پنجشنبه، 9 فروردین 1403

دیداررئیس سندیکای پزشکان سوریه با ریاست کل سازمان ​نظام پزشکی

دیداررئیس سندیکای پزشکان سوریه با ریاست کل سازمان ​نظام پزشکی
دکتر علیرضا زالی رئیس کل سازمان نظام پزشکی صبح امروز(24 تیرماه) با عبدالقادر الحسن رئیس سندیکای پزشکان سوریه در محل سازمان نظام پزشکی دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش خبرنگار نظام پزشکی ؛ دکتر علیرضا زالی ریاست کل سازمان نظام پزشکی در مراسم دیدار با عبدالقادر الحسن رئیس سندیکای پزشکان سوریه با اشاره به این که سازمان نظام پزشکی بزرگترین NGO در کشور است ، بیان کرد : سازمان نظام پزشکی در حال حاضر در 198 شهرستان هیات مدیره مستقل دارد و دارای سه رکن اصلی مجمع عمومی ، شورای عالی و هیات های مدیره شهرستان ها است که با رای مستقیم جامعه پزشکی انتخاب می شوند.

وی با اشاره به اینکه سازمان نظام پزشکی 230 هزار عضو در سراسر کشور دارد ، افزود : این اعضاء شامل 70 هزار نفر پزشک عمومی ، 40 هزار نفر متخصص ، 30 هزار نفر دندانپزشک عمومی و متخصص و 20 هزار عضو داروساز است و بطور کل تمام همکاران گروه پزشکی که در عرصه سلامت فعالیت دارند در این سازمان عضو هستند.

وی درخصوص وظایف سازمان نظام پزشکی اظهار کرد : ثبت اطلاعات حرفه ای پزشکان شاغل در نظام سلامت ، صدور پروانه مطب اشتغال و نظارت بر ا جرای حقوق بیمار و گروه پزشکان از جمله وظایف اصلی این سازمان محسوب می شود.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی با اشاره به این که سازمان نظام پزشکی وظیفه آموزش مستمر پزشکان را نیز بر عهده دارد ، ادامه  داد : 160 انجمن علمی در حوزه پزشکی ، دندانپزشکی وداروسازی داریم که تمام این انجمن ها مستقل بوده و هیات مدیره آنها بر اساس انتخاب پزشکان شکل گرفته است.

زالی تصریح کرد : انجمن ها با نظام پزشکی و وزارت بهداشت ارتباط تنگاتنگ دارند و از جمله وظایف آنها شرکت در فرآیند بازآموزی جامعه پزشکی است.

وی با بیان این که بخش دولتی مهمترین قسمت نظام سلامت در کشور ما محسوب می شود اذعان کرد : بخش دولتی وابسته به دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور است و حدود 44 دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی در استان های مختلف کشور مستقر هستند .

وی اضافه کرد : علاوه بر بخش دولتی بخش دیگری تحت عنوان دولتی عمومی داریم که وابسته به دانشگاهها نبوده بلکه شامل بیمه ها بویژه بیمه تامین اجتماعی و بخش خیریه می شود که درارائه خدمات به بیماران فعال هستند.

زالی بیان کرد : حدود 890 بیمارستان دولتی داریم که 110 هزار تخت بیمارستانی را شامل می شوند و در دولت تدبیر و امید نیز 30 هزار تخت به مجموع تخت های بیمارستانی اضافه شد.

 

رئیس کل سازمان نظام پزشکی بخش خصوصی را سومین بخش نظام سلامت ایران معرفی کرد و گفت : 20 درصد تختهای بیمارستانی در سراسر کشور مربوط به بخش خصوصی است و سیستم ادغام هم در نظام سلامت ما وجود دارد.

وی ادامه داد : بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی شبکه های بهداشتی و درمانی در استان ها شکل گرفته و در دو مرحله این ادغام انجام شد.

زالی خاطرنشان کرد : تمام خدمات بیمارستانی دربهداری ادغام شد و در فاز دوم وزارت بهداشت و وزارت علوم از یکدیگر بطور کامل جدا شدند که در پایان این فاز هر استان دارای یک دانشگاه علوم پزشکی است .

وی بیان کرد : در دانشگاهها علاوه بر مسائل آموزشی و پژوهشی تمام خدمات درمانی هم زیر نظر دانشگاههای استان ها به مردم ارائه می شود.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی در بخش دیگری از سخنان خود به مسائل حاشیه شهرها اشاره کرد و گفت : در دولت تدبیر و امید برای مسائل مربوط به سلامت حاشیه شهرها مراکز جامع سلامت شکل گرفت که هر مرکز مسئول ارائه خدمت بهداشتی و درمانی به 12 هزار و 500 نفر است .

زالی به پیشرفت های پزشکی ایران در جنبه های مختلف اشاره و اظهار کرد : تا قبل از انقلاب شکوهمند اسلامی بیشتر روستاها و شهرهای کوچک ما توسط پزشکان هندی و پاکستانی خدمات مورد نیاز خود را دریافت می کردند و گاهی 100 هزار بیمار برای درمان به خارج از کشور می رفتند.

