پنجشنبه، 9 فروردین 1403

وزیر بهداشت: دست هایی در کار است تا حامعه پزشکی را مقابل هم قرار دهد/گوشمان برای شنیدن مشکلات پزشکان عمومی باز است

وزیر بهداشت: دست هایی در کار است تا حامعه پزشکی را مقابل هم قرار دهد/گوشمان برای شنیدن مشکلات پزشکان عمومی باز است
وزیر بهداشت ضمن انتقاد شدید از از برخی فضاسازی‌ها از جامعه پزشکی گفت: دست هایی در کار است تا حامعه پزشکی را مقابل هم قرار دهد و گروه‌های پزشکی نباید در این دام و در این مسیر قرار گیرند و با آنکه کارهای خوبی شده متاسفانه عده‌ای از روی ناآگاهی و یا بی‌اطلاعی اقدامات حوزه سلامت در بخش بهداشت را مورد عتاب قرار می‌دهند.

به گزارش خبرنگار سازمان نظام پزشکی، دکتر سیدحسن هاشمی در دومین همایش جامع انجمن پزشکان عمومی که صبح امروز در سالن همایش‌های رازی برگزار شد، گفت: جامعه پزشکی در روزهای سخت همواره در کنار ملت بوده است. پزشکان در دوران دفاع مقدس نیز جزو پیشتازان بوده‌اند. در دوران انقلاب، سازندگی و امروز نیز در مسیر بالندگی در کنار مردم قرار داشته و خدمات لازم را به مردم ارائه داده‌اند.

ویادامه داد: ما نیز بخشی از مردم هستیم و از اهداف، انگیزه‌ها، باورها و غرایض متفاوتی نیز برخوداریم. جامعه پزشکی نیز مانند باقی صنوف موفقیت‌ها و در عین حال اشکالاتی هم دارند. ما باید در جمع خودمان از این مباحث مراقبت کنیم.

هاشمی اظهار داشت: جالب آن است که مردم عادی به این باور رسیده‌اند که ارائه‌دهندگان اصلی خدمات یعنی پزشکان نقش موثری در رضایت آنها دارند. در تریبون‌های عمومی فریادهای بی‌جا زدن و یکجانبه قضاوت کردن در مسیر صیانت از مردم و سلامت نخواهد بود. در عین حال جامعه پزشکی باید نقد از درون هم داشته باشد.

وی تاکید کرد: ما همه جامعه پزشکی از جمله پرستاران، آزمایشگاهی‌ها، رادیولوژی، پزشکان، متخصصان و... را یکپارچه و در کنار یکدیگر می‌بینیم، اما متاسفانه دست‌هایی در کار است که اینها را مقابل یکدیگر قرار می‌دهند. این موضوع مربوط به امروز هم نیست و از گذشته وجود داشته است.

وزیر بهداشت در خصوص پررنگ شدن سلامت در دولت یازدهم گفت: در سال‌های گذشته نیز همواره وزارت بهداشت، نظام پزشکی، بیمه‌ها، مجلس، دولت، پزشکان عمومی، متخصصان و پرستاران و... را به نوعی در مقابل یکدیگر قرار داده‌اند. اکنون هم همین خط در برخی رسانه‌ها دنبال می‌شود و یکسره بر طبل ناامیدی می‌کوبند.

وزیر بهداشت با بیان اینکه برخی تابلوهای مقدسی در اختیار دارند، نهایتا تلاش‌شان آن است که گروه‌های اجتماعی را مقابل یکدیگر قرار دهند ابراز داشت: چنین مواردی در مسیر اهداف شهدا و جمهوری اسلامی نیست. گروه‌های پزشکی نباید در این دام و در این مسیر قرار گیرند. به حول خدا و با وحدت و همدلی، این مباحث موثر واقع نخواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: دولت اقدامات خوبی در حوزه سلامت انجام داده که بی‌نظیر است. در بازدیدهایی که از نقاط دوردست و شهرهای مرزی داشته‌ام، بارزترین خدمات، مربوط به خدمات سلامت بوده است. در این مناطق مردم امیدواری‌شان به همین است که دولت در کاهش قیمت داروها و ایجاد دسترسی به خدمات پزشکی و امکانات بهداشتی و درمانی قدم برداشته است و اقدامات بی شماری در این زمینه انجام شده است. متاسفانه عده‌ای از روی ناآگاهی و یا بی‌اطلاعی اقدامات حوزه سلامت در بخش بهداشت را مورد عتاب قرار می‌دهند.

وی گفت: در آغاز کارمان بیش از 5 هزار و 500 میلیارد تومان بدهی داشتیم. بیمه‌ها نیز معوقات بیش از یک سال کار خود را داشتند. در این شرایط دولت خدمت خوبی داشته و کارهای بزرگی انجام داد. امروز افتخار می‌کنیم هرکسی بخواهد می‌تواند زیر پوشش بیمه قرار گیرد. بیمه شدن بیش از 8 میلیون ایرانی طی یک سال کار بزرگی است. همچنین کاهش پرداخت از جیب مردم و دسترسی مردم به خدمات کاملا محسوس است. بسیاری از استان‌ها دیگر کمبود پزشک ندارند. هرچند که اقدامات در این زمینه کامل نیست، اما مراکز بهداشتی، درمانی که اخیرا بازدید کرده‌ایم، کمبود پزشک نداشته‌اند. البته بی‌تردید این موضوع به معنای برطرف شدن همه نیازها نیست و در سال‌های آینده باید در جهت توزیع صحیح‌تر نیروی متخصص حرکت کنیم.

وزیر بهداشت ادامه داد: جهت‌گیری دولت کاملا به سوی مناطق محروم و دستگیری از مستمندان، حاشیه شهرها و همچنین شهرها است.

