خدمات بیشتر و بهتری بوده و از نظر مالی توان ورود به بخش خصوصی را دارند ،به این بخش مراجعه کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان با اشاره به این موضوع که تحولات حوزه آموزش پزشکی دقیق و به جا بوده تصریح کرد : ابلاغ هایی که در این زمینه انجام می شود کارساز بوده و امیدواریم به خوبی اجرایی شود و در جمع بندی فواید حاصل شده بیشتر از معایب است.

وی با بیان ا ین که در نظام سلامت پس از یک رویکرد طولانی مدت در سیاستها و نگرش ها به امر سلامت ، فرصت و شجاعتی برای تغییرات ایجاد شده است یاد آور شد : تغییرات باید در مسیر سازندگی کشور باشد و طبیعی است که هر طرحی اجرایی شود با نواقصی همراه است اما این دلیل نمی شود که تمام مشکلات سلامت را حاصل اجرا شدن طرح تحول بدانیم.

انتهای پیام / ر

(استفاده از اخبار با ذکر منبع بلامانع است)

 

 

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.