شنبه، 1 اردیبهشت 1403

رئیس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی: مجمع عمومی مهمترین رکن قانون گذاری و تصمیم گیری های کلان سازمان است

رئیس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی: مجمع عمومی مهمترین رکن قانون گذاری و تصمیم گیری های کلان سازمان است
رئیس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی با تاکید بر اینکه تصویب سیاست های کلان سازمان، انتخاب رئیس کل و شورای عالی سازمان نظام پزشکی و نظارت بر کار آن ها در قانون بر عهده مجمع عمومی است، گفت: تصویب سیاست های کلی سازمان یک عبارت کوتاه اما هزاران معنا در آن نهفته است. مجمع عمومی مهمترین رکن قانون گذاری و تصمیم گیری های کلان سازمان است که از زمان تشکیل تا کنون به این سمت حرکت می کند.

دکتر عباس آقازاده در خصوص فعالیت هیات رئیسه مجمع عمومی سازمان در گفتگو با خبرنگار نظام پزشکی خاطرنشان کرد: در دوره دو ساله اخیر، تغییری کیفی در وظایف هیات رئیسه و عملکرد آن ایجاد شد به این ترتیب که در انتخابات سال 92 که رئیس جمهور سایق از تنفیذ حکم رئیس کل خودداری کردند، هیات رئیسع مجمع از رئیس کل منتخب پشتیبانی لازم را به عمل آورد.

وی با بیان اینکه در این دوره هیات رئیسه مجمع، بنده و همکاران دیگر در مجمع عمومی بارها در رسانه های عمومی از حق صاحبان نظام پزشکی برای دفاع از انتخاب دکتر زالی حمایت کردیم، گفت: متاسفانه از آن جایی که نتیجه نگرفتیم، هیات رئیسه مجمع برای اولین بار اعتبار نامه های اعضای شورای عالی را از هیات نظارت مرکزی تحویل گرفت و اولین جلسه منتخبین جدید سازمان را حتی بدون اینکه حکم رئیس کل تنفیذ شود و در شرایطی که رئیس کل سابق هنوز رئیس سازمان و مخالف این جلسه هم بود، برگزار کرد.  

رئیس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی ادامه داد: اعتبارنامه های تایید شورای عالی به دست رئیس کل منتخب مجمع (دکتر زالی) به اعضای شورای عالی تقدیم شد و این کار نمادین نشان داد که سازمان نظام پزشکی به انتخاب خود پایبند است و در آینده اگر باز هم رئیس جمهوری حکم رئیس کل را تنفیذ نکرد، بتوان با استفاده از چنین ابتکاری در هیات رئیسه مجمع، شورای عالی کار خود را آغاز کند.

وی با اشاره به اینکه تنها رکن قانونی سازمان پیش از تنفیذ حکم، هیات رئیسه مجمع عمومی بود، افزود: در همان زمان برزخ سازمان، دو کارگروه پزشک خانواه و غذا و دارو تشکیل شد و سازمان را کمی از رخوت و سکوت خارج کرد.

آقازاده با ابراز خرسندی از تنفیذ حکم دکتر زالی توسط دکتر روحانی و آغاز به کار دولت تدبیر و امید، اظهار داشت: خوشبختانه سازمان راه قانونی خود را با اقتدار آغاز کرد و ما نیز همچنان در مسیر همکاری با شورای عالی، رئیس کل و معاونینشان قدم بر داشتیم ضمن اینکه هیات رئیسه مجمع به عنوان دریافت کننده نظرات اعضای مجمع و خود به عنوان نماینده اعضای مجمع حساسیت لازم را در مورد مسائل جامع نظام سلامت هم داشت.

وی ادامه داد: در این دو سال اخیر بارها در خصوص مسائل نظام سلامت موضع گیری داشته و با بیانیه، مصاحبه و مقالات مختلف در مقاطع گوناگون برخورد لازم را انجام دادیم همچنین در خصوص مسائلی چون حملات و هجمه های تبلیغاتی به پزشکان در رسانه ها و طرح تحول نظام سلامت هم بیانیه های مفصل و مدللی را حتی پیش از سایر ارکان، توسط هیات رئیسه مجمع منتشر شد.