وی تصریح کرد : اکنون هیچ بیماری برای درمان به خارج از کشور نمی رود و تمامی خدمات مورد نیاز توسط پزشکان ایرانی به مردم ارائه می شود .

** استقرار 7 هزار پزشک در روستاها

رئیس کل سازمان نظام پزشکی با اشاره به این که حدود 7 هزار پزشک صرفا در روستاهای کشور مشغول به فعالیت هستند ، اذعان کرد : هیچ شهر و روستایی نداریم که فاقد پزشک باشد و در سال گذشته نیز جشن تکمیل شبکه بهداشتی و درمانی در سراسر کشور برگزار شد.

 

زالی افزود : هر سال میزبان حدود 800 هزار نفر بیمار از سایر کشورها برای ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به آنها هستیم  که بیشتر از کشورهای عراق ، افغانستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس هستند.

به گفته رئیس کل سازمان نظام پزشکی اکثر بیماران خارجی به دلیل کیفیت بالای خدمات و ارزان بودن نسبی خدماتی که در حوزه های مختلف به آنها ارائه می شود به ایران سفر می کنند.

وی ایران را یکی از قطب های علمی در جهت  استفاده از سلول های بنیادی برای درمان بیماری ها معرفی کرد و گفت : در حوزه نانو تکنولوژی و بایو تکنولوژی نیز ایران سرآمد است بطوری که رتبه هفتم جهان را در نانو تکنولوژی به خود اختصاص داده است.

زالی افزود : از نظر جایگاه علمی و مقالات ایران دارای رتبه 17 در جهان است و از کشورهای ترکیه و عربستان جلو تر هستیم.

وی تصریح کرد : در درمان نازایی ، درمان های کم تهاجمی قلبی عروقی و درمان های پیشرفته ارتوپدی و ستون فقرات و همچنین درمان های تخصصی دندانپزشکی در منطقه جایگاه ممتازی داریم.

**کاهش بار هزینه های درمان با اجرای طرح تحول

رئیس کل سازمان نظام پزشکی با گریز به مبحث طرح تحول بیان کرد : قبل از اجرای طرح تحول 11 میلیون ایرانی فاقد بیمه بودند اما با اجرایی شدن این طرح همه ایرانیان بیمه پایه همگانی دارند و میزان پرداختها از جیب مردم که تا قبل از اجرای طرح بالای 60 درصد بود به میزان چشمگیری کاهش یافته است.

وی افزود : با اجرای این طرح بیمارانی که از روستاها به بیمارستان ها مراجعه میکنند تنها  3 درصد و بیمارانی که از شهرها به بیمارستان ها برای دریافت خدمات مراجعه می کنند تنها 6 درصد هزینه های درمانی را پرداخت می کنند.

زالی با اشاره به این که 80 درصد خدمات بیماران در بخش سرپایی توسط بخش خصوصی به مردم ارائه می شود ادامه داد : بخش خصوصی در هر دو حوزه سرپایی و بستری فعال و منظم است و حدود 500 شرکت دانش بنیان در حوزه پزشکی فعال هستند که در زمینه خودکفایی پزشکی به نظام سلامت کمک می کنند.

به گفته رئیس کل سازمان نظام پزشکی 97 درصد داروهای مورد نیاز بیماران نیز در داخل کشور تولید می شود و در تولید داروهای نو ترکیب و های تکنولوژی نیز به پیشرفتهای چشمگیری دست یافته ایم.

**خواستار ارتباط بیشتر با نظام پزشکی ایران هستیم

عبدالقادر الحسن رئیس سندیکای پزشکان سوریه نیز که با 28 نفر از پزشکان سوریه از حوزه های مختلف پزشکی در این جلسه حضور داشت، بیان کرد : امیدواریم این دیدار زمینه گسترش ارتباط سوریه و ایران در چارچوب پروژه های همکاری و  تبادل نظر در زمینه پزشکی با دانشگاههای علوم پزشکی و معاونتهای وزارت بهداشت و سایر برنامه های جامعه پزشکی باشد.

وی افزود : ایران کشور برادر و دوست ما محسوب می شود که امید می رود با شناسایی امکانات و توانمندی های متخصصان ایرانی زمینه همکاری های متقابل بین دو کشور فراهم شود.

وی ضمن ابراز مراتب تشکر و قدردانی خود از دولت و ملت ایران برای کمک و همدلی هایی که در دوران مصیبت به کشور سوریه داشته اند تصریح کرد: ما نیز کنار ملت ایران مقابل آمریکا و اسرائیل خواهیم بود و درخدمت برادران خود و همکاران پزشک ایرانی هستیم تا با ارتباط متقابلی که با نظام پزشکی ایران خواهیم داشت بتوانیم استفاده و بهره مندی لازم را از توانمندی های پزشکان ایرانی برای ارتقای سطح سواد و سلامت مردم سوریه نیز ببریم.

رئیس سندیکای پزشکان سوریه یاد آور شد : امیدواریم این دیدار مقدمه ای برای ارتباط بیشتر در زمینه های مختلف علمی ، پزشکی و علوم جدید باشد.

انتهای پیام / ر

(استفاده از خبر با ذکر منبع بلامانع است)

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.