ﺳﻪشنبه، 28 فروردین 1403

رئیس نظام پزشکی شعبه کاشمر

رئیس نظام پزشکی شعبه کاشمر
کاشمر به لحاظ شاخص‌های سلامت در زمره بهترین شهرستان‌های کشور است

رئیس نظام پزشکی شعبه کاشمر گفت: کاشمر به لحاظ شاخص‌های سلامت در زمره بهترین شهرستان‌های کشور است.

«دکتر علیرضا ناصری» اظهار داشت: با نگاه منصفانه به عملکرد تمامی اعضای نظام پزشکی در شهرستان و عدم قضاوت کلی از مشکلات موردی با توجه به آمار بالای پزشکان و همچنین مراجعه به آمار استانی و کیفیت ارائه خدمات پزشکی عمومی و تخصصی در کاشمر نسبت به سایر شهرستان‌های همجوار نشان می‌دهد که دلیل مراجعه شمار بالایی از بیماران از مناطقی هم چون فیض آباد تا روستاهای همجوار گناباد که یک مرکز دانشگاهی است. عشق آباد و تعداد از روستاهای طبس، بردسکن، خلیل آباد و کوهسرخ به سیستم درمانی کاشمر نتیجه‌گیری مطلوب و بازگشت سلامت این عزیزان به نحو مطلوب است.

وی با اشاره به اینکه در مطب اکثریت قریب به اتفاق همکاران، تکریم مراجعین به نحو احسن صورت می‌گیرد، گفت: در موارد کمی به دلیل ازدحام و مراجعه بیش از حد بیماران و ضرورت مراجعه پزشک در موارد اورژانس به بیمارستان، نظم قابل انتظار حاصل نشده و نارضایتی بیماران را به همراه دارد هر چند دامنه تکریم وسیع‌تر از نوبت‌دهی، معطل شدن با ... بوده و مهم‌ترین امر در این مسئله تشخیص دقیق و هدایت صحیح بیمار به سمت درمان و بهبود کامل است.

دکتر ناصری با اشاره به اینکه در کاشمر به دلیل ازدحام بیش از حد بیماران و حتی در مواردی درخواست بیماران علیرغم اصرار پزشک مبنی بر عدم نیاز به انجام آزمایش یا سونوگرافی شاهد نوبت‌های طولانی هستیم؛ افزود: مراجعه بیش از حد استاندارد جمعیتی در منطقه کاشمر از سوی بیماران به مطب‌ها از دیر باز زبان زد خاص و عام بوده و با توجه به اینکه تعداد متخصصین برای خدمت در هر منطقه محدود بوده، گاه برخی نوبت‌های طولانی مدت به بیماران داده می‌شود این در حالی است که علیرغم درخواست‌های فراوان شبکه بهداشت، اعزام بیش از این تعداد از سوی وزارتخانه منع قانونی دارد.

وی در خصوص تعیین سقف پذیرش بیماران بیمه شده، گفت: این منوط به نوع قرارداد سازمان بیمه‌گر است و این سازمان‌ها هستند که با دریافت حق بیمه کامل از بیمه‌شدگان خود، برای برخی از همکاران سقف مجاز پذیرش در نظر گرفته‌اند از این‌رو شاهدیم در مراجعه به بسیاری از اساتید طراز اول پزشکی در تهران و سایر مراکز استان به دلیل عمل نکردن به تعهدات از سوی سازمان‌های بیمه‌گر و قیم مایی این سازمان‌ها در قبال عقد قرارداد، سهمیه برگه‌های قابل قبول و حتی پرداخت‌ها با تأخیر قابل ملاحظه، این عزیزان اقدام به قطع قرارداد نموده و هیچ بیمه شده‌ای را نمی‌پذیرند، لذا باید از سازمان بیمه‌گر پرسید چرا اقدام به حمایت کامل از بیمه‌شدگان خود حتی در رابطه به متخصصین انحصاری شهرستان ننموده است. این مسؤول با اشاره به اینکه طرح خدمتی متخصصین در وزارتخانه تصویب شده و مشمول دوره زمانی خاصی است؛ گفت: بسیاری از متخصصین و همچنین شبکه بهداشت از ابتدای آغاز به کار، مدت طرح و زمان پایان آن را می‌داند لذا در پایان دوره طرح تمایل پزشکان به ماندن و نوع نیاز شبکه تعیین‌کننده حضور آنهاست و در بسیاری مواقع عواملی همچون بومی نبودن، پایان دوره طرح، تصمیم به ادامه رشته تخصصی و فوق‌تخصصی در این مورد تأثیرگذار است.

