پنجشنبه، 9 فروردین 1403

عضو شورای عالی نظام پزشکی :یارانه سلامت دهان و دندان از جیب دندانپزشکان پرداخت می شود/به وجهه هنرى درمانهاى دندانپزشكى توجهى نمى شود

عضو شورای عالی نظام پزشکی :یارانه سلامت دهان و دندان از جیب دندانپزشکان پرداخت می شود/به وجهه هنرى درمانهاى دندانپزشكى توجهى نمى شود
ناصری با اشاره به تعرفه بالای دندانپزشکی گفت :اگرچه تعرفه هاى دندانپزشكى به ظاهر بالاست، اما كماكان بخش زيادى از يارانه سلامت دهان و دندان جامعه از جيب دندانپزشكان پرداخت مى شود.

 

 

دکتر نوید ناصری عضو شورایعالی سازمان نظام پزشکی در گفتگو با خبرنگار این سازمان  با بیان اینکه دندانپزشكى در تعريف به دو بخش "علم و هنر" تفكيك مى شود؛ اظهار داشت : در برخى از موارد تقدم هنر بر مفاهيم علمى در درمانهاى دندانپزشكى  بيشتر است و على رغم اين كه تعرفه گذارى براى آثار هنرى بطور يكسان و واحد نيست و به بيانى ديگر براى تعيين اجرت و دستمزد انجام آثار و كارهاى هنرى، تعرفه يكسانى وجود ندارد متأسفانه در تعرفه گذارى بر روى خدمات دندانپزشكى به هيچ عنوان به وجهه هنرى درمانهاى دندانپزشكى توجهى نمى شود.

 

 

وی با اشاره به اینکه تعرفه گذارى هاى موجود امرى بسيار مشكل بحساب مى آيد و تا حدودى ناقص و نا كارآمد است ، افزود :در بحث تعرفه گذارى خدمات دندانپزشكى ( البته بدون لحاظ وجهه هنرى درمانهاى دندانپزشكى) بايد موارد و پارامترهاى متعددى در نظر گرفته شود كه از جمله آنها مى توان به مواد مصرفی ؛ تجهيزات دندانپزشكى و استهلاك آنها  و درجه سختى درمانهاى دندانپزشكى اشاره کرد.

 

 

این متخصص ارتودنسی با اشاره به وارداتى بودن بيش از٩٠ درصد مواد و تجهيزات دندانپزشكى اذعان داشت : در طى دهه گذشته بدلیل تحریم های مختلف بويژه طى سالهاى ٩٠ تا اواخر ٩٢ كه شاهد افت شديد پول ملى و بازار آشفته ارز بوديم، موضوع تأمين مايحتاج مطبهاى دندانپزشكى به يكى از معضلات مهم دندانپزشكان تبديل شده بود .

 

 

وی افزود : در اين راستا دندانپزشكان كشور متحمل ضررهاى زيادى شدند بدان حد كه طى برخى تحقيقات ميدانى صورت گرفته در برخى كلان شهرها، قريب به يك سوم دندانپزشكان با اعلام ورشكستگى خاموش، مجبور به تعطيلى مطب و يا واگذارى آن شده و يا در مراكز درمانگاهى مشغول به فعاليت شدند، يا خانه نشين شده و يا از كشور مهاجرتى اجبارى نمودند.

 

 

عضو شورایعالی انجمن دندانپزشکی ایران با اشاره به اینکه بدليل تحريمها، مواد و تجهيزات چينى با كيفيت بسيار نازل و حتى تقلبى و با قيمت نسبتاً پايين، در اين دوره زمانى بازار دندانپزشكى ايران را در اختيار خود گرفت  خاطرنشان ساخت : دندانپزشكان جهت تأمين مواد و تجهيزات مرغوب كه عمدتاً ساخت كشورهاى غربى است، مجبور به پرداختهاى گزاف چند برابرى به دليل اجبار در  پرداخت هزينه هاى ورود از مبادى غير رسمى ( قاچاق كالا) شده  و يا با استفاده احتمالى از مواد چينى بى كيفيت، دچار مشكلاتى در درمان بيمارانشان مى شدند.

 

 

ناصری همچنین به درجه سختی درمانهای دندانپزشکی اشاره کرد و یادآور شد : درجه سختى درمانهاى دندانپزشكى به درجات ساده، متوسط، سخت و پيچيده تقسيم بندى مى شود و نبايد تصور كرد كه مثلاً همه درمانهاى ترميمى يا عصب كشى  و ... براى يك دندان از درجه سختى يكسانى برخوردارند،كه اين پارامتر نقشى مهم در تعيين تعرفه بازى مى كند.

 

انتهای پیام / ر     

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.