رئیس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی در خصوص مجمع سال گذشته ابراز داشت: برای نخستین بار در مجمع عمومی سال گذشته که طی دو روز برگزار شد، تلاش کردیم با حضور عالی ترین مقامات اعم از وزرای بهداشت، رفاه، رئیس مجلس، رئیس سازمان تامین اجتماعی، رئیس بیمه سلامت و غیره دیدگاه  همکاران بدون هیچ سانسوری مطرح شود.

وی خاطرنشان کرد: پیرو برگزاری این مجمع دو جلسه با وزیر بهداشت و اعضای مجمع در خصوص پزشک خانواده و طرح تحول نظام سلامت گذاشته شد. کسری مصوبات و تصمیاتی که قرار شد وزیر اتخاذ کند و به ومعاونین خود بسپارند، برخی اجرایی و برخی نیاز به پیگیری داشت که باز طی مکاتباتی با رئیس کل محترم از طرف هیات رئیسه مجمع خواستار جلسه دیگری با وزیر شدیم که هنوز اتفاق نیفتاده است.

آقازاده در خصوص ماحصل جلسات با وزیر بهداشت، اظهار داشت: در برخی استان ها نرخ بهره وری جراحان در شهرهایی که بیمارستانهای خصوصی ندارند از40 درصد به  80 تا 100 درصد افزایش یافت، میزان تعهد همکاران متخصصی که با سهمیه زنان تخصص گرفته بودند، از 12 به 8 کاهش یافت و در حال پیگیری حق داشتن مطب و تمدیدپروانه شان نیز هستیم.

وی با اشاه به موضوع پزشک خانواده در جلسات مشترک با وزیر بهداشت گفت: قرارشد کمیته مشترکی بین نظام پزشکی، وزارت بهداشت و نماینده ای از انجمن پزشکان عمومی تشکیل شود که از وزارت بهداشت دکتر حریرچی، از نظام پزشکی بنده و از انجمن هم بنا بود همکارانی حضور یافته تا در مورد آینده طب عمومی کشور در کارگروه های معین، مباحث مختلف را مطرح کنند.

رئیس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه مجمع عمومی به عنوان یک نهاد زنده و پویا همیشه در مقابل تحولات مربوط به جامعه و جامعه پزشکی عکس العمل های مناسبی را داشته، افزود: هر ماه جلسات هیات رئیسه با حضور همکارانی از خوزستان، شیراز، مازنداران و تهران برگزار می شود تا وقفه ای ایجاد نشود.

وی ادامه داد: حاصل جلسات ماهانه هیات رئیسه مجمع عمومی شامل شرکت در شورای هماهنگی ارکان سازمان، دخالت در یکسری روندهای مهم چون پروژه سیمرغ و ساختمان الوند و غیره و شرکت در روند های مهم حیات سازمان است، تا کنون نیز تلاش کرده ایم که در تمام جلسات شورای عالی نماینده ای را به عنوان ناظر بدون حق رای اما دخیل در مباحث داشته باشیم.

آقازاده خاطرنشان کرد: همچنین در کمیسیون های تعرفه سازمان، تعیین حدود صلاحیت حرفه ای، پزشک خانواده و در بسیاری از کمیسیون ها، اعضای مجمع عمومی داوطلب حضور شده و هیات رئیسه هم در کنار آن ها فعالیت داشته و نقش ناچیزی را در دفاع از منافع همکاران در سراسر کشور برعهده دارند.

وی گفت: بنای هیات رئیسه مجمع ضمن نگاه به آینده و حمایت از همه به صورت دموکراتیک، پایبندی به قانون و مقررات موجود است و اعتقاد داریم اگر قانونی ضعف دارد، باید در صدد اصلاح آن بر آمد نه آن که آن را زیر پا نهاد و این نکته را در محتوای کارها مراعات کرده و در صدد ارتقای شان، منزلت و جایگاه رئیس کل در جامعه و جامعه پزشکی بر آمدیم.

رئیس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی با تاکید بر اینکه هر زمان که سازمان دارای رئیس کل مقتدری باشد و از سوی اعضا حمایت شود، سازمان پیشرفت وموفقیت خواهد داشت، تصریح کرد: با هر روندی که به هر علتی بخواهد باعث تضعیف اقتدار، مدیریت و صلاحیت رئیس کل سازمان باشد، مخالف هستیم.

