پنجشنبه، 9 فروردین 1403

دوره آموزش پزشکان عمومی نیازمند تغییرات ساختاری است

دوره آموزش پزشکان عمومی نیازمند تغییرات ساختاری است
عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی با اشاره به اینکه در دوره تربیت پزشک عمومی خیلی آموزش سرپایی نداریم ؛ گفت : اکثر آموزشها در این دوره تخصصی است در حالی که در کنار آموزش علوم پایه و بالینی بخش آموزش سرپایی پزشکان عمومی باید تقویت شود.

دکتر فرزاد فرقان عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی در گفتگو با خبرنگار این سازمان با اشاره به اینکه آموزش پزشکی در نظام سلامت  نیاز به تغییرات ساختاری و اساسی  دارد ؛ اظهار داشت :گامهای طرح تحول سلامت در عین حالی که جدا از هم به نظر می رسد با یکدیگر مرتبط بوده و از هم گسیخته نیست.

وی با اشاره به اینکه خیلی از بخشهایی که بطور سنتی کار می کند باید تغییرات اساسی در آنها اعمال شود ؛افزود: اشکالات زیادی دردوره آموزش پزشک عمومی وجود دارد که باید تغییرات لازم در آن اعمال شود .

وی با بیان اینکه باید زمینه رسیدن به پزشک خانواده را در آموزش ها بگنجانیم؛ تصریح کرد : باید تغییراتی را در دوره آموزش پزشکان عمومی ایجاد کنیم تا بتوانیم کاربردی تر از خدمات آنها بهره مند شویم ؛ همچنین در حوزه اخلاق پزشکی نیز باید آموزشهای حرفه ای گنجانده شود .

 عضو شورای عالی سازمان نظام پزکشی گذراندن دو واحد اخلاق پزشکی را برای دانشجویان این رشته بسیار ناچیز عنوان کرد و گفت : این درس نیاز به بازنگری دارد و  تعداد واحدهای اخلاق پزشکی باید بیشتر شده و روی آن کار شود.

***برآورد آماری درستی از پزشکان موجود نداریم

فرقان در خصوص نحوه پذیرش دانشجوی پزشکی اظهار داشت : پذیرش دانشجوی پزشکی بهتر است از مقطع لیسانس باشد چون دانشجو با محتوای دروس دانشگاهی آشنا شده و به روحیات و استعدادهای خود جهت ادامه تحصیل بیشتر آشناست.

وی با اشاره به اینکه در ساختار آموزش پزشکی باید به آمار دقیق پزشکان بالقوه ای که می توان در آینده از خدمات آنها در نظام سلامت بهره مند شد ،توجه  شود؛ اذعان داشت : مدل آموزش پزشکی موفق نیست و بطور ساختاری و اساسی باید تغییر کند ،در واقع پزشک عمومی آموزشهایی می بیند که هیچ وقت به دردش نمی خورد.

وی ادامه داد : باید مواردی در این آموزش ها لحاظ شود که بعدها فرد به عنوان پزشک خانواده بتواند خدمات مطلوبی را به بیمار ارائه دهد.

رئیس نظام پزشکی شهرستانهای فومن و رشت گفت : آموزش پزشک عمومی باید تغییر کرده و به نوعی کاربردی تر شود و خدمات سرپایی نیز در آن بیشتر لحاظ شود.

وی با اشاره به اینکه برخی تخصص های موجود می تواند در دل دوره آموزش پزشک عمومی گنجانده شود ؛ تصریح کرد :برخی از تخصص ها  نیز می تواند بصورت گذراندن دوره هایی برای پزشکان عمومی باشد تا بتوانند این خدمات را به بیماران در قالب پزشک خانوداه ارائه دهند .

به گفته وی باید لایه هایی بین دوره پزشک عمومی و رشته های تخصصی و فوق تخصصی باشد و پزشکان عمومی مستقیما به دوره های تخصصی و فوق تخصصی مانند گوارش و غدد راه یابند .

***کاهش بار مراجعات به مراکز تخصصی و فوق تخصصی

عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه در آموزش پزشکان باید روندی داشته باشیم که فارغ التحصیلان بتوانند به عنوان متخصص پزشک خانواده خدمات لازم را به مردم ا رائه دهند؛ بیان داشت : با اجرای این مهم میزان  مراجعه بیماران به مراکز تخصصی و فوق تخصصی کمتر می شود .

وی خاطرنشان کرد :اگر آموزش ها در راستای نظام ارجاع و سطح بندی خدمات باشد ؛ می توان از هدر رفت منابع و هزینه ها جلوگیری کرد .

دبیر شورای هماهنگی نظام پزشکی استان گیلان گفت :گذراندن دوره هایی مثل دیابت و فشار خون و مواردی از این قبیل باید در این لایه های میانی آموزش های پزشک عمومی گنجانده شود و با راه ا ندازی کلینیک هایی در این زمینه  می توانیم از مراجعه بی رویه و هزینه ساز بیماران به مراکز تخصصی و فوق تخصصی جلوگیری کنیم .

انتهای پیام / ر

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.