جمعه، 10 فروردین 1403

عضو شورای عالی نظام پزشکی خبر داد: سونامی بزرگ دندان پزشکی در حوزه سلامت/ ضرورت فرهنگ سازی برای سلامت بهداشت دهان و دندان

عضو شورای عالی نظام پزشکی خبر داد: سونامی بزرگ دندان پزشکی در حوزه سلامت/ ضرورت فرهنگ سازی برای سلامت بهداشت دهان و دندان
عضو شورای عالی نظام پزشکی با تاکید بر اینکه دندان پزشکی در حوزه سلامت، دچار سونامی بزرگی شده است، گفت: افزایش فارغ التحصیلان دندان پزشکی در جامعه و ازدیاد دانشکده های دندان پزشکی به 66 دانشکده در کشور، موجب ایجاد مشکلاتی در عرصه کار و فعالیت فارغ التحصیلان این رشته شده است.

دکتر بهنام عباسیان عضو شورای عالی نظام پزشکی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار نظام پزشکی، با اشاره به مشکلات دندان پزشکان از نظر درآمدی و حمایتی، خاطرنشان کرد: دولت پزشک خانواده را برای حل معضل پزشکان عمومی طراحی کرد تا آن ها بتوانند در مناطق محروم مقیم شده و درآمد مناسبی را داشته باشند اما آیا برای سلامت دهان و دندان که از جایگاه بالایی برخوردار است، اقدامی انجام داده است؟

وی با گلایه از اینکه مسئولان در وزارت بهداشت تاکنون اقدامی در جهت رفع مشکلات دندان پزشکان انجام نداده اند، اظهار داشت: این در حالی است که می توانستند به عنوان پزشک خانواده، از دندان پزشکان نیز بهره برده و برای آن ها حقوقی چون پزشکان خانواده در نظر گیرند.

عباسیان ادامه داد: یک دندان پزشک با وجود مشکلات اقتصادی، عدم توانایی پرداخت بیمه ها و غیره چقدر می تواند درآمد داشته باشد؟ اگر دولت بتواند با طراحی زیرساخت مناسب در جهت رفاه نسبی مردم چون پزشک خانواده گام بردارد، بسیاری از مشکلات این قشر نیز رفع خواهد شد.

 

* طرح وارنیش فلوراید در جامعه ای با درصد پوسیدگی بالا پاسخگو نیست

وی با اشاره به اینکه تمرکز تمام دندان پزشکان در مراکز استانها است، تصریح کرد: متاسفانه طرح وارنیش فلوراید در جامعه ای که درصد پوسیدگی ها بالا و از سطح 1 و 2 گذشته، پاسخگو نیست و این مهم به خصوص در مناطق محروم نمود بیشتری دارد.

به گفته عضو شورای عالی نظام پزشکی در 40 سال گذشته، دندان پزشکان تجربی که در حال حاضر در رده سنی 70 تا 90 سال قراردارند، با تبصره 5، وارد عرصه کار شدند اما متاسفانه به وفور دیده شده افرادی با خرید و اسکن پروانه یک دندان پزشک تجربی فوت شده و قرار دادن عکس خود در آن، در مناطق دور دست مشغول فعالیت است.

وی با گلایه از دخیل کردن بهورزان در امر سلامت افزود: این افراد با ساده انگاشتن کارهای دندان پزشکی به خصوص وارنیش فلوراید، خود را مجاب می کنند دوره ای را نزد دندان سازها رفته و دندان پزشکی را نیز از آن ها فرا گیرند تا در امر بهداشت دهان و دندان دخیل شوند در حالیکه می توان با استفاده از دندان پزشکان فارغ التحصیل و اسقرار آنها در خانه های بهداشت روستایی، از مشکلاتی که در آینده به وجود خواهد آمد، جلوگیری کرد.

عباسیان با طرح پرسشی مبنی بر اینکه مدینه فاضله در عرصه دهان و دندان در کشورهای پیشرفته چیست؟، گفت: در تمام مدارس کشورهای اروپایی، یونیت دندان پزشکی و اتاقی مخصوص دندان پزشک قرار دارد که دندان پزشک موظف است کودکان را در ساعات غیردرسی معاینه و کنترل کند اما در کشور ما چه کارهایی در این حوزه صورت گرفته است؟

 

*دخالت 50 تا 60 درصدی آموزش و پرورش در امر سلامت دهان و دندان

وی آموزش و پرورش را حدود 50 تا 60 درصد در امر سلامت دهان و دندان دخیل دانست و گفت:  باید یک نفر در کشور مسئولیت این مهم را بر عهده گیرد، به طور مثال آموزش و پرورش می تواند دندان پزشک استخدام کند و در مدیریت شهری دخیل باشد.

عضو شورای عالی نظام پزشکی با اشاره به اینکه در مراکز بیمارستانی به اندازه کافی یونیت وجود دارد، اما مدیریت صحیح بر آن صورت نمی گیرد، گفت: متاسفانه دندان پزشکی به عنوان خدمتی لوکس معرفی شده و تمام تمرکز در حیطه پزشکی است در حالیکه باید جایگاه سلامت دهان و دندان و دندان پزشکی در وزارت بهداشت مشخص و زیر ساخت آن آماده شود و این مهم اتفاق نخواهد افتاد مگر با ایجاد معاونت دندان پزشکی در وزارت بهداشت.

به گفته وی دندان پزشکان در شهرستانها تحت نظر معاونت درمان فعالیت می کنند در حالیکه این مهم باید جایگاه خاصی داشته باشد و قطعا یک شبه اتفاق نخواهد افتاد.

 

*ضرورت فرهنگ سازی برای سلامت بهداشت دهان و دندان

عضو شورای عالی نظام پزشکی با اشاره به اینکه بیماران در 12 سالگی، حداقل دارای 3 دندان دائمی خراب هستند که باید در سطح 3 درمان شود، خاطرنشان کرد: برای رسیدن به جامعه ای سالم در بهداشت دهان و دندان، حداقل باید 10 سال کار کنیم تا مشکلات موجود را به نقطه صفر رسانده و فرهنگ سازی لازم را انجام دهیم.  

وی با انتقاد از عدم تبلیغات سلامت دهان و دندان در صداو سیما و طراحی برنامه های آموزشی در این خصوص، اظهار داشت: صدا و سیما می تواند با درست کردن انیمیشن های آموزشی برای کودکان، در این راه گام مثبتی بردارد هر چند که اکثر خانواده ها به علت مشکلات اقتصادی به وضعیت دهان و دندان کودکان خود رسیدگی نمی کنند.

عباسیان در پایان خاطرنشان کرد: امیدوارم تمام ارگان ها با مدیریت شهری در امر سلامت دهان و دندان دخیل شده تا این مدینه فاضله را ایجاد کنند و بیمه ها نیز زیر ساخت های لازم را در جهت کمک به درمان های دندان پزشکی و نه به عنوان کاری لوکس و تجملاتی، مهیا کنند تا بتوانیم برای بیماران مفید باشیم.

انتهای پیام/ع

(استفاده از اخبار با ذکر منبع الزامی است)

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.