جمعه، 10 فروردین 1403

خلاء هایی که مانع از ارائه خدمات سلامت الکترونیک شد

خلاء هایی که مانع از ارائه خدمات سلامت الکترونیک شد
رییس سازمان نظام پزشکی گفت: با توجه به رابطه عاطفی پزشک و بیمار باید نسبت به حفظ اطلاعات بیمار در فضای سلامت الکترونیک تدابیر امنیتی بسیار مهمی اندیشیده شود.




به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پزشکی دکتر علیرضا زالی رییس  کل سازمان نظام پزشکی در دومین کنگره بین المللی سلامت الکترونیک اظهار داشت: بحث سلامت الکترونیک امروز یک اصل بدیهی و انکارناپذیر است و بر این اساس باید همه تلاش‌ها معطوف به استمرار آن شود.  
 
وی با بیان اینکه افزایش دسترسی و برخورداری آحاد شهروندان از موضوعات مهم استراتژی‌های سلامت الکترونیکی است، تاکید کرد: صرفه جویی در هزینه ها یکی از مهمترین این موضوع ها بوده و از سوی دیگر آموزش ابعاد مختلف پزشکی، همگانی و طراحی بسته‌های متناسب با اقلیم‌های بومی مختلف انجام شود. پزشکان با ورود به این درگاه‌های الکترونیکی می‌توانند بار علمی خود را نیز برای ارائه خدمات درمانی ارزان افزایش دهند.  
 
رییس سازمان نظام پزشکی افزود: چرا تاکنون سلامت الکترونیک با وجود ورود در ۳ برنامه اساسی توسعه کشور آمده ولی پرداخت نشده و عدم وجود استراتژی روشن و واحد و همگون سازی شده در ارائه خدمات سلامتی داشته باشیم؟
 
زالی تصریح کرد: ابزار کار اعم از مدل فناوری، سنتی و مشخص شدن مدل درست برای استفاده از خدمات سلامت الکترونیک باید توسعه یابد زیرا از خلاء اساسی اجرای سلامت الکترونیک هستند.
 
وی ادامه داد: کار جزیره‌ای به شدت در حوزه سیاست گذاری و اجرای سلامت الکترونیکی در عدم تحقق سلامت الکترونیک دیده شده و از سوی دیگر بین حوزه‌های مرتبط آن نتوانسته‌ایم همگرایی و همخوانی لازم ایجاد کنیم.
 
رییس سازمان نظام پزشکی بیان کرد: شتاب چشم‌گیر استفاده از فناوری‌های نوین در کشور بسیار کمک‌کننده است اما باید متناسب با رشد آن فرهنگسازی استفاده از سلامت الکترونیک هم دیده شود. سلامت الکترونیک یک مداخله رادیکال در پزشکی است که مقاومتی را از سوی پزشکان ایجاد می‌کند و  باید به طور جدی به آن توجه شود.  
 
زالی عنوان کرد: برخی نهادها گرایش جدی به طب سنتی دارند و سلامت الکترونیک در اینجا کمرنگ میشود و در سیاست‌های کلی کشور باید نهادینه سازی شود.
 
وی با اشاره به مشکلات پزشکان تصریح کرد: علی رغم همه آسیب‌ها توجه به اخلاق پزشکی و محرمانه بودن اطلاعات پزشکی بیمار بسیار ضروری است و  با توجه به رابطه عاطفی پزشک و بیمار باید حتما نسبت به حفظ اطلاعات بیمار در فضای سلامت الکترونیک تدابیر امنیتی بسیار مهمی اندیشیده شود.  
 
رییس سازمان نظام پزشکی گفت: در سیاست‌های کلی کشور به گارانتی و تضمین حفظ اطلاعات بیمار در سلامت الکترونیک به بیماران داده شود در غیر این صورت فضای انکار، کتمان و بی اعتمادی بیمار به پزشک در فضای نظام پزشکی موج می‌زند.

انتهای پیام
 

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.