پنجشنبه، 9 فروردین 1403

برگزاری جلسه هم اندیشی ریاست کل نظام پزشکی برای رفع مشکلات انجمن تغذیه

رئیس کل سازمان نظام پزشکی گفت: باید با استقامت، مسیر متعارف و درستی را پیگیری و پیش برد تا سرانجام مطلوبی داشته باشد/مبنا و رفع مشکلات متخصصین تغذیه، اصلاح فرآیند آیین نامه تغذیه است

به گزارش خبرنگار نظام پزشکی، دکتر علیرضا زالی رئیس کل سازمان نظام پزشکی ، در جلسه هم اندیشی با اعضای انجمن تغذیه ایران برای رفع مشکلات صنفی آن ها که یکشنبه 11 بهمن ماه در محل سازمان نظام پزشکی برگزار شد، کار صنفی را سخت و پر فراز و نشیب عنوان کرد و گفت: باید با استقامت، مسیر متعارف و درستی را پیگیری و پیش برد تا سرانجام مطلوبی داشته باشد. وی با بیان اینکه در هر حوزه سلامت، مشکلات متعدد بسیاری وجود دارد، خاطرنشان کرد: در این زمینه شنوایی شناسی ها، اپتومتریست ها و .. فصول مشترکی با متخصصین تغذیه در تعرفه ها دارند که می توان با پیگیری های کوتاه مدت و میان مدت به نتایج مطلوبی دست یافت.

وی با تاکید بر اینکه مبنا و رفع مشکلات متخصصین تغذیه، اصلاح فرآیند آیین نامه تغذیه است، ابراز داشت: نوشتن آیین نامه ها به دو صورت انجام می شود، برخی در فضای انتزاعی و به صورت تکنیکال (با فرم های واحد) نوشته می شود که نظرات تخصصی مربوطه در آن ملحوظ نمی شود و نمونه عینی آن در آیین نامه اپتومتریست ها که به چشم می خورد. 

رئیس کل سازمان نظام پزشکی، مدل دیگر را مشارکت با صاحبان اصلی فرآیند و لحاظ حداکثری نظرات آن ها در آیین نامه دانست و گفت: این جا نقطه وصلی است که می توان از نظرات انجمن مربوطه استفاده کرد.

 

*ضرورت تحریر آیین نامه ها با مشارکت وزارت بهداشت و شورای عالی نظام پزشکی

وی ادامه داد: در متن قانون، تحریر آیین نامه ها در حوزه سلامت باید با مشارکت وزارت بهداشت و شورای عالی نظام پزشکی باشد تا این شورا در بازه زمانی مشخص شده، در یک رفت و برگشت، اظهار نظر کارشناسی خود را ارائه دهد.

زالی با اشاره به تجربه موفق سازمان نظام پزشکی با انجمن شنوایی شناسی، خاطرنشان کرد: فرصتی به وجود آمد که به محض ارسال آیین نامه به شورای عالی نظام پزشکی، نظرات انجمن در آن لحاظ شد و خوشبختانه بخش زیادی از آن محقق شد.

وی یکی از مسائل حیثیتی این انجمن را تغییر نام آن از شنوایی سنج به شنوایی شناس عنوان کرد و ادامه داد: خوشبختانه این مهم انجام شد و در کل نظام سلامت کشور نام این رشته تغییر کرد و این مهم نشان داد زمانی که روزنه ای باز شود، نظام پزشکی راحت تر و با دیالوگ حرفه ای تر می تواند کار را پیش ببرد. پیشنهاد می کنم حتما آیین نامه را به سمت سازمان سوق دهید.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی تصریح کرد: در حال حاضر باید تمام انرژی خود را بر روی تنظیم دفاتر آیین نامه تغذیه گذاشته و در مرحله بعد برقراری لینک شما با سازمان است چرا که گروه تغذیه یکی از موخرترین گروه هایی است که به علت برخی مقاومت ها دیر تر از باقی گروه ها به نظام پزشکی پیوسته است و به تبع شرایط سخت تری را نسبت به گروه هایی که سابقه بیشتری در سازمان دارند، را خواهد داشت.

به گفته وی در حوزه هایی چون آموزش، بازآموزی، آیین نامه، نظارت، تعرفه و غیره می توانیم نقاط مشترکی را با یکدیگر تعریف کرده و حضور پر رنگ تری را ازشما را در سازمان نظام پزشکی شاهد باشیم.

