پنجشنبه، 9 فروردین 1403

مگالب ها تهدیدی برای حیات اقتصادی آزمایشگاهها محسوب می شوند

مگالب ها تهدیدی برای حیات اقتصادی آزمایشگاهها محسوب می شوند
نماینده جامعه آزمایشگاهیان در شورای عالی نظام پزشکی گفت : اگر بخواهیم مگالب را بدون مطالعه اساسی در کشور اجرایی کنیم سبب کاهش دسترسی مردم به خدمات و آسیب جدی به حیات اقتصادی آزمایشگاههای موجود می شود.

محمد صاحب الزمانی نماینده جامعه آزمایشگاهیان و نایب رئیس شورای عالی نظام پزشکی در گفت و گو با خبرنگار نظام پزشکی  با اشاره به این که طی چند سال اخیر با اجرا شدن طرح های مختلف در حوزه سلامت، نظام آزمایشگاه های تشخیص طبی کشور دستخوش تغییرات و گاه آسیب های جدی شده است ، اظهار داشت : تداوم این روند آزمایشگاه های کوچک و متوسط را با مخاطرات بسیار جدی مواجه خواهد ساخت .

وی با بیان این که اخیرا مبحث مگالب (تشکیل آزمایشگاههای بزرگ و مجهز) مطرح شده است ، افزود: برخی کشورها آزمایشگاههای خیلی بزرگ یا همان مگالب را تجهیز کرده اند که سایر آزمایشگاهها در حد نمونه گیری و ابتدایی فعالیت و نمونه های خود را به این مگالب ها  ارسال می کنند .

وی با اشاره به این که تشکیل مگالب دو هدف را پیگیری می کند، ادامه داد : یکی از این اهداف کاهش هزینه هاست و دیگر این که با تشکیل مگالب ها آزمایشگاههای کوچک نیازی به سرمایه گذاری برای تجهیزات تخصصی ندارند که هر کدام محاسن و معایبی دارد .

نایب رئیس شورای عالی نظام پزشکی با بیان این که در گذشته سیاستگذاری وزارت بهداشت به این صورت بود که طبق فرمول سازمان بهداشت جهانی  تصریح کرد : در کشور ما یکی از ابزاری که می تواند رضایتمندی مردم را بیشتر کند افزایش دسترسی مردم به خدمات بهداشتی، درمانی و تشخیصی است

صاحب الزمانی ادامه داد : در گذشته سیاستگذاری وزارت بهداشت به این صورت بود که طبق فرمول سازمان بهداشت جهانی به ازای هر 15 هزار نفر جمعیت مجوز تاسیس آزمایشگاه داده می شد که اکنون اگر بخواهیم مگالب را بدون مطالعه اساسی وارد کشور کنیم سبب کاهش دسترسی مردم به خدمات درمانی و تشخیصی می شود و انگیزه همکاران آزمایشگاهی بدلیل این که همه آزمایشگاهها نمی توانند همه تجهیزات را فراهم کنند برای کار کردن کم خواهد شد .

وی با اشاره به زیرساختهای موجود گفت : آزمایشگاهها باید بتوانند پاسخگوی مراجعین خود باشند، اما یکسری تستهای تخصصی هست که هزینه بر بوده یا نیازمند تجهیزات گران قیمت است که برای آزمایشگاهها مقرون به صرفه نیست .

وی بهترین راه حل برای رفع این مشکل را تشکیل یک آزمایشگاه مرجع در مرکز هر استان دانست و اضافه کرد :  بهتر است آزمایشگاهها با همکاری هم در مرکز هر استان یک آزمایشگاه مرجع را تشکیل داده و توسط خود جامعه آزمایشگاهی آن را تجهیز کنند تا بیمار برای انجام آزمایشات تخصصی به این آزمایشگاه ارجاع داده شود زیرا همه آزمایشگاههای تشخیص طبی امکانات و سرمایه لازم را برای انجام این کار ندارند  بنابر این علاوه بر کاهش هزینه ها سایر آزمایشگاهها نیز پابرجا هستند.

نایب رئیس شورای عالی نظام پزشکی  در پایان یاد آور شد : برخی از همکاران آزمایشگاهی بصورت گروهی یک آزمایشگاه تشکیل می دهند که بزرگترین آفت کشوری است زیرا آزمایشگاههایی که در حال توسعه هستند  با تشکیل این آزمایشگاهها ضعیف شده و تحلیل می روند در حالی که ضرورتی به ایجاد این نوع آزمایشگاه ها نیست زیرا تعداد تست های تخصصی برای تشخیص بیماری ها خیلی بالا نیست

انتهای پیام / ر

(استفاده از خبر با ذکر منبع بلامانع است)

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.