جمعه، 10 فروردین 1403

پیشنهادهای سازمان نظام پزشکی برای تعرفه های سال 96

پیشنهادهای سازمان نظام پزشکی برای تعرفه های سال 96
با نزدیک شدن به ماه‌های پایانی سال 95، دوباره زمزمه‌ها و اما و اگرهای تعیین تعرفه‌های پزشکی برای سال جدید مطرح شده و دکتر علیرضا زالی، رییس کل سازمان نظام پزشکی به تشریح چهار استراتژی پیشنهادی این سازمان برای تعرفه‌های پزشکی سال 96 پرداخت.

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پزشکی دکتر علیرضا زالی در گفت‌وگو با ایسنا،‌ درباره پیشنهادهای سازمان نظام پزشکی برای تعرفه‌های سال 96، گفت: برای اینکه بتوانیم در زمان تعیین شده و در اسرع وقت، پیشنهادهای تعرفه‌ای سازمان را ارائه کنیم، در آخرین جلسه شورای‌عالی نظام پزشکی پکیج تعرفه‌های بخش خصوصی را آماده کردیم و طبق قرار قبلی که مقرر شده بود قبل از زمان مقتضی این پیشنهادات را به وزرای بهداشت و رفاه ارائه کنیم، این اقدام انجام شد.

وی با بیان اینکه بر این اساس اکنون منتظر تشکیل کارگروه‌های تخصصی در ذیل شورای‌عالی بیمه‌ هستیم، افزود: چند روز گذشته با دکتر ربیعی، وزیر رفاه ملاقاتی داشتم و از وی خواستم تعرفه‌های بخش خصوصی سال 96 را اولا به دلیل اهمیت موضوع و دوما برای اینکه بتوانیم در زمان تعیین شده و در اسرع وقت این کار را انجام دهیم و مانند سال‌های گذشته به سردرگمی دچار نشویم، در اولویت قرار دهد.

پکیج تعرفه‌ای پیشنهادی نظام پزشکی به وزارتخانه‌های بهداشت و رفاه ارائه شد

زالی ادامه داد: در عین حال پکیج پیشنهادی مصوب شورای‌عالی نظام پزشکی امسال صرفا در اعداد و ارقام خلاصه نمی‌شود، بلکه برخی جنبه‌های سیاست‌گذاری را هم به صورت پیشنهادهای مبسوط به شورای‌عالی بیمه، وزرای رفاه و بهداشت ارائه دادیم. بر این اساس انتظار داریم که هم اعضای شورای‌عالی بیمه و هم همکاران‌مان در وزارتخانه‌های بهداشت و رفاه از برنامه‌های سیاست‌گذاری تعرفه‌ای بخش خصوصی حمایت کنند.

ورود به تعرفه‌های ترجیحی برای حمایت از گروه‌های آسیب‌پذیر پزشکی

رییس کل سازمان نظام پزشکی، یکی از نکات بسیار مهم در پکیج پیشنهادی سازمان نظام پزشکی برای تعرفه‌های پزشکی سال آینده را ورود به فرآیند تعرفه‌های ترجیحی عنوان و اظهار کرد: البته در سال گذشته شورای‌عالی بیمه تا حدی وارد این موضوع شد، اما معتقدیم امسال باید با جدیت بیشتری وارد این موضوع شود. بر این اساس باید برای عدالت و توازن‌سازی دریافت‌ها در برخی از گروه‌های آسیب‌پذیر جامعه پزشکی مانند پزشکان عمومی، متخصصان اطفال، عفونی، روان‌پزشکان، متخصصان داخلی و... تعرفه‌های ویزیت و سرپایی این گروه‌ها رشد بالاتری را به خودش اختصاص دهد.

تعدیل‌های استانی تعرفه‌ها ممنوع!

زالی با بیان اینکه پیشنهادمان این است که تعرفه‌های ترجیحی برای این گروه از پزشکان با حمایت شورای‌عالی بیمه و هیات دولت تصویب شود، ادامه داد: با وجود شیب نسبتا ناچیز رشد تعرفه‌ها طی دو سال اخیر، بخشی از این تعرفه‌ها که به استان‌ها می‌رفت، دچار تعدیل‌های درون استانی می‌شد و آسیب‌ بیشتری به تعرفه‌های پزشکان وارد می‌کرد. بر این اساس امسال درخواست ما این است که تعدیل‌های درون استانی، با توجه به قدرمطلق پایین رشد تعرفه‌ها صورت نگیرد و استان‌های کشور بتوانند از یک نظام هماهنگ تعرفه‌ای برخوردار باشند.

وی در همین زمینه افزود: چراکه وقتی تعرفه‌ها به داخل استان‌ها می‌رود، فرآیندهای سلیقه‌ای اعمال شده و خود این تعرفه پایین در استان‌ها تقلیل بیشتری پیدا می‌کند. بر این اساس پیشنهاد مشخص ما این است که در مناطق محروم و در مناطقی که برای بخش خصوصی جذابیت کمتری دارد، سهم سازمان‌های بیمه‌گر پایه هم از نظر سرعت در پرداخت و هم از نظر بالا بردن میزان پرداخت و تقلیل فرانشیز، افزایش یابد.

