جمعه، 31 فروردین 1403

عملا در هیچ بیمارستان خصوصی کشور سود دهی وجود ندارد

حمایت های لازم از بخش خصوصی بهداشت و درمان صورت نمی گیرد و اکثر بیمارستانهای این بخش از نظر در آمد و هزینه سر به سر هستند.

دکتر محمد رضا نوروزی مشاور وزیر بهداشت در امور بیمارستانهای خصوصی در گفتگو با خبرنگار سازمان نظام پزشکی با اشاره به ا ینکه سرمایه گذاری در بخش درمان توسط جامعه پزشکی پیشینه ای قدیمی دارد ؛ خاطرنشان کرد : شعارهایی که برای  رشد اقتصادی داده می شود مبنی بر اینکه بخش خصوصی را در قالب سرمایه گذاری تشویق کنیم  عملا در بخشهای درمانی صورت گرفته اما اینکه از این موضوع حمایت بهینه شده یا نه جای سوال است.

به گفته وی نگرش سیاستگذاران به بخش خصوصی در صنعت و بهداشت و درمان کمی متفاوت است در حالی که باید حمایتهای لازم را از بخش خصوصی بهداشت و درمان انجام دهیم اما متاسفانه در عمل  وام های کم بهره برای گردش اقتصادی کارخانه سیمان و فولاد داده می شود اما وقتی که برای تاسیس یک بیمارستان یا مرکز پزشکی وام میخواهیم این موضوع کنار گذاشته می شود.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران با تاکید براینکه در هر امری سرمایه گذاری مالی باید مقرون به صرفه باشد اذعان داشت : هم اکنون آمارها نشان می دهد برای یک تخت بیمارستانی بین 500 میلیون تا یک میلیارد تومان هزینه لازم است  که شامل پول زمین ، ساختمان ،تجهیزات ، وسایل و غیره است یعنی برای راه اندازی یک تخت بیمارستان 100 تختخوابی در تهران حدود 100 میلیارد تومان هزینه لازم است که در بسیاری از موارد با هزینه کرد این مبلغ سود به بیمارستان  بر نمی گردد.

وی با تاکید بر اینکه  تقریبا در هیچ بیمارستان خصوصی کشور و در تهران علیرغم اینکه خیلی سروصد ا می شو د که هزینه ها زیاد است سودی برای سهامداران  وجود ندارد، تصریح کرد : بیمارستان ها اکثرا از نظر درآمد و هزینه سر به سر هستند یعنی سود سرمایه و استهلاک که باید باقی بماند وجود ندارد و علت این است که ما به بخش خصوصی بصورت واقعی نگاه نمی کنیم .

**بخش خصوصی بخش رقابتهاست

مشاور وزیر بهداشت در امور بیمارستانهای خصوصی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه رقابت پذیری در صنعت را با تعیین قیمت ایجاد می کنیم گفت : محدودیت تعرفه گذاری و عدم رقابت در بخش خصوصی بهداشت و درمان سبب شده تا سود دهی بخش درمان زیر سوال رود و افراد حاضر به سرمایه گذاری در این بخش نباشند.

وی افزود : اگر بخواهیم به نتیجه های مطلوب در این زمینه برسیم باید پای سرمایه گذاران صنعتی به بحثهای سرمایه گذاری بهداشت و درمان باز شود تا سوددهی داشته باشیم یعنی باید حداقل سود سرمایه و استهلاک و سود معقولی در حد تعرفه های بانکی یا کمی پایین تر از آن باقی بماند .

نوروزی با عنوان اینکه باید برگشت پول از ارائه خدمات به سرمایه گذاران  مناسب باشد؛ تصریح کرد :  این امر شامل دو وضعیت است یکی هزینه های درمان است که واقعی نیست و بسیار کم دیده می شود و هنوز وقتی می گوییم یک تخت بیمارستانی 300 هزارتومان است همه می گویند گران است در حالی که در سایر کشورها ی مشابه و همجوارمان 1000 دلار برای یک تخت شارژ می کنند که  این باعث می شود تا سرمایه گذاری به صرفه باشد.

وی ادامه داد : قدمهایی برای واقعی شدن تعرفه ها  برداشته شده اما با رقم واقعی خیلی فاصله دارد و هنوز هزینه تمام شده بصورت رسمی اعلام نمی شود زیرا آنقدر بالاست که اگر بخواهد اعلام شود شوک به بازار درمان وارد می کند .

انتهای پیام / ر

 

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.