جمعه، 10 فروردین 1403

نظام پزشکی مرجعی ذیصلاح برای رسیدگی به خطاهای پزشکی است

نظام پزشکی مرجعی ذیصلاح برای رسیدگی به خطاهای پزشکی است
رییس کل سازمان نظام پزشکی ضمن تاکید بر صیانت از حقوق بیمار و همچنین حقوق صنفی پزشکان، گفت: نگاه قانونگذار این بوده که سازمان نظام پزشکی مرجع ذیصلاحی برای رسیدگی به خطاهای پزشکی است؛ چرا که ناوگانی موجه برای بررسی این خطاها طراحی کرده است.

رییس کل سازمان نظام پزشکی ضمن تاکید بر صیانت از حقوق بیمار و همچنین حقوق صنفی پزشکان، گفت: نگاه قانونگذار این بوده که سازمان نظام پزشکی مرجع ذیصلاحی برای رسیدگی به خطاهای پزشکی است؛ چرا که ناوگانی موجه برای بررسی این خطاها طراحی کرده است.

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پزشکی، دکتر علیرضا زالی در هفتمین گردهمایی جامع پیشگیری از خطاهای پزشکی که صبح امروز برگزار شد، اظهار کرد: سازمان نظام پزشکی به دلیل ماهیت خود صیانت از حقوق بیمار و همچنین پاسداشت حقوق صنفی پزشکان را بر عهده دارد. این موضوع ممکن است تناقضی در ذهن ایجاد کند.

به گفته رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور، در حال حاضر 198 دادسرای انتظامی، 35 هیئت تجدیدنظر استانی، 201 هیئت بدوی، 1000 دادیار، 220 عضو هیئت بدوی، 1200 کارشناس انجمن علمی پزشکی تخصصی در حوزه رسیدگی به شکایات پزشکی در سراسر کشور فعالیت می‌کنند.

وی افزود: سازمان نظام پزشکی پرونده‌ها را از نظر صنفی بررسی می‌کند، اما یک قاضی ویژه دادگستری و همچنین رئیس یا نمایندگی پزشکی قانونی در هیئت‌های بدوی حضور دارند. صدور رای در این هیات‌ها نیز به طور عرفی توسط قضات دادگستری صورت می‌گیرد و معمولا اگر نظر قاضی تامین نشود، سایر اعضا با او همراهی می‌کنند.

زالی در خصوص آمار خطاهای پزشکی سال گذشته نیز اظهار کرد: در سال 94، 5600 پرونده به شکل دادسرا و 7000 مورد نیز در پزشکی قانونی در سراسر کشور ثبت شد. رشد پرونده‌های واصله به نظام پزشکی در این سال، 11 درصد و در دادسراها و دادگستری‌ها و همچنین پزشکی قانونی 7.9 درصد بود. 86 درصد پرونده‌های ارجاعی به سازمان تعزیرات در حوزه بهداشت و تغذیه بوده و تنها 12 درصد آن به حوزه درمان مرتبط بوده است.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور از ارائه 800 میلیون خدمت توسط پزشکان در سال 94 خبر داد و گفت: با حساب این میزان خدمت و با توجه به پرونده‌های خطای پزشکی ثبت شده، در مجموع میزان خطاهای پزشکی به یک هزارم درصد رسیده است.

زالی با بیان اینکه در ایران کمتر از سه درصد مداخلات پزشکی منجر به شکایت شده است، ادامه داد: جامعه پزشکی جزو گروه‌های مرجع جامعه است و یک رابطه عاطفی و مبتنی بر تعامل بین آنها و شهروندان برقرار است. ما باید خطاها را با نگاهی فرآیندی تحلیل کنیم. همچنین تلاش کنیم به گونه‌ای عمل شود که این موارد مصون از بحث‌های ژورنالیستی بررسی شود و سیستم قضایی بدون تکان‌های هیجانی جامعه، کاملا منصفانه و به دور از هیاهو به این پرونده‌ها رسیدگی کند.

زالی در خصوص آخرین آمار جهانی خطاهای پزشکی نیز توضیح داد و گفت: در سال 2013، 148 هزار فوت اثبات شده به دلیل خطای پزشکی در آمریکا اتفاق افتاده که از این رقم 48 هزار مورد قابل پیشگیری بوده است. در سال 2014 نیز سومین علت مرگ و میر در این کشور خطای پزشکی اعلام شده است.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور تشکیل شورای ترویج اخلاق پزشکی، شورای پیشگیری از قصور، کمیته‌های اخلاق در انجمن‌های علمی پزشکی، امضای تفاهم نامه با دادگستری در رابطه با پیشگیری از جرایم پزشکی، آموزش دادیاران و همچنین تدوین آئین اخلاق پزشکی را مهم‌ترین برنامه‌های این سازمان در خصوص پیشگیری از خطاهای پزشکی اعلام کرد.

وی همچنین از کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز درخواست کرد که میزان پوشش بیمه‌های تکمیلی مسئولیت مدنی پزشکان را از چهار سال به 10 سال برساند و برگه مسئولیت مدنی پزشکان در زمان بروز برخی حوادث  راتامین قرار کند.

وی در حاشیه این برنامه به انصراف یک سوم شاکیان از میان 5600 پرونده ارجاع داده شده به نظام پزشکی اشاره کرد و گفت: بیشترین شکایات مربوط به حوزه زنان و زایمان است. شکایت از پزشکان عمومی در رتبه دوم قرار دارد. همچنین 60 درصد این پرونده‌ها مرتبط با عوارض بیماری بوده است.

انتهای پیام

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.