جمعه، 10 فروردین 1403

افزایش تعرفه‌های پزشکی نباید کمتر از 20 درصد باشد

افزایش تعرفه‌های پزشکی نباید کمتر از 20 درصد باشد
نایب رییس شورای عالی نظام پزشکی با اشاره به اینکه در تعیین تعرفه‌های پزشکی باید حداقل تورم رسمی موجود در جامعه لحاظ شود، گفت: پیشنهاد نظام پزشکی برای تعرفه‌ها افزایشی بین 20 تا 30 درصد است و یقیناً نباید کمتر از 20 درصد باشد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی دکتر علیرضا اسپید نایب رئیس دوم شورای عالی نظام پزشکی با اشاره به اینکه هیچ راهکار کوتاه مدتی برای این که تعرفه‌ها به گونه‌ای تعیین شود که هم پزشکان و هم دولت و هم مردم از آن راضی باشند، وجود ندارد، بیان کرد: اساساً بحث تعرفه را باید بطور پایه و اساسی حل کرد و به نوعی شرایط بحرانی اقتصادی کشور را باید در نظر داشت.

وی افزود: در تعیین تعرفه یک خدمت باید استاندارد آن معین و سپس قیمت تمام شده آن  را تعیین کنیم که برای تعیین قیمت تمام شده دو جزء فنی و حرفه‌ای تعریف می شود که در جزء فنی هزینه سرباری و تجهیزات مصرفی مدنظر است و در جزء حرفه‌ای مهارت‌های انجام خدمت و ریسک خدمت مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی با بیان این که جزء فنی و حرفه‌ای تعرفه قابل ارزیابی است، ادامه داد: در جز فنی، برای تجهیزات باید سود سرمایه و هزینه استهلاک هم مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به وضعیت معیشتی مردم در شرایط کنونی تصریح کرد: به نظر بنده باتوجه به وضع معیشتی مردم اعضای جامعه پزشکی قائل به این نیستند که قیمت تمام شده خدمت را دریافت کنند و همه اعتقاد به این دارند که مردم تحت فشار هستند، ولی جامعه پزشکی می تواند فقط بخشی از این فشارها را به عهده گیرد.

اسپید با تاکید بر این که پیشنهاد کارشناسی سازمان برای افزایش تعرفه این بوده که قیمت تمام شده خدمت تعیین و در گروه‌های مختلف حداقل تورم رسمی که بسیار کمتر از تورم واقعی است، محاسبه شود؛ بیان کرد: متوسط افزایش تعرفه باید بین 20 تا 30 درصد بوده و بطور حتم افزایش تعرفه در هیچ کدام از بخش‌ها نباید کمتر از 20 درصد باشد.

نایب رئیس شورای عالی نظام پزشکی ضمن بیان این موضوع که دریافت تعرفه کمتر از مقدار واقعی خود، توسط جامعه پزشکی نوعی ایثار است، ولی بدان معنا نیست که تعرفه باید فریز شود، خاطر نشان کرد: حتما باید تعرفه‌‌ها افزایش پیدا کرده و حداقل هزینه تورمی که دولت بصورت رسمی اعلام کرده در تعیین تعرفه‌ها لحاظ شود.

وی با اشاره به این که تورم رسمی حداقل افزایش بین 20 تا 30 درصد را در تعرفه‌ها شامل می‌شود، اظهار کرد: واقعیت این است که در برخی از رشته‌ها مانند آزمایشگاه و رادیولوژی چون خرید لوازم مصرفی و تجهیزات به دلار است؛ میزان افزایش تعرفه باید خیلی بیشتر از اینها بوده و اگر بخواهیم استاندارد رعایت شود به نظر می‌آید تعرفه‌ها باید بصورت منطقی افزایش یابد تا امکان خدمت‌رسانی میسر گردد.

انتهای پیام

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.