پنجشنبه، 9 فروردین 1403

رییس انجمن پزشکان عمومی ایران: مهم‌ترین زیرساخت پزشک خانواده اراده‌ی وزارت بهداشت است

رییس انجمن پزشکان عمومی ایران:  مهم‌ترین زیرساخت پزشک خانواده اراده‌ی وزارت بهداشت است
کامیابی با اعلام این‌که تعداد پزشکان عمومی برای اجرای برنامه‌ی پزشک خانواده کافی است، گفت: مشکل فعلی در منابع انسانی برنامه‌ی پزشک خانواده کمبود نیرو نیست؛ نبود برنامه‌ای الهام‌بخش و مورد توافق کلیه‌ی ذی‌نفعان است. در واقع هم‌اکنون برای اجرای نظام ارجاع و پزشک خانواده دو فرصت اساسی وجود دارد: یکی جمعیت کافی پزشکان عمومی که منتظرند تا برنامه‌ی درازمدت وزارت بهداشت را برای توسعه‌ی پزشک خانواده مشاهده کنند و دوم اختصاص اعتبارات مالی کافی.

 به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پزشکی دکتر عباس کامیابی رییس انجمن پزشکان عمومی ایران با اشاره به این‌که گفته می‌شود برای تحقق برنامه‌ی پزشک خانواده به 15 سال وقت نیاز است، گفت: شاید این حرف درست باشد اما فراموش نکنیم پزشک خانواده از سال‌ها قبل مطرح و از سال 1384 آغاز شده است. سوال این‌جاست که طی دو سال اخیر چه زیرساخت‌هایی آماده شده است و برای دو سال یا حتی ده سال آینده چه برنامه‌ای داریم.

وی با بیان این‌که طرح تخصص پزشک خانواده موضوعی کاملاً انحرافی است، ادامه داد: دوره‌های توانمندسازی در حین خدمت پاسخگوی نیاز پزشکان است و هیچ کشوری برنامه‌ی پزشک خانواده را با متخصصان این رشته شروع نکرده است. همچنین زیرساخت‌هایی چون پرونده‌ی الکترونیک و تدوین گایدلاین‌ها هم در حین اجرای برنامه به‌راحتی قابل تامین است و به‌نظر می‌رسد مهم‌ترین زیرساخت، اراده‌ی وزارت بهداشت برای دست زدن به این تحول واقعی در نظام سلامت است.

رییس انجمن پزشکان عمومی ایران با تاکید بر این‌که رویکرد این انجمن در برخورد با مسایل نظام سلامت حل مشکلات صنفی نیست، گفت: انجمن پزشکان عمومی به‌دور از هر گونه عوام‌گرایی، به نظام سلامت نگاهی علمی و مبتنی بر منافع ملی دارد و با این رویکرد، بی‌انصافی است اگر پیگیری نظام ارجاع و پزشک خانواده را صرفاً خواست جمعی از پزشکان عمومی قلمداد کنند.

دکتر کامیابی با اشاره به همدلی گروه‌های مختلف پزشکان عمومی در گردهمایی اخیر شورای هماهنگی انجمن‌های پزشکان عمومی کشور و تاکید دوباره‌ی آنان بر نظام ارجاع و پزشک خانواده به‌عنوان شعار محوری و راهبردی انجمن افزود: انجمن پزشکان عمومی همیشه با پیاده‌سازی پزشک خانواده موافق بوده و هست. آن‌چه در دولت قبل مانع از پشتیبانی همه‌‌جانبه‌ی پزشکان عمومی شد، نبود اعتبار کافی و عدم ارایه‌ی یک الگوی مناسب بود اما اکنون با کمک مجلس و دولت، منابع مالی مکفی در اختیار است که می‌تواند با هزینه- اثربخشی مناسب به تحقق الگوی استاندارد پزشک خانواده کمک کند.

وی در ادامه گفت: در هر صورت اکنون انجمن پزشکان عمومی برای پیاده‌سازی نظام ارجاع و پزشک خانواده تمام‌قد در کنار سایر دلسوزان قرار گرفته اما نکته‌ی مهم این است ‌که تا پیاده‌سازی این برنامه و قرار گرفتن پزشکان عمومی در جای اصلی خود، طبیعی است گرایش‌های مختلفی که به‌ناچار در طب عمومی پدید آمده و البته پاسخگوی نیازهای جامعه هم هست، به قوت خود باقی بماند.

دکتر کامیابی با تاکید بر این‌که برنامه‌ی پزشک خانواده هم خواست نخبگان علمی و اجرایی کشور و هم عرف تمامی کشورهای موفق در ارتقای سلامت عمومی است، گفت: برنامه‌ی پزشک خانواده یک تکلیف قانونی هم هست و شان دولت اعتدال‌گرا و قانون‌گرا ایجاب می‌کند به سیاست‌های ابلاغ شده‌ی نظام سلامت و قوانین برنامه‌ی چهارم و پنجم توسعه توجه بیشتری داشته باشد.

رییس انجمن پزشکان عمومی ایران با اشاره به این‌که در حال حاضر برنامه‌های تحول در نظام سلامت برای جبران محرومیت‌های بخش درمان در دست انجام است، افزود: اگرچه طرح تحول در نظام سلامت عزم، شجاعت و عملگرایی مسوولان نظام سلامت را نشان می‌دهد ولی قطعاً صرف کردن بخش بزرگی از منابع مالی برای ادامه‌ی این وضعیت عقلایی و ممکن نیست و باید به‌موازات بخش درمان به سطوح پیشگیری نیز اهمیت داده شود وگرنه به‌زودی شاهد افزایش تقاضاهای القایی و توقعات بی‌رویه برای سطوح تخصصی و فوق‌تخصصی خواهیم بود.

دکتر کامیابی در پایان درباره‌ی ادعای برخی مسوولان وزارت بهداشت مبنی بر عدم مشارکت انجمن پزشکان عمومی در طرح‌های نظام سلامت گفت: فراموش نکنیم وظیفه‌ی انجمن‌ها پرداختن به امور اجرایی نیست. حدود صلاحیت انجمن‌ها مطابق قانون محدود به امور علمی، آموزشی، پژوهشی، کارشناسی و تحلیل است و ادعا داریم انجمن نه‌تنها در این موارد موفق عمل کرده بلکه بارها آمادگی خود را برای حضور در سطوح تصمیم‌سازی و حتی اجرا اعلام کرده اما با اقبال چندانی مواجه نشده است. این‌که برخی از مسوولان از پیگیری‌ها و مطالبه‌گرایی انجمن دلخور هستند و آن را به نق زدن تعبیر می‌کنند، از نظر من نشان‌دهنده‌ی موفقیت انجمن در مقام مطالبه‌گرایی به نیابت از پزشکان عمومی کشور است و از این نسبت ناراحت نمی‌شویم. اما برای چندمین بار اعلام می‌کنیم که انجمن برای حضور در ساختار تصمیم‌سازی و حتی تصمیم‌گیری و اجرای برنامه‌ی پزشک خانواده آماده است.

انتهای پیام / ر

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.