 

*عدم اصلاح مبدا ورود به رشته تغذیه، موجب بی هویتی آن خواهد شد

زالی با اشاره به مشکلات ورود به رشته تغذیه، اذعان داشت: اگر مبدا ورودی به این رشته اصلاح نشود، این رشته از هویت علمی خود خارج و دست به دست خواهد شد این در حالی است که اهمیت این موضوع قطعا کمتراز آیین نامه نیست.

وی با اشاره به اینکه نظرات انجمن تغذیه را از طریق شورای معین منتقل خواهیم کرد، افزود: این نظرات به شورای عالی برنامه ریزی یا نشست شورای تخصصی و یا شورای گسترش دانشگاه ارسال خواهد شد که حتما از شما دفاع خواهم کرد اما معمولا وقتی از کمیته معین رد شود، راه هموارتر است.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی با تاکید بر اینکه به علت نیاز امروز کشور باید جایگاه جدیدی را برای گروه تغذیه تعریف کنیم، اظهار داشت: از آن جایی که شیوه تغذیه و زندگی در هم تنیده شده، در صورتیکه بخش زیادی از این جایگاه به درستی طراحی شود، از هزینه های بسیار هنگفتی جلوگیری خواهد کرد.

 

*ضرورت تعریف جایگاهی برای کارشناسان تغذیه بیمارستانی

زالی با حائز اهمیت خواندن حاشیه شهرها به عنوان فرصتی برای ورود متخصصن تغذیه به حوزه سلامت گفت: در حال حاضر گروه های سلامت در حاشیه شهرها، جمعیت 10 میلیون نفری را در بر می گیرند و می توان در خانه های بهداشت جایگاه متخصصین تغذیه را حتی به صورت پیلوت، برای تشکیل هویت جدید این انجمن تعریف کرد.

وی فضای بالینی را خالی از متخصصان تغذیه ذکر کرد و افزود: باید جایگاهی را برای کارشناس تغذیه بیمارستانی داشته باشیم. در سال 73 که بنده معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بودم، پروتکل آن را نوشتیم اما در تمام این سال ها از آن استفاده نشد که این مهم در شان نظام سلامت و نظام آموزشی کشور ما نیست.

به گفته رئیس کل سازمان نظام پزشکی، حداقل باید در بیمارستانهای دولتی و آی سی یو جایگاه کارشناس تغذیه تعریف و بخشی از متخصصان این رشته برای برنامه ریزی تغذیه، از دفاتر مشاوره ای به بیمارستانها منتقل شوند و این مهم کار ملی و مشترکی میان انجمن تغذیه، وزارت بهداشت و نظام پزشکی است.

 وی با بیان اینکه باید به وزارت ورزش نامه نوشته و درخواست کارگروه مشترکی بین وزارت ورزش، سازمان نظام پزشکی و انجمن تغذیه برای رفع مشکلات فضای ورزشی کشور تشکیل شود، ابراز داشت: اخیرا دکتر غلامرضا نوروزی در سمت رئیس فدراسیون هستند و به علت تسلط کامل به فضای ورزشی، می توان از ظرفیت ایشان به خوبی استفاده کرد.

زالی با اشاره به مخاطرات مصرف مکمل ها توسط جوانان، خاطرنشان کرد: روشنگری در این زمینه، وظیفه ای اجتماعی است که می توان با طرح خطرات آن در رسانه ها، حساسیت این مهم را در میان مردم افزایش داده و با پیگیری، این مهم را در فدراسیون پزشکی ورزشی تعریف کنیم.

 

* بالندگی اجرایی رشته تغذیه در سطح ملی با گنجانده شدن در قانون توسعه ششم

به گفته وی، قانون توسعه ششم، محلی است که انجمن تغذیه می تواند بالندگی اجرایی در سطح ملی برای خود تعیین کند. این قانون به علت عبور از فضاهای پزشکی، آب و رنگ کمتری از تغذیه را گرفته و این در حالی است که مباحث پر چالشی چون مسئله تراریخته و غیره توسط متخصصان تغذیه قابل حل است.  

رئیس کل سازمان نظام پزشکی با پیش بینی فرصت یکساله به نظام پزشکی و انجمن تغذیه توسط مجلس برای حل مشکلات این رشته، خاطرنشان کرد: فرصت خوبی است که انجمن به صورت مستقیم به ریاست جمهوری نامه نوشته و نشان دهد که مسئولیت مباحث تغذیه، پیگیری سوء تغذیه، کاهش چاقی و غیره را که جزو موارد چالش برانگیز در حوزه اجتماعی است را بر عهده می گیرد و به این ترتیب می توانید در فضای ملی کشور هویت خود را به رخ بکشید.

