جمعه، 31 فروردین 1403

غربالگری و مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر اولویت نظام سلامت قرار گیرد

 غربالگری و مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر اولویت نظام سلامت قرار گیرد
رییس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی گفت: غربالگری و مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر در قالب طرح پزشک خانواده باید اولویت نظام سلامت باشد.

دکتر عباس آقازاده مسرور رییس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی در گفت و گو با خبرنگار نظام پزشکی با اشاره به این که در یک نظام سلامت مناسب برای کشور ما باید تغییرات جمعیتی و پیش‌بینی شیوع بیماری‌های عمده در آینده انجام گیرد، اظهار داشت: در فاصله زمانی ۳۰ تا ۳۵ سال آینده بخش عمده جمعیت کشور ما را افراد میانسال تشکیل می‌دهند و بیماری‌های غیرواگیر مانند دیابت، فشار خون و بیماری‌های قلبی، عروقی بیشترین موارد مرگ و میر و مراجعات مردم به مراکز درمانی را تشکیل می‌دهد.
 
وی افزود: باید از امروز در آموزش‌های پزشکی و راهنماهای بالینی یا گاید لاین‌ها و همچنین در برنامه پزشک خانواده، غربالگری و مبارزه با بیماری‌های غیرواگیررا درکنار شناسایی سرطان‌ها که عوامل آن در جامعه رو به افزایش است در اولویت قرار داده و بودجه نظام سلامت برای این موارد هزینه شود.
 
وی ادامه داد: نباید بودجه‌ها در راه اعمال تشخیصی غیر ضروری و زیبایی که در اثر تبلیغات ناصحیح در جامعه رواج یافته، هزینه شود که در این راستا یکی از فواید اجرای طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع در سیستم سلامت هدفمند و کارآمد سلامت محور این است که از هزینه‌های تشخیصی و درمانی مراقبت کند.
 
رییس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی با اشاره به این که یکی از اهداف برنامه‌های چهارم و پنجم توسعه این بود که میزان پرداخت از جیب بیماران کاهش داشته باشد، تصریح کرد: با وجود این اهداف میزان پرداخت از جیب بیماران در پایان دولت دهم به میزان ۷۵ درصد رسید در حالی که در یک نظام سلامت محور و جامعه نگر تمام تلاش‌ها برای این است که ارائه دهندگان و گیرندگان خدمت ضمن برخورداری از سلامت جسمانی، از شادابی و رضایتمندی روندهای روحی متعادل برخوردار باشند.
 
آقازاده با اشاره به اجرای طرح تحول بیان داشت: اجرای این طرح تا حدود زیادی توانست از بار هزینه‌های درمانی مردم در بیمارستان‌های دولتی بکاهد و میزان پرداخت از جیب بیماران را نسبت به دوره‌های قبل کمتر کند، اما با راه اندازی سامانه ۱۶۹۰ بطور یک جانبه پزشکان را مورد حمله قرار داده و وجهه آنان را در انظار عمومی خدشه دار کرده است.
 
وی تاکید کرد: مباحث مربوط به افزایش تعرفه‌های خدمات پزشکی را نباید با عنوان زیاده خواهی آنان مطرج کرد در حالی که باید به سمت مبنا قرار دادن کتاب ارزش گذاری نسبی خدمات حرکت کرده و قیمت تمام شده و ارزش نسبی خدمات ملاک تعرفه گذاری قرار گیرد.
 
رییس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی در پایان یاد آور شد: راهکار برون رفت از مشکلات نظام سلامت بویژه مسائل مالی آن تعرفه گذاری براساس کتاب ارزش گذاری نسبی خدمات و تقویت منابع بیمه هاست، زیرا این سازمان‌ها به عنوان تامین کنندگان مالی خدمات بخش مهمی از مطالبات مراکز درمانی دولتی و خصوصی را پرداخت نکرده اند.

انتهای پیام / ر

(استفاده از خبر با ذکر منبع بلامانع است)

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.