شنبه، 1 اردیبهشت 1403

تفاوت چشمگير سن ابتلا به سرطان پستان در كشور با معدل سن ابتلا به سرطان در كشورهاي ديگر روش هاي نوين پيشگيري و مراقبتي در تقابل ميزان سرطان

تفاوت چشمگير سن ابتلا به سرطان پستان در كشور با معدل سن ابتلا به سرطان در كشورهاي ديگر روش هاي نوين پيشگيري و مراقبتي در تقابل ميزان سرطان

به گزارش اداره كل روابط عمومي و امور بين الملل رئیس کل سازمان نظام پزشکی درهمايش نياز سنجي بيماران سرطان پستان با بیان اینکه سیمای بیماری ها در کشور به صورت شگرفی تغییر یافته است، گفت: علاوه بر تغییرات جمعیت شناختی که در ایران اتفاق افتاده، تغییرات همه گیر شناختی بیماری ها نیز به صورت حیرت انگیز و با سرعت قابل توجهی تغییر یافته است.

دکتر علیرضا زالی خاطرنشان کرد: الگوی زندگی ایرانی با صنعتی تر شدن جامعه ایرانی و فرآیند فزاینده شهرنشینی، سیمای بیماری ها را در کشور دستخوش دگرگونی کرده است. در این راستا خصلت ارزنده ای که امروز جامعه به آن توجه دارد، آن است که بتواند متناسب با تغییرات سیمای بیماری، رفتارهای بهداشتی، درمانی، سیاست گذاری و برنامه های اجرایی مقیم کشور در حوزه مداخلات را در تناسب با این برنامه ها پیش ببرد.

وی با اشاره به اینکه سیمای نوین بیماری ها در کشور بر مبنای بیماری های غیر واگیر است، افزود: از این جمله تغییرات در عرصه سلامت، بیماری های قلبی عروقی، حوادث ترافیکی و سرطان ها است که  در زمره سه بخش اصلی تغییرات سیمای بیماری ها قرار گرفته و وجه اشتراک بین آن ها، الگوی زندگی است. در حالی که هرگونه مداخله تشخصیی، درمانی و پیشگیری، باید بر مبنای تغییرات در الگوی زندگی باشد.

زالی اظهار داشت: اگر روزی بیماری های مسری با واکسیناسیون قابل پیشگیری بود، اما امروز این سه بیماری به شدت نیازمند تغییرات عمیق فرهنگی و تغییر و تحول در زیرساخت های الگوی زندگی و همکاری و همراهی آحاد شهروندی است.

وی در خصوص سرطان پستان با تاکید بر اینکه آمار جهانی سرطان پستان در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه با هم متفاوت است، افزود: به نظر می رسد در کشورهای در حال توسعه، با سیر فزاینده افزایش بروز سرطان پستان روبرو باشیم در حالیکه در کشورهای در حال توسعه این آمار رو به کاهش است.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه بخشی از این کاهش علاوه بر تشخیص زودرس، برنامه های مدونٰ، محورهای خودآگاهانه مردمی، به برنامه های هورمون درمانی در دوران یائسگی برای تقلیل عوارض ناشی از آن بر می گردد، افزود: کاهش روش های درمانی سنتی و متعارف برای تقلیل عوارض یائسگی که معمولا هورمون تراپی است، موجب شد تا حدی سرطان پستان در کشورهای دیگر تغییر و موجب تقلیل در کشورهای توسعه یافته شود.

وی خاطرنشان کرد: شناخت عوامل خطر در سرطان پستان بسیار مهم و کاهش برخی از این عوامل مخاطره انگیز سرطان پستان چون باروری بانوان، می تواند در کاهش ابتلا به سرطان پستان تاثیرگذار باشد. همچنین اگر سن ابتلا به اولین دوره قائدگی زیر 12 سال و منوپوز پس از 50 سالگی باشد، موجب افزایش شانس ابتلا به سرطان می شود.

