جمعه، 31 فروردین 1403

تشکیل مجمع عمومی عادی سالیانه بر مبنای قانون ضروری است

تشکیل مجمع عمومی عادی سالیانه بر مبنای قانون ضروری است


رییس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی با اشاره به اختیارات ویژه مجمع عمومی نظام پزشکی اذعان داشت : تشکیل مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی بر مبنای قانون تشکیل سازمان نظام پزشکی ضروری بوده و هر ساله با حضور حداکثر نمایندگان نظام پزشکی شهرستان ها برگزار می شود

دکتر عباس آقازاده مسرور رئیس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی کشور در گفتگو با خبرنگار نظام پزشکی هدف از برگزاری مجمع عمومی نظام پزشکی را اجرای موادی از قانون تشکیل سازمان نظام پزشکی عنوان کرد و بیان داشت : در قانون تشکیل سازمان نظام پزشکی مجمع عمومی به عنوان یکی از ارکان مهم این سازمان ذکر شده بطوری که اختیارات ویژه ای نیز برای آن در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به این که سالی یکبار مجمع عمومی عادی سالیانه سازمان نظام پزشکی برگزار می گردد افزود :  مطابق با آیین نامه تصویب شده در مجمع امسال می توانیم در موارد ضروری مجمع را به صورت فوق ا لعاده نیز تشکیل دهیم .

وی با بیان این که از سوی هیئت مدیره شهرستان ها نماینده یا نمایندگانی برای مجمع عمومی انتخاب می شوند ادامه داد : از مجموع اعضای مجمع عمومی حدود 55 تا 60 درصد را روسای هیئت مدیره شهرستان ها تشکیل می دهند که بر حسب جمعیت پزشک هر شهرستان تعداد نمایندگان متفاوت است.

رئیس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی با اشاره به این که تهران  با داشتن 8 نفر  بیشترین تعداد نماینده را در مجمع عمومی دارا است اضافه کرد : از تعداد 196 سازمان نظام پزشکی در شهرستان های مختلف حداکثر 240 نفر نماینده در مجمع عمومی عضویت دارند که در روزهای 4 و 5 شهریور ماه امسال 151 نماینده از شهرستان های مختلف در مجمع عمومی عادی سالیانه سال 95 شرکت کردند .

آقازاده با تاکید بر این که یک روند و آینده مشخص برای مجمع عمومی قائل هستیم تصریح کرد : باید به سمتی حرکت کنیم تا سیاست های کلان سازمان نظام پزشکی در مجمع عمومی مصوب وتوسط سایر ارکان اجرایی شود که هنوز به این جایگاه دست نیافته ایم اما گام های خوبی در این زمینه برداشته شده است.

به گفته وی مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی یک نهاد نوپا است که از سال 83 شکل گرفته و هنوز جایگاه خود را آنطور که باید به دست نیاورده است ولی در تلاش هستیم تا مجمع عمومی را به جایگاه واقعی خود رسانده و اقتدار لازم را برای انسجام جامعه پزشکی و وحدت رویه آنان داشته باشیم.

وی همچنین در خصوص عملکرد مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی اظهار داشت : در آغاز هر دوره چهار ساله پس از برگزاری انتخابات نظام پزشکی در شهرستان ها به فاصله یکماه از هیئت مدیره ها درخواست می شود تا نماینده منتخب خود را به مجمع معرفی کنند و بعد از آن مجمع عمومی اول هر دوره تشکیل می شود که ابتدا هیئت رئیسه سنی تشکیل و سپس انتخابات برای مشخص شدن اعضای هئیت رئیسه انجام می شود .

 

وی افزود : پس از مشخص شدن اعضای هیئت رئیسه مجمع عمومی ، انتخابات ریاست کل سازمان و شورای عالی نظام پزشکی در همان جلسه انجام می شود.

رئیس مجمع عمومی اذعان داشت : بدین ترتیب هر چهار سال انتخابات برای تعیین ریاست کل سازمان نظام پزشکی و شورای عالی تشکیل می شود که هیات رئیسه مجمع عمومی بر این انتخابات نظارت و کنترل دارد و سرانجام نتیجه انتخابات ریاست کل  توسط رییس مجمع عمومی ورییس هیئت نظارت به رییس جمهور اطلاع رسانی می شود تا یکماه بعد نسبت به تنفیذ حکم ریاست کل سازمان نظام پزشکی  اقدام شود.

