جمعه، 10 فروردین 1403

وزیر بهداشت در جمع دبیران اجرایی ستادهای نظارت بر تعرفه ها گفت: به سازمان نظام پزشکی اعتماد داریم و به آن افتخار می کنیم

وزیر بهداشت در جمع دبیران اجرایی ستادهای نظارت بر تعرفه ها گفت: به سازمان نظام پزشکی اعتماد داریم و به آن افتخار می کنیم
وزیر بهداشت با بیان اینکه خدا را شاکرم که هیچ کدام تسلیم فشارها و حاشیه سازی ها در یک سال اخیر نشدیم، گفت: پیش ازاین گفته بودم که سازمان نظام پزشکی را نماینده رسمی صنف می دانم. به سازمان نظام پزشکی افتخار می کنم، ما هم جزو این خانواده هستیم اما ماموریت هایمان با یکدیگر متفاوت است.

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پزشکی، دکتر سید حسن هاشمی که در نشست دبیران اجرایی ستادهای نظارت بر تعرفه ها سخن می گفت، اظهار داشت: ما دولت هستیم، امین مردم هستیم، وظایفی را بر عهده داریم و باید از حقوق مردم دفاع کنیم. شما هم علاوه بر حقوق مردم باید از حقوق صنف دفاع کنید. بارها از برخی افراد شنیده ایم که نظام پزشکی و سیستم انتخاباتی نباید وجه المصالحه دولت قرار گیرد و بالعکس.

هاشمی با اشاره به اینکه در مجامع رسمی و غیررسمی مکرر عنوان می شد که سازمان نظام پزشکی نه تنها حقوق مردم را از پزشکان مطالبه نکرده بلکه در جهت منافع پزشکان و دفاع از متخلفان حرکت می کند؛ اظهار داشت: در این زمینه برنامه های مختلفی ساخته و از  صدا و سیما هم پخش شد.

وی ادامه داد: البته این اقدامات مربوط به این دوره نیست اما نباید بی انصافی هم کرد. تخلفاتی وجود داشته و دارد. همیشه امکان دارد درمیان افرادی که از سازو کارهای انتخاباتی وارد می شوند، علی رغم همه سیستم های نظارتی موجود، متخلفینی وجود داشته باشد. مگر در مجلس، سازمان هلال احمر و .. این متخلفان وجود ندارند؟

وزیر بهداشت با عنوان اینکه هر کاری باید سیستماتیک مانند باقی صنوف انجام شده و امور صنف باید به خودشان واگذار شود، گفت: هیچ دلیلی وجود ندارد که وزارت بهداشت به جای سازمان نظام پزشکی به مسائل صنف بپردازد. نظام پزشکی به این واقع بینی و بلوغ رسیده است که به مشکلات کشور، مشکلات اقتصادی، مشکلات بیمه ها و تخلفات صنف توجه و رسیدگی کند.

وی خاطرنشان کرد: بسیار قوی تر از گذشته می گوییم که به سازمان نظام پزشکی اعتماد داریم و به آن افتخار می کنیم. دوره ای که گذشت این اعتماد را مضاعف کرد و به نظر می رسد به این سمت می رویم که نظام پزشکی آن نقش ویژه خود را در هر دو وجه، هم حقوق صنف و هم حقوق مردم بتواند ایفا کند.

هاشمی با گلایه ازاینکه حوادث بسیاری در این سال ها برای کشور، سازمان سلامت کشور، نظام سلامت کشور و همچنین برای سازمان نظام پزشکی اتفاق افتاده است، تصریح کرد: در این میان سازمان نظام پزشکی دچار آسیب های فراوانی شد و اگر درصدد این باشد که وظایف خود را به شکل مطلوبی که نظر رئیس سازمان و اعضای شورای عالی است، پیش ببرد، زمان خواهد برد.

وی با تاکید بر اینکه رسیدگی به تخلفات کار دبیران اجرایی در ستادهای نظارت بر تعرفه ها و نه معاونین درمان است، ابراز داشت: در این زمینه معاونین درمان خط دوم هستند. اگر در استانی تشخیص داده شود که بهتر است کار توسط معاونت درمان انجام گیرد، این کار انجام خواهد شد اگر نه طبیعی است که این کار، توسط سازمان نظام پزشکی صورت گیرد.

وزیر بهداشت اضافه کرد: اگر کار به رئیس دانشگاه ومعاونت درمان واگذار شده و با رویه گذشته بخواهد عمل شود، از آن جایی که ذهنیت خوبی در جامعه پزشکی نسبت به رفتار آن ها وجود ندارد، حتما نتیجه عکس خواهیم گرفت. معاونین درمان وظایف متعددی دارند که باید به آن ها رسیدگی کنند و در صورت وجود نقص، با یاری دوستان بشتابند.