وی اظهار داشت: اگر به فرض محال که قرینه واقعی ندارد به رئیس کل سازمان و یا ارکان دیگر سازمان انتقادی وارد باشد، باید از راه های معینی به رفع آن و نه به تخریب و تضعیف صلاحیت پرداخته شود. هر پدیده زنده ای درون خود دارای حرکت، تضاد و نبض زندگی است  اما بنای هیات رئیسه مجمع عمومی طی دو سال گذشته بر همراهی، همکاری و دفاع از ارکان سازمان از بازرسی مجمع تا شورای عالی سازمان و معاونین بوده است.

 

*از فضاهای ایجاد شده برای افزایش محبوبیت کاذب خود بهره نبردیم

آقازاده با بیان اینکه در صورت بروز مشکل، در مسیرهای قانونی شدیدا، اکیدا و دقیقا پیگیری های لازم به عمل آمده بدون اینکه بخواهیم از این فضا یک بحث پوپولیستی برای افزایش محبوبیت کاذب برای خود ایجاد کنیم، افزود: مرور زمان مشخص خواهد کرد که در بهبود و اصلاح روند ها چقدر تاثیر گذار بوده ایم . فکر می کنم طی دو سال اخیر هیات رئیسه مجمع عمومی از رکن هایی است که نمره قبولی می گیرد.

وی در خصوص ارتبط مجمع با شورای عالی سازمان خاطرنشان کرد: مجمع عمومی در جلسات شورای عالی دارای نماینده است و آن جا دیدگاه های اعضای مجمع مطرح و از آن دفاع می شود و نوعا تاثیرگذار هم می تواند باشد. در مواردی که صلاح بود نتایجی در سازمان از زبان مجمع طرح شود، آن را مطرح کردیم  و زمانی هم که روندی نیاز به موضع گیری داشت، این کار را انجام دادیم.

رئیس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه مبنای کار ما در هیات رئیسه مجمع همکاری و همراهی نزدیک با شورای عالی سازمان و بالعکس است، افزود: ضمن اینکه حق انتقاد و بررسی نقادانه برای هر کسی محفوظ است و این مهم نه به معنای تطهیر هیات رئیسه شورای عالی و نه مجمع عمومی است چرا که میان این دو ارتباط ارگانیک و نزددیکی وجود دارد.

وی با عنوان اینکه جلسات مشترک دو هیات رئیسه شورای عالی و مجمع عمومی سازمان پیش زمینه تشکیل شورای هماهنگی ارکان سازمان بود، گفت: تصمیمات مشترک در زمینه تشکیل کمیسیون های کارشناسی و در موضع گیری های مشترک، برنامه ریزی های دقیق تر برای ارتباط با تشکیلات و وزارت بهداشت گرفته شده است.

 

*شعارهای پوپولیستی مانند پخش سیب زمینی نزدیک انتخابات است

آقازاده اظهار داشت: مجمع عمومی تابع سیاست های کلی سازمان است و هیات رئیسه مجمع سیاست قالب بر سازمان را دنبال می کند و هرگز نباید در هیچ مقطعی هیات رئیسه ای سیاستی را بر خلاف و مغایر با سازمان نظام پزشکی چه در مقابل وزارت بهداشت و چه در مقابل سازمان ها و نهادهای دیگر اتخاذ کند. شعارهای پوپولیستی دادن سازنده نیست و مانند پخش سیب زمینی نزدیک انتخابات است.

وی ادامه داد: زمانی که سازمان نظام پزشکی از سیاست سلامت (در اولویت 1 تا 5 قرار گرفتن) دولت آقای روحانی حمایت کرد، زمانی که سازمان از اینکه اعتبارات بسیار بالا و درستی به سمت حوزه سلامت جلب شد حمایت کرد، زمانی که سازمان از تایید متدولوژی تعیین تعرفه حمایت کرد، به وزارت بهداشت نزدیک شد. این نزدیکی برای کارشناسی و تفاهم بیشتر و دخالت موثرتر بر سلامتی مردم و نه برای اینکه ما دنباله روی دولت و به به و چه چه گوی دولت شویم، صورت گرفت.