 

*ضرورت نظارت متخصصان تغذیه در جلسات انتظامی سازمان

وی با تاکید بر اینکه متخصصان تغذیه می توانند با شرکت در کمیسیون تبلیغات و جلسات انتظامی نظام پزشکی مسئولانه پیش قدم شده و نظارت را خود بر عهده گیرند، افزود: در نظارت دو موضوع مطرح است؛ افرادی که ذیصلاح دخالت و افرادی که غیر ذیصلاح هستند.

زالی ادامه داد: بهتر است انجمن افرادی را به عنوان کارشناس انتظامی معرفی کند، برای آن ها حکم زده و از نظرات آن ها در پرونده هایی که مربوط به تغذیه است، بهره مند شود.

وی در خصوص مشکلات تعرفه ای نیز افزود: تردید نکنید که هم نظر قطعی با شما هستم. مشکل ما در سال های اخیر، فرایند تعرفه گذاری بود و از آن جایی که به سمت ساده سازی سوق یافت، آسیب های بسیاری به خصوص به گروه های آسیب پذیر پروانه دار ما وارد شد.

 

* متد تعرفه گذاری، غیرعلمی و غیرمنصفانه است

رئیس کل سازمان نظام پزشکی با گلایه از اینکه بیمه ها برای اینکه هزینه ها را تقبل نکنند، به سمت ساده سازی پیش می روند، ابراز داشت: وقتی خدمات متنوع شود، بار مالی دارد و متاسفانه مشکل ما و وزارت بهداشت در شورای عالی بیمه، داشتن تنها یک رای است که بارها به آن اعتراض کردیم.

وی با تاکید بر اینکه متد این تعرفه گذاری غیرعلمی و غیرمنصفانه است، اذعان داشت: تمام تلاش ما لحاظ شدن تمام تعرفه ها  بود که البته با وجود اشکالات موجود و قدیمی بودن آن، باز به خوبی تعریف شد و به این ترتیب می توان فرهنگ تعرفه ای را از گروه تغذیه آغاز کرد.

 به گفته زالی مقاومت بیمه ها برای قرارداد با متخصصان تغذیه و نیز اطلاع رسانی به جامعه پزشکی و جامعه عمومی دراین زمینه ناراحت کننده خواهد بود چرا که باید هویت شما را متفاوت دیده و شما را در درون خانواده پزشکی بازشناسی کنند.

 

*امکان تغییر ترکیب و تعداد اعضای شورای عالی در سال آخر هر دوره نظام پزشکی

زالی راه حل دیگر را که در متن قانون نیز پیش بینی شده، تغییر ترکیب و تعداد اعضای شورای عالی در سال آخر هر دوره نظام پزشکی دانست و گفت: مجمع عمومی نظام پزشکی با پیشنهاد به شورای عالی می تواند آن را تغییر داده و تعداد افراد پروانه دار را در شورای عالی آتی کثیرتر تعریف کرد و کسی هم مخالفتی با این موضوع نمی کند.

وی با اشاره به اینکه درحال حاضر 13 کمیسیون تخصصی در سازمان نظام پزشکی وجود دارد، افزود: تشکیل کمیسیون تغذیه را در شورای عالی پیشنهاد دادیم همچنین می توان در کمیسیون های مربوطه چون کمیسیون طرح ها و لوایح، کمیسیون تعرفه یا کمیسیون تایید صلاحیت ها از متخصصان تغذیه هم بهره برد.

 

*به حراج گذاشتن مارکت رشته تغذیه توسط گروه های غیر پزشک

رئیس کل سازمان نظام پزشکی در خصوص دخالت های دو گروه غیر مرتبط در رشته تغذیه، تصریح کرد: یک گروه، پزشکان هستند که مدیریت آن ها هم ساده تر و هم آسیب آن ها به مردم کمتر است و گروه دوم که کثیرتر و جزو گروه پزشکی نیستند، مارکت شما را به حراج گذاشته اند که ان هم قابل حل است.

وی با تاکید بر اینکه برای جلوگیری از ورود افراد ذی صلاح به این رشته باید این مهم به صورت سه جانبه بین انجمن تغذیه، وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی مطرح شود تا بتوان برخوردی جدی را دراین زمینه انجام داد، خاطرنشان کرد: طبق ماده 3 قانون تشکیل وزارت بهداشت این موارد باید به دادگاه انقلاب و عمومی کشیده شده و از نظام ارائه خدمات برچیده شوند.

انتهای پیام/ع

  

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.