هاشمی  در خصوص مشکلات پزشکان عمومی اظهار داشت: در این دولت پس از رفع مشکلات حوزه دارو به سراغ طبیبان عمومی رفتیم. از زمان شروع به کار دولت، علاوه بر پزشکان عمومی که قبلا در محیط فعال بودند، 1500 پزشک دیگر نیز جذب کردیم. البته انتظار داشتیم بیش از 5 تا 7 هزار پزشک را به کسب و کار پزشکی بازگردانیم، اما این موضوع عملی نشد. شاید بخشی از این موضوع ناشی از بی‌اعتمادی جامعه پزشکی به تصمیمات خلق الساعه مدیران در سال‌های متمادی است. امیدوارم اعتمادسازی شود و بتوانیم در این زمینه موفق شویم. البته بخشی از این موضوع هم ممکن است به دلیل اشکال در سیستم ثبت ما باشد.

وی با اشاره به برنامه‌های وزارت بهداشت برای طب عمومی و سلامت ایرانیان گفت: اگر این دولت موفق شود شبکه بهداشتی، درمانی که 30 سال است در سطح روستاها متوقف مانده، کامل کند و رفته رفته به کلانشهرها گسترش دهد، زیرساخت لازم برای نظام ارجاع فراهم می‌شود. البته فناوری اطلاعات هم سنگ‌بنای نظام ارجاع است که در این زمینه نیز حتی در دو استان فارس و مازندران که برنامه پزشک خانواده در حال اجراست، فراهم نشده است. 

هر 12500 نفر زیر پو شش یک پایگاه سلامت قرار می گیرد

وزیر بهداشت افزود: در ابتدای کار باید مردم حاشیه شهرها و همچنین شهرهای زیر 50 هزار نفر در قالب گروه‌های 12 هزار و 500 نفره تقسیم‌بندی شوند. این اقدامات آغاز شده است. هر 12 هزار و 500 نفر تحت پوشش یک پایگاه سلامت قرار خواهند گرفت. همچنین هر 4 تا 5 پایگاه نیز تحت پوشش یک مرکز جامع سلامت خواهند بود. اجرای این برنامه‌ها نیازمند اعتبار است. مهم‌تر از آن باید پزشک در اختیار ما باشد تا در پایگاه‌ها مستقر شود، در غیراینصورت ابتدا ترجیح می‌دهیم که شبکه را ایجاد کنیم و پزشکان در مراکز جامع مستقر شوند و پس از آن به دنبال تامین اعتبار و تامین پزشک، پزشکان نیز در پایگاه‌ها مستقر خواهند شد.

استقرار کامل نظام ارجاع به 10 تا 15 سال زمان نیاز دارد

هاشمی با تاکید بر آنچه که استقرار کامل نظام ارجاع به 10 تا 15 سال زمان نیاز دارد، افزود: مهم آن است که ریل‌گذاری و جهت‌گیری ما در این زمینه صحیح باشد. البته طبیعی است که در آموزش هم باید تغییرات جدی صورت گیرد. آموزش طب عمومی نیز باید متحول شود. به طوری که دوره پزشک عمومی به شکل کنونی می‌تواند ناقص تلقی شده و دوره پنج ساله ای برای آن بگذارند و پس از آن این فارغ‌التحصیلان به دو گروه تقسیم شوند که یک گروه می‌توانند در تخصص طب خانواده، تحصیلات خود را ادامه دهند. برای پزشکان عمومی کنونی نیز می‌توان آموزش‌هایی را در نظر گرفت تا بتوانند در قالب متخصصان خانواده فعالیت کنند.

وی تصریح کرد: طبیعی است با بیانیه، سخنرانی، شعار و گفت‌وگومحور بودن برخی برنامه‌ها در رسانه‌ها مشکلی حل نمی‌شود. باید آستین‌ها را بالا زد و با جراحی‌های کم عارضه سلامت مردم را تضمین کرد. لازم است با عقلانیت و درایت مسیر دنبال شود. نباید به دنبال مطالبات محقق نشدنی باشیم. یا به عبارتی با توهم مسیر را دنبال کنیم چراکه به نتیجه‌ای نخواهیم رسید.

وزیر بهداشت گفت: در موضع اپوزیسیون بودن راحت است و می‌توان نقد کرد و شعار داد و البته به نتیجه هم نرسید. با انتقادات بی‌ثمر نباید مسیر رفاقت و همدلی را خدشه‌دار کرد. ما گوش‌هایمان باز است و دلمان همراه شماست.

گوشمان برای شنیدن مشکلات پزشکان عمومی باز و دلمان همراه است

هاشمی در عین حال بخشی از مشکلات در حوزه پزشکان عمومی را مورد اشاره قرار داد و گفت: در مورد ترک اعتیاد و طب کار و بخش خصوصی مشکلاتی وجود دارد. مواردی هست که برخی از پزشکان عمومی به آنها وارد شده‌اند.لازم است به این موارد رسیدگی شود.

وی در پاسخ به برخی انتقادات مطرح شده در این همایش مبنی بر از دست رفتن هویت پزشکان عمومی گفت: این موضوع را باور ندارم پزشکان عمومی هم مطالباتی دارند که مانند سایر صنوف باید به آن رسیدگی شود. البته اگر در گذشته این مطالبات شنیده نشده است اما من می‌گویم که گوش‌هایمان باز است و البته با صبوری مشکلات حل خواهد شد. چاره‌ای جز این نداریم. صبر راه‌حل بسیاری از مشکلات مردم و همچنین جامعه پزشکی خواهد بود.

انتهای خبر/

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.