جمعه، 10 فروردین 1403

رئیس سازمان نظام پزشکی: تعرفه گذاری خدمات انتقال خون هزینه ای برای مردم ندارد

رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران، با تأکید بر ضرورت ایجاد فرهنگ استفاده بهینه از خون گفت: این مسئله نیازمند مشارکت جامعه پزشکی است
دکتر علیرضا زالی در سومین کنگره طب انتقال خون اظهار داشت: یکی از مهمترین موضوعات امروز در زمینه خون که دغدغه سازمان انتقال خون نیز است، مدیریت بهینه خون و فرآورده‌های آن بوده که تا کنون توجه چندانی به آن نشده است.

وی با اشاره به اینکه مصرف بهینه خون توسط بیمارستان‌ها و اطباء همچون یک زنجیره است، افزود: همه باید در این زمینه همکاری کنند تا شاهد تحقق مصرف بهینه خون در کشور باشیم.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران، مصرف بهینه خون را استراتژی کلیدی برای مجموعه سلامت کشور عنوان کرد و گفت: این موضوع نیازمند مشارکت جدی اطباء و بیمارستان‌ها است.

زالی اهدای خون را یک حرکت ایثارگرانه ملی برشمرد و افزود: اهدای خون به خوبی در کشور انجام می‌گیرد و در این زمینه افراد فعالیت‌های زیادی دارند.

وی با بیان اینکه خون یک فرآورده بسیار ارزشمند است، گفت: نگرانی از مصرف نشدن بهینه خون منطقی بوده و رفع این موضوع نیازمند ایجاد مسئولیت‌پذیری ارگان‌های کشور در حوزه درمان است تا به ذخیره بیولوژیکی تام خون توجه شود.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران ادامه داد:‌ تعهدپذیری اجتماعی برای توجه به مسئله خون را نیاز داریم که بخشی از این موضوع در راهنمای ملی خون یا گایدلاین مورد توجه قرار گرفته است.

زالی بیان داشت: بررسی‌های میدانی تأئید می‌کند که عوارض هماتولوژیک و غیر عفونی خون فراتر از مشکلات عفونی آن بوده بنابر این باید در مدار درمانی با دقت نظر به آن توجه شود و به صورت علمی از فرآورده‌های خون استفاده کرد.

وی با اشاره به اینکه لازم بوده با روش‌های دیگری همچون تجویز دارو نیاز برخی از بیماران را به تزریق خون کاهش دهیم، گفت: این مسئله به ویژه در بانوان و نسل جوان دختر قابل حل بوده و با روش‌هایی همچون ارائه قرص آهن می‌توان این گام را برداشت.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران با تأکید بر ضرورت ایجاد فرهنگ استفاده بهینه از خون گفت: این مسئله نیازمند مشارکت جامعه پزشکی است.

زالی افزود: در سطح بیمارستانی نیز باید کمیته‌های انتقال خون از حالت تشریفاتی درآمده و وارد عمل شود همچنین فرآیند درمان را انجام دهند.

به گفته وی، برگزاری کلاس‌های بازآموزی جهت مصرف بهینه خون بسیار حائز اهمیت است و باید مورد توجه قرار گیرد.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران در پایان خاطر نشان کرد: من در شورای عالی بیمه مدافع تعرفه‌گذاری خدمات خون بودم ولی در این مسئله تلاش کردیم که بار مالی برای مردم نداشته باشد و انشاءالله بیمه‌ها همراهی لازم را خواهند داشت.

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.