پنجشنبه، 9 فروردین 1403

اعتماد بین بیمار و پزشک را خدشه دار نکنیم

 اعتماد بین بیمار و پزشک را خدشه دار نکنیم
عضو شورای عالی نظام پزشکی با اشاره به این که طی سالهای اخیر فضای جامعه به گونه ای شده که مردم فکر می کنند پزشکان قشر بسیار مرفهی هستند، گفت: پزشکان از دل این مردم آمده و تافته جدا بافته نیستند، لذا اخذ تعرفه خدمات پزشکی حق آنان است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی دکتر بهنام عباسیان عضو شورای عالی نظام پزشکی با اشاره به این که در خصوص تعرفه های خدمات پزشکی شفاف سازی لازم را برای مردم انجام نداده ایم بیان کرد: دریافت تعرفه از سوی پزشکان به حق است اما لازم است تا مسئولان امر شفاف سازی های لازم را درخصوص تعرفه خدمات پزشکی برای مردم انجام دهند.

وی افزود: برای جامعه پزشکی چیزی بالاتر از سلامت بیماران نیست و هر چند که تعرفه های خدمات پزشکی سالهاست که با مقدار واقعی خود فاصله دارد اما پزشکان در هر رشته با حداقل تعرفه های دریافتی به ارائه خدمات پرداخته اند.

وی با اشاره به تورم موجود و شرایط تحریم ادامه داد: با توجه به این شرایط هزینه لوازم مصرفی در مراکز درمانی و مطب ها بالا رفته و در مورد تعرفه خدمات پزشکی نیز باید قیمت تمام شده خدمات را محاسبه و تعرفه را بصورت استاندارد تعیین کنیم.

عباسیان تصریح کرد: مردم  نباید فکر کنند که واقعیت تمام شده همان ویزیتی است که به پزشک معالج خود پرداخت می کنند بلکه باید بدانند که هزینه های ارائه خدمات بسیار بالا بوده و تناسبی بین تعرفه و هزینه های مصرفی برای ارائه خدمات وجود ندارد.

این عضو شورای عالی نظام پزشکی با اشاره به این که در تعیین تعرفه های خدمات پزشکی باید جزء حرفه ای خدمات پزشکان حتما لحاظ شود، اظهار کرد: شاید 10 درصد از جامعه پزشکی درآمد بالایی داشته باشند اما نباید این مقدار اندک را به کل این جامعه تعمیم داد و در شرایط فعلی همه اقشار پزشکان نسبت به سنوات خدمت خود متضرر هستند و این در حالی است که پزشک باید انگیزه کافی برای ارائه خدمت به بیمار داشته باشد.

به گفته وی باید قیمت واقعی و تمام شده خدمات پزشکی به شورای عالی بیمه ارائه شود تا آنها هزینه ها را وارد بودجه دولت کرده و سپس نسبت به تعیین بودجه نظام سلامت و تعرفه خدمات پزشکی تصمیم گیری های لازم ا نجام شود.

وی با تاکید بر اینکه سازمان نظام پزشکی باید در عرصه سیاست گذاری سلامت آحاد مردم نظرات کارشناسی خود را بیان کند، خاطرنشان کرد: نباید اعتماد مردم نسبت به جامعه پزشکی سلب شود و کسانی که پزشکان را به انزوا برده و به اعتماد بین مردم و جامعه پزشکی خدشه وارد می کنند ، ولایت مدار نیستند.

عباسیان اظهار کرد : باید سیاستهای واقعی در تولید سلامت پیاده سازی شود و در خصوص تعرفه ها نیز دوراندیشی لازم انجام و بطور عمقی به حل و فصل مسائل بپردازیم.

وی با تاکید بر استاندارسازی تعرفه خدمات پزشکی گفت: بسیاری از پزشکان در شهرستان ها وضعیت معیشتی نامناسبی دارند و با توجه به این که انتظارات جامعه از پزشکان بالاست در خیلی از موارد بیشتر از نرم جامعه پرداختی دارند بنابر این باید واقع گرا بود و به این مسائل توجه داشت که پزشکان جوانی که تازه وارد بازار کار شده اند نمی توانند از پس هزینه های خود برآیند.

وی در پایان یادآور شد: بهتر است اختیار تعرفه گذاری خدمات پزشکی در بخش خصوصی به سازمان نظام پزشکی واگذار شود و دولت نیز منابع بیشتری به صنعت بیمه اختصاص دهد تا پویا شده و درصد بیشتری از هزینه های درمانی را پرداخت کند .

انتهای پیام

 

 

 

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.