جمعه، 10 فروردین 1403

قائم مقام معاونت نظارت و برنامه ريزي سازمان نظام پزشكي خبر داد: رونمايي از سامانه پروانه مطب آنلاين در سازمان نظام پزشكي

قائم مقام معاونت نظارت و برنامه ريزي  سازمان نظام پزشكي خبر داد: رونمايي از سامانه پروانه مطب آنلاين در سازمان نظام پزشكي
قائم مقام معاونت نظارت و برنامه ريزي سازمان نظام پزشكي با بيان اينكه سامانه پروانه مطب آنلاين يكي از اهداف سازمان نظام پزشكي و در قالب طرح نظارتي اين سازمان پيش بيني شده است، گفت: يكي از شروطي كه وزارت بهداشت، بخش نظارت بر تعرفه هاي پزشكي را به سازمان واگذار كرد، ايجاد سامانه پروانه مطب آنلاين بود كه ظرف مدت 3 ماه تمامي فرآيند ها در آن پيش بيني شد.

دكتر حجت الله مقيمي در گفتگو با خبرنگار سازمان نظام پزشكي،  با اشاره به اينكه پروانه مطب يكي از تكاليف قانوني است كه در قانون سازمان نظام پزشكي مصوب مجلس شوراي اسلامي از دانشگاه هاي علوم پزشكي گرفته و به سازمان نظام پزشكي واگذار شده است، افزود: پيش از اين واحدهاي صدور  پروانه مطب براي پزشكان در دانشگاه هاي مختلف صورت مي گرفت و در تهران نيز 3 دانشگاه تهران شهيد بهشتي و ايران اين وظيفه را بر عهده داشتند.

وي ادامه داد: زماني نظام صنفي مانند سازمان نظام پزشكي وارد عمل مي شود كه كارهايي كه در قوانين دست و پاگير دولتي و بروكراسي بدون دليل ساعت ها و روزها به طول مي انجامد، اينجا در مدت بسيار كوتاهي انجام شود.

وي با عنوان اينكه پيش از اين دانشگاه ها در صدور پروانه مطب سليقه اي عمل مي كردند، اظهار داشت : اين مهم نارضايتي و مشكلاتي را در پي داشت كه موجب مي شد اين كار به صورت استاندارد صورت نگيرد. سازمان نظام پزشكي به صورت يكپارچه در كل كشور با رويه اي يكسان پروانه مطب را صادر مي كند ضمن اينكه تمام قوانين وزارت بهداشت هم رعايت مي شود.

مقيمي خاطرنشان كرد: در اين طرح پزشكان نيازي به مراجعه به سازمان نظام پزشكي ندارند و تمام كارها به صورت الكترونيك و اينترنتي انجام مي شود. فرد در منزل خود مي تواند در هر ساعت وارد سامانه شود واطلاعات را ثبت كند و ظرف كمتر از 24 ساعت پروانه مطب وي صادر شود. مدارك صادر شده از مرجع صدور به صورت اتوماتيك استعلام مي شود. صرفه جويي در قسمت نيروي انساني و هزينه هاي مصرفي مانند لوازم مصرفي اداري و ... نيز از فوايد  ديگراين كار است.

وي با توضيح اينكه در درون ذات سامانه پروانه مطب آنلاين بخش هاي بسيار پيچيده و كمك كننده اي وجود دارد، ابراز داشت: به طور مثال فردي كه به دنبال پروانه مطب شهرستاني ديگر و قرارداد با بيمه است، با دسترسي مختصر به سازمان هاي بيمه اي،  پروانه مطب هر فرد به صورت كامل در اختيار آن ها قرار داده مي شود تا قرارداد ببندند.

قائم مقام معاونت نظارت و برنامه ريزي  سازمان نظام پزشكي ادامه داد: به محض اينكه فرد كوچكترين تغييري در تاريخ، شهر، پروانه و يا رشته اش ايجاد شود، براي تمامي بيمه ها پيام تغيير صادر مي شود و قرارداد به صورت اتوماتيك باطل مي شود.

وي در خصوص بخش نظارتي اين سامانه افزود: كليه دانشگاه هاي علوم پزشكي كشور كه بالغ بر 51 دانشگاه است، در بخش نظارت هنگام مراجعه به مطب ها دچار مشكل هستند. اينكه پروانه مطب نصب شده در مطب دكتر اصل يا جعلي است، تاريخ اعتبار معتبر است يا خير و موارد ديگر. كارمند نظارت دانشگاه براي تاييد صحت اطلاعات، با اولين مراجعه به سامانه در هر جايي از كشور، شماره نظام پزشك را وارد كرده و كليه اطلاعات را مشاهده خواهد كرد.

مقيمي با بيان اينكه بخش بعدي دسترسي به اين سامانه بانك ها هستند، تصريح كرد: پزشكان با پراونه مطب مي توانند به كليه بانك ها براي گرفتن انواع وام مراجعه كنند. با توجه به وجود پروانه هاي جعلي، بانك ها هم مي توانند با مراجعه به اين سامانه در هر لحظه تصوير پروانه مطب را پيرينت بگيرند و با اين كار بيش از 30 هزار مكاتبه در كشور حذف خواهد شد.

وي با اشاره به كميسيون ماده 20 در هر دانشگاه، ابراز داشت: اين كميسيون مسئول صدور انواع مجوزهاي درمانگاه، بيمارستان، مراكز اعتياد، راديولوژي، داروخانه، آزمايشگاه، مراكز جراحي محدود و .. است. شرط اينكه پزشكي بتواند مسئول فني يكي از اين مراكز شود، داشتن پراوانه مطب است. با دسترسي دانشگاه ها به اين سامانه، پروانه مطب به راحتي قابل رويت خواهد بود.

مقيمي با اشاره به استفاده مردم از اين سامانه افزود: از آن جايي كه طبق قانون پروانه مطب پزشك بايد در مكاني قابل رويت نصب باشد، مردم در صورت تمايل براي صحت اطلاعات مندرج در پروانه مطب، مي توانند شماره زير پروانه مطب را در اين سامانه وارد كرده و استعلام كنند. پرتال اين سامانه بر روي سايت سازمان نظام پزشكي است.    

گفتني است روز 2 اسنفند ماه با حضور وزير بهداشت، رئيس كل سازمان نظام پزشكي در محل سازمان نظام پزشكي از اين سامانه رونمايي خواهد شد.

انتهاي خبر/ع

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.