جمعه، 10 فروردین 1403

فقه شیعه در حوزه سلول‌های بنیادی پویا است

فقه شیعه در حوزه سلول‌های بنیادی پویا است
رئیس سازمان نظام پزشکی در همایش سلول‌های بنیادی کاربردی با اشاره به برخی چالش‌های حقوقی و اخلاقی در حوزه سلول‌های بنیادی بر پویا بودن فقه شیعه در این بخش تاکید کرد.

به گزارش روابط عمومی نظام پزشکی دکتر علیرضا زالی رئیس  کل سازمان نظام پزشکی در اولین همایش سلول‌های بنیادی کاربردی که در دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد با بیان اینکه ایران برخی شعبه‌های علم در مرز دانش حرکت می‌کند، اظهار کرد: یکی از استراتژیک‌ترین موضوعات در حوزه علم سلول‌های بنیادی است که امروز در ایران نهادینه شده و در خدمات پزشکی و پژوهشی به کار برده می‌شود.

وی افزود: سلول‌های بنیادی و تحقیقات این حوزه امروز یکی از افتخارات ملی ما بوده و با توجه به خود کفایی جایگاه ممتازی در منطقه و ورای منطقه داریم.

زالی با بیان اینکه در حوزه سلول‌های بنیادی باید از نگاه افراطی و تفریطی اجتناب کرد گفت: نتایج تحقیقات در حوزه سلول‌های بنیادی باید مبتنی بر شواهد و ادله علمی باشد و بر همین اساس سلول‌های بنیادی مورد بررسی و مراقبت قرار گیرند.

وی با اشاره به برخی چالش‌های فقهی در حوزه تحقیقات سلول‌های بنیادی اظهار کرد: خوشبختانه فقه شیعه یک فقه پویا است و در این عرصه ما با چالش‌های اخلاقی و فقهی کمتری مواجه هستیم.

رئیس سازمان نظام پزشکی با اشاره به تبلیغات وسیع شبکه‌های ماهواره‌ای در رابطه با سلول‌های بنیادی عنوان کرد: بیشتر این تبلیغات کاذب و در پی فریب افکار عمومی نیست.

وی با انتقاد از نبود عملکرد مناسب مبتنی بر شرایط استخدام و به کارگیری افراد متخصص اظهار کرد: ما باید شرایط مناسبی را در این حوزه فراهم کنیم چرا که این عرصه باید دروازه ورود به اقتصاد مقاومتی و اصول اقتصاد غالب کشور باشد و این مسئله برای تجاری سازی علمی، دانایی محوری و تولید ثروت انبوه اهمیت دارد.

زالی با بیان اینکه سلول‌های بنیادی درمانگر بیماری‌های صعب‌العلاج است گفت: امروزه در حوزه بیماری‌های مغز و اعصاب دریچه‌های بزرگی توسط سلول‌های بنیادی باز شده است و خوشبختانه ایران از قافله جهانی عقب نمانده و دستاوردهای ارزنده‌ای دارد.

وی ادامه داد: امروزه سیمای جهانی سلول‌های بنیادی در بیماری‌های مغز و اعصاب حیرت انگیزه بوده چنانچه دهه آینده دهه کنترل پارکینسون، آلزایمر و تومرهای مغزی است.

وی یاد آور شد: اگر چه ما در تبدیل کار پژوهشی به بالینی کمی ضعیف هستیم اما می‌توانیم در حوزه سلول‌های بنیادی با توجه به دانش و مهارتی که داریم پروژه‌های خوب و مستندی انجام دهیم و آن را تبدیل به دانش بالینی کنیم.

انتهای پیام

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.