جمعه، 10 فروردین 1403

غنی نبودن بانک های سلول های بنیادی، هزینه درمان را سنگین کرده/بیمارستان شریعتی تنها مرکز پیوند مغز استخوان

غنی نبودن بانک های سلول های بنیادی، هزینه درمان را سنگین کرده/بیمارستان شریعتی تنها مرکز پیوند مغز استخوان
فوق تخصص ایمونولوژی و آلرژی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: غنی نبودن بانک های سلول های بنیادی در کشور سبب سنگین شدن هزینه های درمانی برای بیماران نیازمند به این سلول ها شده است و اکنون عمل جراحی پیوند مغز استخوان فقط در بیمارستان شریعتی تهران انجام می شود.
 به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پزشکی،دکتر رویا شرکت یه خبرگزاری ایرنا گفت: بیماران مبتلا به بیماری های خاص و نادر مانند نقص ایمنی و سرطان خون برای درمان قطعی و نهایی خود به سلول های بنیادی جهت عمل جراحی پیوند مغز استخوان نیاز دارند.
این فوق تخصص ایمونولوژی و آلرژی با بیان اینکه منبع تامین سلول بنیادی برای عمل جراحی پیوند مغز استخوان، بانک های سلول بنیادی است، گفت: برخی مراکز دولتی و خصوصی در ایران دارای بانک سلول های بنیادی هستند اما این بانک ها غنی نیست و به‌خوبی باهم ارتباط ندارند.
دکتر شرکت اضافه کرد: در برخی از این بانک ها نیز کار چندانی برای تشخیص نوع آنتی ژن ها (HLA) نشده است.
وی ادامه داد: تامین و خرید سلول های بنیادی از بانک های خارج از کشور بین 800 میلیون تا یک میلیارد و 200 میلیون ریال هزینه در بردارد اما اگر این سلول ها در داخل کشور تامین شود هزینه آن به کمتر از 100 میلیون ریال کاهش می یابد.
وی با بیان اینکه اکنون عمل جراحی پیوند مغز استخوان فقط در بیمارستان شریعتی تهران انجام می شود خواستار توسعه این مراکز در کشور شد و گفت: اصفهان از نظر نیروی انسانی توانایی ایجاد چنین مرکزی را دارد اما باید هزینه های آن تامین شود.
این فوق تخصص ایمونولوژی ، هزینه عمل جراحی پیوند مغز استخوان در ایران را حدود 500 میلیون ریال اعلام کرد.
رییس هیات مدیره انجمن خیریه صدیقه طاهره (س) در اصفهان همچنین درباره بیماری نقص ایمنی اولیه گفت: هزینه های تشخیصی و درمانی این بیماری بسیار سنگین است به‌طوری که بیشتر خانواده ها قادر به تامین آن نیستند.
وی نقص ایمنی را یک بیماری مادرزادی و ژنتیکی خواند و افزود: بیشترین عامل ابتلا به این بیماری، ازدواج فامیلی است هرچند مسائلی مانند آلودگی هوا، تشعشعات و پارازیت ها نیز در این زمینه دخیل است.
این پزشک متخصص اظهارکرد: در این بیماری، سیستم دفاعی بدن انسان دچار مشکل می شود و در برابر عوامل خارجی و باکتری نمی تواند دفاع کند لذا بیماران مبتلا به آن به عفونت یا خونریزی دچار می شوند.
دکتر شرکت با بیان اینکه این بیماری 300 نوع و در دسته های مختلف است، افزود: بیشترین آن در دسته نقص سیستم پادتن ها قرار دارد که درمان متداول آن، تزریق داروی گرانقیمت آی وی آی جی ( هر گرم حدود 1.5 میلیون ریال) است.
این فوق تخصص، بهترین راه پیشگیری از ابتلا به بیماری نقص ایمنی را پرهیز از ازدواج فامیلی و مشاوره ژنتیک توسط متخصص ژنتیک اعلام کرد.
به گفته وی نسبت شیوع بیماری نقص ایمنی در جوامعی که در آن ازدواج فامیلی رواج دارد یک نفر در بین دو تا پنج هزار نفر است.
.شرکت ادامه داد: افرادی که خواهان کمک برای تامین مخارج عمل پیوند مغز استخوان کودکان و جوانان یاد شده هستند می توانند به پایگاه اینترنتی http://isfahan-ia.com مراجعه کنند.
به گزارش سازمان نظام پزشکیُ 10 علامت برای شناسایی بیماری نقص ایمنی اولیه وجود دارد که شامل هشت بار یا بیشتر عفونت گوش در سال، دو بار یا بیشتر عفونت سینوس شدید در سال، دو ماه بیشتر مصرف آنتی بیوتیک بدون تاثیر کافی و لازم و عفونت قارچی مکرر پوست یا برفک دهان بعد از یک سالگی است.
عدم رشد کافی (FTT) در یک شیرخوار، دو بار یا بیشتر ابتلا به پنومونی در یک سال، عفونت عمقی پوست یا آبسه های مکرر، نیاز به آنتی بیوتیک وریدی (IV) برای درمان عفونت، دو بار یا بیشتر عفونت عمقی بدن و سابقه فامیلی نقص ایمنی از دیگر علائم ابتلا به این بیماری است.
انتهای خبر /
امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.