رئیس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه دولت نیازی به این کارها ندارد، اذعان داشت: دولت تدبیر و امید آن قدر مقتدر است که 6 دولت بزرگ جهان حریف آن نشدند، نظام پزشکی که جای خود دارد. بنابراین از زاویه وظیفه خود در قبال سلامتی مردم، سلامت را در دولت آقای روحانی تایید کردیم اما برای هیچ سیاست و هیج  کاری قباله امضا نکردیم. 

وی با اشاره به دغدغه اصلی مجمع عمومی در طرح تحول نظام سلامت گفت: در درجه اول سلامتی مردم حائز اهمیت است، کاری نکنیم که مردم مناطق محروم بدون خدمات، پزشکان و اعمال جراحی مجبور به کوچ به جای دیگر شوند و در درجه دوم توجه به منافع همکاران در بخش دولتی و خصوصی است چرا که تعادل و توازن بین این دو بخش بر اقتصاد سلامت اهمیت دارد.

آقازاده با اشاره به مبارزه با مافیاهای ارز از طرق غیرقانونی در گذشته گفت: در دوره حاضر وزات بهداشت با این مهم برخورد بسیار خوب و مبارکی را آغاز کرد و معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت اقدامات بسیار اساسی و زیربنایی انجام داد اما بخش مهمی از پول در اقتصاد سلامت از سوی وارد کنندگان غیر مجاز دارو، مکمل و غیره جا به جا می شود که باید قطع شود.

وی اظهار داشت: در جایگاه پزشکان نسخه نویس و به صورت اخص پزشکان عمومی که در آینده نظام سلامت کشور چه جایگاهی دارند، سیستم ارجاع پزشک خانواده به عنوان یک نظام مترقی سلامت در کل دنیا تعریف شده است اینکه در کشور ما چه سمت و سویی به آن داده شده، چه الگوی موفقی را پیش خواهیم گرفت و چگونه باید به آن دست یافت، با یک بخشنامه و دستور وزارتی حل نمی شود بلکه نیاز به تعامل و هم فکری دارد.

رئیس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی ادامه داد: یکی از انتقادات ما این است که وزارت بهداشت از پتانسیل های موجود در جامعه پزشکی و صاحبان فرایند یعنی انجمن پزشکان عمومی و نظام پزشکی در کارشناسی ها استفاده نمی کند که امیدوارم در آینده تعاملات بیشتر باشند هر پند که در حال حاضر بیشتر زیر سوال ورادیکال برای پاسخگویی هستیم و دعوتی برای همفکری نمی بینیم.

 

*جامعه پزشکی تافته جدا بافته نیست

وی آینده جامعه پزشکی را فراتر و جدای از جامعه ندانست و گفت: جامعه پزشکی تافته جدا بافته نیست. جامعه پزشکی از برخی از القائاتی که در فضای مجازی می شود، مبرا است. این قشر بخشی از مردم است که تحصیلاتی برای ارائه خدمات پزشکی در عرصه بهداشتی و درمانی به مردم دارند و بنابراین سرنوشت و آینده ای جدا از مردم ندارند.

آقازاده با اشاره به اینکه هر آرزویی برای آینده کشور داریم برای خودمان هم باید داشته باشیم، اظهار داشت: با توجه به روند تعاملی که در دولت آقای روحانی است، به این مهم تاکید دارم که پیش از این وارث یک نظام سلامتی بودیم که جز هرج و مرج چیز دیگری نداشت.

وی ادامه داد: متاسفانه در دولت قبل 75 درصد از هزینه ها را از جیب پرداخت می کردیم که این مهم برخلاف قانون، اخلاق، وجدان، شرف عاطفه و غیره بود اما خوشبختانه در حال حاضر در موارد بسیار حیاتی مانند بیماری های سرطانی، قلب و عروق، تصادف جاده ای و غیره هزینه مردم بسیار ناچیر و نازل شده است  و این مهم از افتخارات ملی است.

رئیس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی ابراز داشت: به خاطر اینکه حقوق ما دیر شده و یا دریافتی ای را که قول داده اند را نمی دهند، چرا باید کارهای خوب را زیر سوال ببرم؟ باید منصفانه گفت که ما با روند تعامل دکتر روحانی با دنیا و اخیرا با تحولات بسیار مبارکی که پیش آمد، ضمن تایید مقام معظم رهبری در عرصه دیپلماتیک به موفقیت های بسیار بالایی رسیدیم که باید دولت این نوید را بدهد که در آینده مردم کشورمان از فشار کمتری در عرصه های اقتصادی - اجتماعی برخوردار باشند.

