پنجشنبه، 9 فروردین 1403

فصل دوم برنامه تالار تجربه کلید می خورد

طی جلسه ای که با حضور ریاست کل سازمان نظام پزشکی و مدیر شبکه چهار سیما تشکیل شد ادامه ساخت برنامه تالار تجربه به منظور معرفی چهره‌های پیشکسوت پزشکی معاصر به جامعه در دستور کار قرار گرفت.

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پزشکی برنامه «تالار تجربه» که طی فصل پاییز، از شبکه چهار سیما پخش شد یک برنامه گفتگو محور بود که با اعضای بنام و تأثیرگذار جامعه پزشکی  کشور به گفتگو پرداخت.

این مجموعه محصول معاونت رفاهی اجتماعی سازمان نظام پزشکی کشور است که ایده اولیه ساخت آن دو سال پیش به‌منظور معرفی چهره‌های پیشکسوت پزشکی معاصر به جامعه و الگوسازی برای نسل جوان پزشکی مطرح شد.

در جلسه ای که با حضور علیرضا زالی ریاست کل سازمان نظام پزشکی کشور ، رضا پورحسین مدیر شبکه چهار سیما ، سعید ساعی معاون رفاهی اجتماعی نظام پزشکی ؛ ندا سپانلو مدیرگروه دانش شبکه چهارسیما و علیرضا ناصری مجری این برنامه تشکیل شد بحث و تبادل نظرهای فنی به منظور ادامه ساخت این برنامه با رویکردی متفاوت صورت گرفت.

زالی رییس کل سازمان نظام پزشکی  با بیان این که برنامه تالار تجربه نیاز به گسترش ، ترویج و بازپخش دارد اظهار داشت : وقتی در مراسم بزرگداشت برخی از سروران جامعه پزشکی شرکت می کنیم جز موارد جسته و گریخته هیچ اثری از اقدامات علمی و عملی آنها موجود  نیست که این امر موجب تاسف و  تاثر است.

وی افزود :  می توان از آثار علمی و فرهنگی برخی از این بزرگان مستند و کتاب تهیه کرد و آن چه که برون داد مشترک سازمان نظام پزشکی و صدا و سیما  در برنامه تالار تجربه شد، انصافا کار فاخری است که می توان جنبه های متفاوتی بر آن مترتب شد.

وی با بیان این که تمایل داریم از ظرفیت صدا و سیما برای گسترش این کار بهره مند شویم ، ادامه داد : بخشی از اقدامات جامعه پزشکی هنوز نیاز به ترویج دارد و باید راهکارهایی را برای انجام این کار مشترک ارائه دهیم .

به  گفته زالی تامین هزینه های مربوط به این برنامه که توسط سازمان نظام پزشکی صورت پذیرفت ، در واقع یک نوع سرمایه گذاری فرهنگی تلقی می گردد و به عنوان یک پروژه انتفاعی از حوزه سیما با آن برخورد نشد .

رییس کل سازمان نظام پزشکی ضمن تشکر و قدردانی از دکتر پورحسین و بیان این که برنامه تالار تجربه با همراهی  ایشان به ثمر رسید وگرنه ابتر می ماند ؛ گفت : این پروژه وزین باید گسترش یابد زیرا برای نسل جوان سرشار از درسهای ارزنده ای است و به این نتیجه رسیدیم تا این برنامه را علاوه برجامعه پزشکی در بین مردم هم گسترش دهیم  چرا که افراد غیرپزشک هم برایشان ارزنده است تا چهره های برجسته پزشکی کشور را بشناسند .

پورحسین مدیر شبکه چهار نیز  با  اشاره به این که برنامه تالار تجربه بیننده خوبی داشت و در ساعات طلایی پخش می شد تصریح کرد : پیشنهاد می کنم ادامه این کار به گونه ای باشد که گفتگو در حضور جمعی از دانشجویان و شاگردان همان چهره برجسته پزشکی باشد تا حال و هوای قشنگتری به برنامه دهد ضمن آن که  تجربه نشان داده برنامه هایی که درجمع باشد ، بیننده بیشتری داشته و برای مخاطب عام هم جذابیت بیشتری دارد .