دکتر ناصری مشکل کمبود پزشک را مستقیماً مرتبط با قوانین کشوری در زمینه توزیع نیروی متخصص در شهرستان‌ها و حیطه وظایف وزارت بهداشت عنوان کرد و گفت: مورد خاص قابل ذکر در کاشمر مراجعه بیش از حد قابل انتظار شهروندان به سیستم پزشکی و همچنین گونه‌ای هزینه‌ساز از گردشگری سلامت در باب شهرهای همجوار است زیرا با توجه به عدم وجود بیمارستان خصوصی در شهرستان، مراجعین از سایر شهرها سودی برای مجموعه شهر به همراهه نخواهند داشت و مسؤولین شهری نیز توجه شایسته‌ای به این امر ننموده و از این فرصت برای درآمدزایی بیشتر استفاده نکرده‌اند زیرا در بیمارستان‌های دولتی هزینه‌ها همواره بیش از درآمد است.

وی با بیان اینکه ارائه خدمات پزشکی با توجه به ساختار کلی آن در کشور از نقایصی برخوردار است؛ اظهار داشت: با نگاهی به سایر شهرهای هم طراز کاشمر در سطح کشور، به عینه می‌توان شاهد نتایج مطلوب شاخص‌های بهداشتی و درمانی در کاشمر بود که وجود متخصصین متبحر و دانش آموخته منجر به ازدحام بیماران در کاشمر و عدم نیاز به مراجعه بیماران به کلان شهرها شده است.

وی با تأکید بر اینکه باید به جای ایجاد بدبینی در جامعه نسبت به قشر شریف پزشک که هر ساعت جان دیگری را به خانواده‌ای باز می‌گرداند و سلامتی را که گران‌بهاترین سرمایه مردم است به آنان هدیه می‌دهد؛ یادآور شده باید منصفانه قضاوت کرد چه بسا اکثر پزشکان به حدی درگیر کار و مسؤولیت بیماران خود هستند که فرصت تفریحات چند ساعته با خانواده خود را ندارند و از سوی دیگر مسؤولان محترم حتی توان پرداخت بدهی‌های بیمارستانی را ندارند به نحوی که بسیاری از همکاران متخصص مطالبات 15 ماهه دارند.

رئیس نظام پزشکی شعبه کاشمر در ادامه با اشاره به اینکه درآمد پزشکان ایرانی با سایر کشورها قابل مقایسه نیست، گفت: هر چند درآمد یک پزشک متخصص با گذران حدود 24 سال از عمر گران بهای خود- در سال‌هایی که بهترین ایام زندگی بوده- در مسیر درس و تلاش و بی‌خوابی و ... در مقایسه با دلالان و رانت‌خواران و مشاغل کاذب بسیار کمتر است؛ باید منصفانه به این امر دقت نظر داشت.

وی در خصوص مشکل تمرکزگرایی مطب پزشکان در بافت مرکزی شهر هم گفت: نظام پزشکی در محدوده سال‌های دهه هفتاد بارها نسبت به خطر تجمع پزشکان و آینده‌ای این چنین، به مسؤولان وقت به ویژه نهادهای خارج از شبکه بهداشت (مانند شهرداری و فرمانداری) هشدار داده و راهکارهای منطقی و قابل قبول ارائه نمود. اما متأسفانه در این زمینه توجه شهرداران محترم بیشتر معطوف دریافت عوارض ساختمان‌های بزرگ‌تر مرکز شهر و جریمه پارکینگ با گذشت از پارکینگ موظف و ... بوده و سایر نهادها هم عمدتاً به رضایت بیماران و عدم سرگردان شدن آنها در مراجعه به مراکز درمانی معطوف شده است.

وی اظهار داشت: به عنوان مثال نهادهای قانونی حتی درمانگاه شبانه‌روزی را که می‌توانست در تمرکززدایی نقش مطلوبی داشته باشد به مکان‌های خلوت‌تر هدایت نکرده‌اند و به کوچه‌ای باریک‌تر هدایت شده است.

وی پیشنهاد داد: با ارائه طرح‌های تشویقی به همکاران و آماده‌سازی تسهیلات و توجه به عوارض کمتر صدور پروانه و ... برای همه عزیزانی که اقدام به ساخت ساختمان‌های پزشکان در مکان‌هایی هم چون شهرک فرهنگیان، ابتدای بلوار سید مرتضی، حوالی بیمارستان حضرت ابالفضل و ... می‌نمایند می‌توان از ساختمان پزشکان در بافت مرکزی شهر تمرکززدایی کرد چه بسا همکارانی که سال‌ها برای مطب خصوصی در بافت مرکزی شهر که بعضاً ملک شخصی آنها نیز هست زحمت کشیده‌اند نمی‌توانند یک شبه محل کار خود را رها کنند.

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.