وی با اشاره به دبیران مبنی براینکه شما سدی را به نام قانون پذیرفته اید، خاطرنشان کرد: قانون ولو اینکه اشکال داشته باشد اما می تواند شفا بخش باشد تا اینکه بی قانونی و هرج و مرج رواج پیدا کند. شما دبیران اگر محکم عمل نکنید، کل سد از بین خواهد رفت. در صورت این اتفاق تمام اعتبارات تغییر یافته و در حوزه های دیگر مصرف خواهد شد. پس ساده انگاری نکنید.

هاشمی با ابراز تاسف  ازاینکه عده ای نام خود را عدالتخواه گذاشته و بر طبل تفرقه کوبیند، گفت: با آمارهایی که از وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی گرفتند، برای ایجاد شکاف بیشتر بین پزشک و پرستار، پرستار و آموزش و پرورش و ... استفاده کردند و این عین خیانت است. این ها افرادی هستند که می خواهند ثابت کنند هر بخشی از جمهوری اسلامی از جمله دولت، یا نا توان است و یا به دنبال بی عدالتی است.

وی ادامه داد: می توان سالم کار کرد و خدا هم برکت می دهد، عزت می دهد. عده ای به دنبال فضا سازی و عده ای هم به دنبال ناچیز شمردن ارزش کار شما هستند. شمشیر دولبه است. اما خوشبختانه پاسخی که جامعه پزشکی به این فضاسازی ها داد، به معجزه بیشتر شبیه بود.

وزیر بهداشت با بیان اینکه کسب موفقیت های کنونی به علت مردم داری است، افزود: آبروی ما در این نیست که یک ملت 80 میلیونی را فدای تعدادی محدود و یا یک جمعیت 150 هزار نفری پزشک را فدای 10 یا 5 درصد کنیم. متاسفانه در برخی اوقات روابط و اخلاق در جامعه پزشکی آن طور که باید و شاید حداقل در محیط های آموزشی رعایت نمی شود که مشخص نیست حسادت، خودشیفتگی  و یا خود بزرگ بینی علت به وجود آمدن آن است.

وی با تاکید دوباره به دبیران مبنی بر اینکه که کار شما مهم ترین بخش از طرح تحول سلامت است که دولت انجام می دهد، تصریح کرد: نباید سستی و عقب گردی در این مسیر وجود داشته و یا تحت تاثیر حرف دیگران قرار گیرید. نه کف زدن دیگران ما را متوهم کند و فکر کنیم کار مهمی را انجام داده ایم  و نه ناله شان ما را نا امید کند.

هاشمی  در خصوص در آمد دولت در سال آینده، خاطرنشان کرد: درآمد دولت به شدت کاهش خواهد یافت و دولت در این زمینه با مشکلاتی روبرو خواهد شد. باید واقع بینانه بر روی تعرفه ها پیشنهاد دهیم چرا که برای نخستین بار، پیش از آغاز سال جدید به دنبال تصویب تعرفه ها هستیم. البته رفع تمام این عقب ماندگی و ظلم هایی که تاکنون صورت گرفته، 3 تا 5 سال به طول خواهد انجامید اما در صورت وجود شرایط مناسب در کشور، می توانیم به اهدافمان دست یابیم.

وی ضمن تشکر از همه همکاران دخیل در این طرح اظهار داشت: خواهش می کنم که کمر بندها را محکم تر بسته، چشم ها را قرض کرده و با رعایت احترام و تدبیر، اجازه ندهیم جامعه پزشکی دچار انحراف و آلودگی شود. واقعیت این است که انحرافاتی وجود دارد و به صفر هم نخواهد رسید. اما می توان با ناامن کردن شرایط برای متخلفین، زحمات کشیده شده را هدر نداد. اگر درست عمل شود، معتقدم این عادتی که در زندگی همه هست، ترک شده و موجب مرض هم نیست چون خیلی مزمن نشده است.

وزیر بهداشت با توضیح اینکه دولت و حکومت باید آن قدر در بیمه ها توانمندی ایجاد کنند که کسی به علت هزینه های درمان، دچار فقر و بی خانمانی نشود، گفت: اگر تعرفه ها کنترل شود، افراد کمتری زیر خط فقر رفته و عده زیادی بی خانمان نخواهند شد. آن چیزی که برای هرکس می ماند، انسانیت و وجدان خویش است و این پول ها خوردن ندارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امید است خدا از همه شما قبول کند. این کار، خیر است. مطمئن باشید که اجر آن کمتر از افرادی که درجبهه خدمت کردند نیست و من شک ندارم. عبادتی بالاتر از خدمت به خلق وجود ندارد. برکتی هم که دراین کار گذاشته شده، به همین علت است.    

انتهای خبر

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.