تعرفه مناطق محروم رشد کند، اما...

زالی تاکید کرد: برخلاف تصوری که معتقد است باید در مناطق محروم تعرفه پایین‌تری را اعمال کنیم، ما اعتقاد داریم که باید تعرفه بیشتری در مناطق کم‌برخوردار و محروم وجود داشته باشد، اما باید توجه کرد که مردم پرداخت‌کننده آن نباشند. یعنی بیمه‌های پایه هم پرداخت‌های مناطق محروم را در اولویت قرار دهند و هم اگر قرار است پولی را در قالب کسر فرانشیز پرداخت کنند، در مناطق محروم عددش را افزایش دهند تا مردم پرداخت از جیب کمتری داشته باشند. در عین حال باید پرداخت به پزشکان بخش خصوصی در مناطق محروم بیشتر شود تا بتوانیم بخش خصوصی ضعیف و ناتوانی را که در مناطق محروم وجود دارد، رفع کنیم.

تعرفه بخش خصوصی مبنای پرداخت بیمه‌ها قرار گیرد

زالی در ادامه صحبت‌هایش گفت: پیشنهاد دیگری که ما در سیاست‌گذاری تعرفه‌ای امسال ارائه دادیم، معضلی‌ست که چندین سال در نظام تعرفه‌گذاری کشور رخ می‌دهد و تعالی فساد بسیار زیادی دارد و بیشترین تعالی فساد آن با افزایش پرداخت از جیب مردم است. بر این اساس سازمان نظام پزشکی برای صیانت از حقوق مردم این پیشنهاد را ارائه داد و محاسبات اولیه ما هم نشان می‌دهد که اگر این سیاست‌گذاری اعمال شود، باری بیش از تحمل سازمان‌های بیمه‌گر بر آنها اعمال نخواهد شد.

وی افزود: بر این اساس تا به امروز شاهدیم که سازمان‌های بیمه‌گر پایه، تعرفه بخش دولتی را مبنا قرار می‌دهند، یعنی فردی که با دفترچه بیمه تامین اجتماعی یا خدمات درمانی در شهرستان یا استانی، به پزشک مراجعه می‌کند، بیمه تعرفه بخش دولتی را مبنا قرا می‌دهد، اما فرد به عنوان یک شهروند تعرفه بخش خصوصی را پرداخت می‌کند.

زالی با اشاره به اشتباه بودن و تاکید بر اصلاح این روند، ادامه داد: وقتی که ما تعرفه‌های بخش خصوصی را به عنوان قانون می‌پذیریم، بیمه‌ها هم باید تعرفه‌های بخش خصوصی را به عنوان مبنای پرداخت قرا ر دهند. چراکه این موضوع به شدت پرداخت از جیب مردم را کاهش داده و از طرفی انگیزه دستگاه‌ها و موسسات مختلف، مطب‌ها و پزشکان را برای عقد قرارداد با بیمه‌ها افزایش می‌دهد و از این جهت هم بسیار مهم است.

رییس کل سازمان نظام پزشکی همچنین اظهار کرد: در عین حال ما این موضوع را برآورد کردیم و نتیجه گرفتیم که این کار خیلی خارج از تحمل اقتصادی بیمه‌ها نیست. همچنین تاکید می‌کنیم که این اشتباه بزرگی که بیش از 20 سال است در نظام تعرفه‌گذاری وجود دارد و باید اصلاح شود؛ چراکه این موضوع به نفع مردم و به نفع صیانت از حقوق مردم است.

ویزیت سرپایی ساماندهی شود

زالی در ادامه به استراتژی دیگری که از سوی سازمان نظام پزشکی برای تعرفه‌های سال 96 ارائه شده، اشاره کرد و گفت: نکته دیگری که باید به آن توجه کرد این است که بخش بسیار بزرگی از کتاب ارزشگذاری خدمات، یعنی بخش E و M، مغفول مانده و علی‌رغم نظر وزارت بهداشت و نظام پزشکی هنوز این موضوع محقق نشده است. البته بخشی از این اتفاق به دلیل عدم تحقق زیرساخت‌ها بوده و بخشی از آن هم به عدم تحقق نقدینگی بیمه‌ها بازمی‌گردد. این درحالیست که ما معتقدیم این بخش حتما باید اجرا شود که متاسفانه تاکنون اجرا نشده است.

به گفته زالی، این بخش مغفول مانده از کتاب ارزشگذاری نسبی خدمات، به ساماندهی ویزیت‌های سرپایی  و افزایش رغبت و تشویق گروه‌های پزشکی بویژه گروه‌های نسخه‌نویس است.

انتهای پیام

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.