**مجمع عمومی نظام پزشکی از قدرت تصمیم گیری بالایی برخوردار است

آقازاده مسرور درخصوص روند برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه سازمان نظام پزشکی ابراز داشت : برگزاری مجامع عمومی عادی سالیانه یک دستور جلسه ثابت قانونی دارد که باید طی آن گزارشات ریاست کل سازمان نظام پزشکی ، رییس شورای عالی و گزارش بازرسین به استماع اعضای مجمع عمومی برسد تا اگر روند عملکردها مطلوب بوده به پیشنهادهای مثبت جهت ارتقاء اهداف سازمانی ترتیب اثر داده شود و در مواردی هم که اشکالاتی در روند کارها مشاهده شده است اقدامات لازم انجام شود.

رئیس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی با گلایه از این که برخی به قدرت اثر گذاری بالای مجمع عمومی نظام پزشکی توجهی ندارند گفت : تعداد بسیار اندکی نسبت به قدرت تصمیم گیری و توانایی این مجمع بی اعتنا هستند که باید توجه بیشتری به مباحث کارشناسانه ای که در مجمع مطرح و به آن رسیدگی می شود داشته باشند.

وی افزود : مجمع عمومی پس از استماع گزارش ها ،  بازرسان را که منتخب مجمع هستند به مدت یکسال انتخاب می کند تا بر روند مالی سازمان نظارت داشته باشند .

وی ادامه داد : علاوه بر دستور جلسه قانونی ، دستوراتی هم برای بهره گیری بیشتر از نظرات جامعه پزشکی هر بار در دستور کار قرار می گیرد بطور مثال در اردیبهشت ماه امسال فراخوان به اعضای مجمع عمومی در کل کشور دادیم تا در چهار محور پزشک خانواده ، نتایج طرح تحول ، آینده نظام سلامت  و ماهیت سازمان نظام پزشکی مقالاتی را برای هیئت رئیسه مجمع ارسال کنند و در مجموع چهار مقاله از اعضای ارشد مجمع عمومی کشور دریافت نمودیم که شامل روش تعیین تعرفه علمی و درخواست اعلام تعرفه واقعی از سوی دولت از دکتر حسین بابایی ، طرح تحول و بخش خصوصی از دکتر جعفری نمین ، ماهیت سازمان نظام پزشکی از دکتر صداقت و نتایج طرح تحول از دکتر مطهری را دریافت کردیم.

آقازاده با اشاره به این که در روز دوم برگزاری مجمع از دکتر نوبخت رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس برای ایراد سخنرانی دعوت کرده بودیم اذعان داشت : در پایان سخنرانی ایشان پرسش و پاسخ هایی در خصوص مسائل طرح تحول و قداست جامعه پزشکی مطرح شد که شرکت کنندگان از آن بهره مند شدند.

**رونمایی از اسناد پروژه ساختمان ا لوند

وی به پروژه ساختمان الوند به عنوان یک آیتم مهم و اساسی که در این مجمع عنوان شد اشاره کرد و بیان داشت : از سال 90 تصمیم گرفته شده بود تا ساختمان الوند به فروش رسانده شده و اعتبار حاصله  در میان شهرستان ها تقسیم شود که بنده به عنوان نماینده تام الاختیار اجرای این مهم در روز دوم برگزاری مجمع، رونمایی از تمام مستندات از جمله مزایده ها ، صورت جلسات و نامه نگاری ها برای اعضا داشتم که از سال 93 به بعد چه کارهایی را برای به فروش رساندن ساختمان الوند انجام داده ایم  تا مالکیت سازمان نظام پزشکی نسبت به ساختمان الوند محرز شود.

رئیس مجمع  عمومی سازمان نظام پزشکی خاطرنشان کرد : اکنون اسناد واحدهای  ساختمان الوند تک برگ شده و در دفترخانه پس از استعلام های مربوطه مابقی پول فروش آن اخذ خواهد شد و تا کنون  نیز 75 درصد ثمن معامله این ساختمان دریافت شده است که روند اقدامات انجام شده برای سند گرفتن مورد تایید مجمع قرار گرفت .

وی اظهار داشت : پس از مجمع عمومی امسال در جلسه 15 شهریور ماه که با حضور دکتر زالی ریاست کل سازمان نظام پزشکی ، کمیسیون بودجه سازمان و معاونت پشتیبانی داشتیم  کمک مالی به 60 شهرستان از فروش ساختمان الوند مورد تصویب قرار گرفت .

آقازاده با اشاره به این که برای سازمان نظام پزشکی تهران بزرگ ساختمان مستقلی وجود ندارد گفت : برای اختصاص بودجه به منظور فراهم کردن مکانی مناسب برای سازمان نظام پزشکی تهران بزرگ در جلسه فوق الذکر تاکید شد که این امر منافاتی با کمک به شهرستان های محروم ندارد زیرا ما خواهان برقراری عدالت برای انجام امور در نظام پزشکی شهرستان ها هستیم و نظام پزشکی تهران بزرگ با توجه به این که در پایتخت فعالیت می کند باید از مکانی مناسب برخوردار باشد.