زالی در توضیح عوامل مهم دیگر در ایجاد سرطان پستان ادامه داد: میزان تعداد موالید برای هربانوی ایرانی نیز می تواند ارتباط مستقیمی با عوامل خطر داشته باشد. در کنار آن عوامل چاقی و مصرف مواد چربی و برخی الگوهای تغذیه ای شهری تاثیرگذار است. وجود سرطان پستان در یکی از اعضای خانواده نیز مهم است. همچنین وجود سرطان پستان در یک سینه خود به خود موجب بروز سرطان در سینه مقابل هم خواهد شد. بنابراین شناسایی عوامل خطر می تواند به تشخیص زودرس سرطان کمک کند.

وی اظهار داشت: گرفتاری مبتلایان به سرطان پستان به علت جایگاه ویژه اجتماعی که درون خانواده دارند، با انعکاس های متفاوت از باقی سرطان ها در کشور مواجه است. همچنین تراکم نسجی و بافتی سفت داخل سینه، تشخیص زودرس و بیماریابی روش های غربالگری را با چالش بیشتری برای آن ها روبرو می کند.  

رئیس کل سازمان نظام پزشکی با اشاره به اینکه میزان تنوع اپیدمی و پراکندگی جمعیتی ایران کاملا متفاوت و در حوزه جغرافیایی با وسعت پراکندگی غیرمتعارف جمعیتی برخوردار است، ابراز داشت: عمده شهرهای کشور، از نظر ریسک جمعیتی زیر 100 هزار نفر قرار دارند و در چنین شهرهایی معمولا تسهیلات بهداشتی، درمانی، شهری و زیرساخت های مناسب محدودتر از شهرهای بزرگ و کلان شهرها است.  

وی با عنوان اینکه سن ابتلا به سرطان در کشور با معدل سن ابتلا به سرطان در کشورهای دیگر تفاوت چشمگیری دارد، اظهار داشت: در کشورهای توسعه یافته متوسط سن سرطان پستان در بانوان معمولا بین 61 تا 68 سالگی است و در کشور ما این آمار بین 40 تا 51 سالگی است. معمولا سرطان سینه در کشور ما دیرتر از نرم جهانی تشخیص داده می شود که قابل اعتنا است.

زالی با تاکیر بر اینکه هنوز در کشور یک برنامه مدون جامع الاطراف در حوزه غربالگری ملی برای سرطان پستان وجود ندارد، گفت: روش های مورد استفاده در کشورهای دیگر کاملا متفاوت با کشور ما است. غربالگری با ماموگرافی، استاندارد، هزینه بر، موثر و در تناسب با گروه های پرخطر است اما چون این سیستم در کل کشور باید استقرار یابد، هم هزینه بر است و هم با محدودیت اقتصادی کشور روبرو است که می تواند چالش بزرگی را برای کشورایجاد کند.

وی ادامه داد: برای تقلیل  میزان سرطان در کشور باید بر اساس روش های نوین پیشگیری و مراقبتی عمل کنیم و این شالوده همه برنامه های بهداشتی و درمانی در آینده کشور است اما درمورد سرطان ها این نقش متمایزتر خواهد بود و با استقرار کلینیک های چند وجهی و چند تخصصی پستان امکان پذیر است.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی خاطرنشان کرد: به نظر می رسد با افزایش سطح عمومی و وجود روش های تخصصی نوین، امکان تشخیص زودرس تر سرطان پستان که ارتباط کاملا معنادار و عینی با اثر بخشی روش های درمانی دارد؛ امکان پذیر است. اتفاقات خجسته و رخدادهای علمی در حال وقوع است که بخشی از آن به روش های ترکیبی باز می گردد. علی رغم اینکه در کشور برخی از آمار ها نگران کننده است و تفاوت های عمده ای با نرم جهانی دارد، اما پیشرفت های چشمگیر پزشکی، مشارکت های رشته های مختلف تخصصی، چند وجهی تر شدن تخصص ها، برنامه ههای وزارت بهداشت و پیوستن به پروتکل ملی، نوید آن را می دهد که سال های آتی جامعه ایرانی نسبت به سرطان پستان با امید متفاوت تری باشد.

 

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.