وی با انتقاد از اینکه زمانی که بحران رکود تورمی در جامعه ای اتفاق می افتد، تاثیرش در همه ابعاد ظاهر می شود، خاطرنشان کرد: در عرصه اخلاقی، اجتماعی، بهداشتی، درمانی، تولیدی و غیره این امیدواری ایجاد شده که با سیاست های دولت برای جلوگیری از گریز پول از مجاری نامردی، برای حفظ دکل ها که دزدیده نشود و احصا حقوق حقه ملت ایران در آینده نزدیک، احساس می کنم آینده بهتری را برای مردم باید انتظار داشته باشیم.

آقازاده اضافه کرد: بر خلاف کسانی که نفعشان در هرج و مرج، تحریم، بازار سیاه و بسیاری جاها است اما خوشبختانه دغدغه  اصلی ما، جایگاه پزشکان در نظام سلامت چه در عرصه خدمات بهداشتی و چه در health care (میزان برخورداری مردم از سلامتی) است و نه میزان حقوق دریافتی پزشک عمومی.

وی با ابراز امیدواری از انعکاس رونق اقتصادی اجتماعی آینده کشور در نظام سلامت ، اظهار داشت: امید است این روند به سمت عقلانی شدن، عقلایی شدن و همگرایی بیشتر پیش رود. زمانی که دولت می تواند با آمریکا مذاکره کند چرا با ما این کار را نمی کند؟ قطعا با مذاکرات و تعاملات مثبت، راه حل های درست پیدا می شود اما با برخورد و بگیر و ببند ره به جایی برده نخواهد شد.

 

*تاریخ بر کار قضاوت می کند

رئیس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی با تاکید بر اینکه نوع کلام و برخورد با جامعه پزشکی باید ضمن حفظ حرمت جامعه پزشکی، تمایل آن ها را به همکاری برای ارتقای سلامت عموم جلب کند، ابراز داشت: با کلام زهر آلود و برخورد از بالا که نمی توان کاری از پیش برد. همه ما پزشک هستیم و مناصب و مقاطع در وزارت بهداشت و و نظام  پزشکی همه انتخابی و انتصابی است و این  تاریخ است که بر کار ما قضاوت خواهد کرد.

وی  با بیان اینکه تکنولوژی برای تبادل افکارو نظرات، تسهیلات بسیاری را ایجاد کرده است، افزود: در حال حاضر به راحتی می توان از نشریات معتبر مقاله دانلود کرد و به همان ترتیب می توان نظرات و دیدگاه های خود را منتقل کرد اما گوشه ای از این تسهیلات ایجاد شبکه های اجتماعی مجازی است که فی نفسه بسیار مثبت است اما مشکلاتی را نیز به همراه دارد.

آقازاده ادامه داد: نباید اشتباه شود که عرصه ایجاد و بهبود روند ها، عرصه تشکیلات و عرصه قانون گذاری و مبارزه برای اصلاح قوانین، واقعی است و در جامعه ای کاملا واقعی با نیروهای سیاسی و اجتماعی معین که هر کدام وزن و تسهیلات خود را دارد، رخ می دهد.

وی خاطرنشان کرد: بنده می توانم بعد از ساعت کار دشمنان فرضی و اصلی خود را در این شبکه ها مسلوب کنم این مهم شاید برای تخلیه احساسات و سرگرم شدن بد نباشد اما کار درستی نیست در حالیکه باید از چنین تسهیلاتی در جهت بیان دیدگاه های مبسوط با مستندات و داشتن هدف برای رسیدن به نتیجه استفاده شود چرا که فردا مورد قضاوت قرار می گیریم.

رئیس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی  در پایان گفت: دوستان بدانند اعتراض آنها در فضای مجازی، در فضای واقعی باید با مدارک و مستندات باشد. ضمن اینکه اخیرا در تمام دنیا بحث اخلاق در فضای مجازی مطرح است که امیدوارم بتوانیم هر چه بیشتر برای ورود به گروه های مجازی به این مهم دست یابیم.

انتهای پیام/ع

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.