وی اضافه کرد : نباید صرفا سوگیری به نفع شهرهای محروم داشت و کلانشهرها را نادیده گرفت بنا براین یک دید عادلانه برای اختصاص بودجه به نظام پزشکی شهرها در نظر گرفته ایم که البته با توجه به محرومیت شدید بسیاری از شهرستان ها از امکانات اولیه ، بشترین توجه ما به سمت کمک به شهرهای محروم خواهد بود.

**تصویب آیین نامه داخلی مجمع  عمومی پس از دو سال

رییس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی در بخش دیگری از سخنان خود به تصویب آیین نامه داخلی مجمع که نزدیک دوسال بود مورد بازنگری قرار می گرفت اشاره کرد و بیان داشت : این آیین نامه که در کمیسیون طرح ها و لوایح آماده شده و در شورای عالی نظام پزشکی به تصویب رسیده بود  در سال های قبل به مجامع می آمد و ایراداتی داشت و مورد بازنگری قرار می گرفت و به شورای عالی عودت داده می شد  تا این که سرانجام در مجمع امسال به تصویب نهایی رسید.

به گفته وی یک روز قبل از برگزاری مجمع این آیین نامه بر روی کانال تلگرامی مجمع عمومی قرار گرفت و در روز اول مجمع عمومی نیز متن آن چاپ و در اختیار کلیه اعضای حاضر قرار گرفت ؛ نظرات اعضا در خصوص آن جمع آوری شد و در جلسه مجمع عمومی اصلاحات مصوب در متن آیین نامه لحاظ شد و انتشار آیین نامه مصوب  در دستور کار است .

آقازاده با تاکید بر اینکه این مجمع با 151 نفر از اعضاء شروع به کار کرد اذعان داشت : با تصویب آیین نامه جدید حدود اختیارات مجمع عمومی بسیار افزایش یافته به طوری که مجمع می تواند به صورت فوق العاده نیز تشکیل شده و از ارکان مختلف سازمان در خصوص کارهای انجام شده سوال و جواب کند و در موارد لازم نیز برخوردهایی انجام دهد.

**انتشار بیانیه مجمع عمومی به عنوان بزرگترین تشکیلات انتخابی پزشکی کشور

رییس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی ضمن ارزیابی مثبت از برگزاری مجمع سال 95 در جهت افزایش بنیادهای دموکراتیک درون سازمانی با کمک شورای عالی و ریاست کل نظام پزشکی افزود : بیانیه مجمع به ریاست کل سازمان نظام پزشکی تقدیم شده است و  برای ا طلاع جامعه پزشکی انعکاس خواهد یافت .

وی با  اشاره به این که آیین نامه مصوب شده در مجمع امسال راهگشای مجامع آینده است تا نقش پر رنگ تری را برای اعتلای  سازمان نظام پزشکی ایفا کنند تصریح کرد : اعضای مجمع در کمال آزادی و بدون هیچ گونه محدودیتی نقطه نظرات خود را مطرح کردند ؛ خوشبختانه اعضای مجمع عمومی تواانستند با مباحث کارشناسی و درایت و منطق، اثرات مثبتی از این مجمع دو روزه به جا بگذارند.

وی ضمن تشکر و قدردانی از زحمات معاونت پشتیبانی سازمان نظام پزشکی برای برگزاری هر چه بهتر مجمع عمومی عادی سالیانه نظام پزشکی خاطرنشان کرد : اگر کمی و کاستی در برگزاری مراسم مشاهده شده و یا فرصت کافی برای بیان نقطه نظرات سایر اعضا در این مجمع امکان پذیر نشد به عنوان رییس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی از تمامی افراد شرکت کننده در مجمع عذر خواهی می کنم  و بدیهی است که برگزاری چنین مراسمی نیازمند مدیریت زمان به بهترین شکل ممکن است و اگر فرصتی در اختیار برخی از افراد برای بیان نقطه نظرات و دیدگاهها قرار نگرفته است مبنی بر بی اهمیت بودن یا نادیده گرفتن آنها نیست .

انتهای پیام / ر

(استفاده از خبر با ذکر منبع بلامانع است)

 

 

برچسب ها : مجمع عمومی
امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

رضا پنجشنبه, 09 آبان,1398 13:22
آیا با این حجم از حرص و ولعی که در پزشکان هست میتوان به این افراد اطمینان کرد؟ آیا با وجود این همه پزشک حریص و طماع هنوز هم این رشته مقدس است؟