 وی با اشاره به این که باید بر روی دکور این برنامه کار شود ؛ اظهار داشت : این برنامه  اجرای خوبی داشت و ارتباط عاطفی مطلوبی با شرکت کنندگان برقرار کرده بود  اما این ظرفیت را دارد که بیشتر روی آن کار شود.

 وی تهیه برنامه از بزرگان کشور را وظیفه رسانه دانست و خاطرنشان کرد : باید آثاری از چهره های شاخص علمی کشور تهیه شده و باقی بماندضمن آن که مردم دوست دارند حتی پشت پرده این برنامه ها را مشاهده کنند. و جا دارد از فضای مجازی نیز برای پشتیبانی این برنامه های تولیدی استفاده شود .

ساعی معاون رفاهی اجتماعی سازمان نظام پزشکی نیز در خصوص ضرورت انجام این پروژه گفت: با هجمه‌های بی‌وقفه اخیر به جامعه پزشکی، ضرورت انجام این پروژه بیشتر احساس شد و نظر صاحب‌نظران این بود در کنار پاسخگویی به ابهامات و شبه‌های مطرح شده ضروری است سازمان اقدامی ایجابی انجام دهد تا از این طریق، نگاه عمومی را نسبت به جامعه پزشکی تلطیف کنیم .

وی درباره ادامه ساخت این مجموعه  ابراز داشت : با عنایت به بازخورد مناسب از پخش  تالار تجربه در میان جامعه پزشکی؛ این برنامه انشاالله ادامه خواهد داشت و سعی می‌کنیم با شناسایی افراد در کل کشور در رشته‌های مختلف بر غنای برنامه بیفزاییم ؛ همچنین  قرار بر این است که برنامه‌ها در قالب DVD به شکل‌های مختلف در بین جامعه پزشکی توزیع شود و بخش های گزیده‌ای از مصاحبه‌ها از طریق کانال تلگرام سازمان پخش شود.

جامعه پزشکی با فقر الگو مواجه است

علیرضا ناصری مشاور رییس کل سازمان نظام پزشکی در امور فرهنگی هنری و مجری تالار تجربه نیز با تاکید بر ضرورت تداوم این برنامه به منظور شناسایی کارهای ارزشی جامعه پزشکی به مردم و نسل جوان پزشک اظهار داشت : معرفی چهره های جامعه پزشکی که تبلور ارزش های مقدس صنفی و حرفه ای این قشر هستند یکی از ضروریات محسوب می شود.

وی با بیان این که تاکنون  به الگو سازی پزشکان شاخص نپرداخته  و آنان را به جامعه پزشکی معرفی نکرده ایم گفت : جامعه پزشکی به شدت با فقر الگو مواجه است در حالی که چهره های برجسته در این قشر کم نیستند فقط باید شناسایی و با ساخت برنامه هایی نظیر تالار تجربه معرفی شوند.

وی با ا شاره به اهتمامی که ریاست کل سازمان نظام پزشکی نسبت به تاریخ نگاری شفاهی پزشکی معاصر دارد خاطرنشان کرد : تالار تجربه برشی از این پروژه است که پس از ارائه طرح آن به ریاست کل سازمان نظام پزشکی نسبت به ساخت و ضبط این برنامه اقدام شد و با توجه به استقبال انجام شده از این برنامه و دلایلی که موجب ساخت آن شد ، استمرارش هم ضرورت دارد.

 این دکترای روانشناسی بالینی درخصوص ویژگی های در نظر گرفته شده برای حضور مهمانان این برنامه اذعان داشت : علاوه بر لحاظ کردن سن و سال و جنبه پیشکسوتی ، توجه به سوابق علمی ، آموزشی ، درمانی ، پژوهشی و اجرایی آن ها ، خوش نامی و شهره بودن ، رعایت اخلاق حرفه ای پزشکی ، خدمات پرتلاش و صادقانه و موثر در  امر بهداشت و درمان ، سوابق خدمات دانشگاهی ، دارار بودن تجارب خاص و منحصر به فرد ، حضور در متن و بطن رخدادهای مهم و بزنگاههای تاریخ شفاهی پزشکی ، سوابق درخشان حضور در مراحل شکل گیری و مبارزاتی منجر به پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی و دوران هشت سال دفاع مقدس و فعالیت های تاسیسی و ایجادی در حوزه های بهداشت و درمان کشوراز جمله علل دعوت ایشان بوده است.

انتهای پیام

 

 

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.