جمعه، 10 فروردین 1403

معاون انتظامی سازمان نظام‌پزشکی کشور خبر داد: محکومیت پزشکان در دادگاه‌های نظام پزشکی ۲ درصد بالاتر از دادسراها

معاون انتظامی سازمان نظام‌پزشکی کشور خبر داد: محکومیت پزشکان در دادگاه‌های نظام پزشکی ۲ درصد بالاتر از دادسراها
معاون انتظامی سازمان نظام‌پزشکی کشور گفت: در سال گذشته 670 میلیون بار مراجعه درمانی از ویزیت ساده تا اقدام درمانی 6 ماهه انجام شده که از این تعداد 7.5 میلیون بیمار بستری شده‌اند و کل شکایت از جامعه پزشکی 12 هزار مورد بوده است و طبق اعلام سازمان تعزیرات حکومتی در تهران 80 شکایت تعرفه‌ای ثبت شده است.

به گزارش خبرنگار سازمان نظام پزشکی، دکتر علی فتاحی که امروز در نشست خبری سازمان نظام پزشکی سخن می گفت، با بیان اینکه درتمام دنیا شکایت از کادردرمانی وجود دارد و 3 درصد خدمات درمانی منجر به شکایت می شود، اظهار داشت: رسیدگی به شکایات 2 بعد فنی و تخصصی دارد و باید مشخص شود کجا قصور و کوتاهی و کجا عارضه اتفاق افتاده است.

وی با بیان اینکه مهم نیست این کوتاهی در نظام پزشکی یا تعزیرات حکومتی‌ یا‌ دادسراهای عمومی و یا دانشگاه‌ها به ثبت رسیده باشد، ابراز داشت: ما هیچ مشکلی مبنی بر اینکه نظارت بر پزشکان برعهده چه نهادی باشد نداریم ولی در نهایت تشخیص عارضه پزشکی توسط کارشناسان پزشک باید صورت پذیرد.

فتاحی تاکید کرد: در کل کشور 198 دادسرا برای رسیدگی به شکایات وجوددارد و ما در دادسرای سازمان نظام پزشکی به دنبال شاکی نیستیم بلکه وظیفه ما رسیدگی به شکایات و کشف خطا و خطاکار است و گله وزیر بهداشت به اطاله دادرسی‌ها و نه به نحوه رسیدگی به تخلفات برمی‌گردد البته این مسیری است که قانون تعیین کرده و ما تنها مجری آن هستیم.

وی با بیان اینکه عوامل اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و غیره در شکایت ها تاثیر بسزایی دارد اما این مسئله را رد نمی‌کنیم که مردم ایران بر اساس فرهنگ غنی که دارند نجیب بوده و اهل شکایت نیستند، تصریح کرد: 5 هزار پرونده در سازمان نظام‌ پزشکی تشکیل شده است که در دادسراهای عمومی آمار محکومیت پزشکان 40 درصد اما در نظام‌پزشکی 42 درصد بوده است که همه به علت عارضه نبوده بلکه عوامل مختلفی در آن دخیل است.

فتاحی با اشاره به اینکه بدون برخورد صنفی بیمار می تواند آزادانه شکایت کند، ادامه داد: سازمان تعزیرات حکومتی به شکایت تعرفه‌ای، عدم رسیدگی‌ها و مسائل بهداشتی رسیدگی می‌کند. در استان تهران 18 هزار شکایت در سال 93 در این سازمان به ثبت رسیده است که 97 درصد آن مربوط به مراکز تولیدی و توزیع مواد غذایی، کارخانه ها و رستوران ها  و تنها 2.3 درصد به کادر درمانی برمی‌گردد.

وی ادامه داد: 400 پرونده در استان تهران بوده است این در حالی است که 96 میلیون بار مراجعه درمانی در استان تهران سال گذشته ثبت شده است. همچنین یک میلیون بستری گزارش شده و فقط 80 شکایت تعرفه‌ای وجود داشته است.

معاون انتظامی سازمان نظام‌پزشکی کشور درمورد سامانه 1690 گفت: این سامانه دارای سه ویژگی اعم از اخذ شکایات تلفنی، بازرسی فعال بر حسب شکایت ها و گزارش ها و کارشناسی های متمرکز است.

وی با بیان اینکه در تهران شکایت های منجر به تشکیل پرونده 128 مورد از زمان راه اندازی سامانه 1690 است، افزود: از این تعداد پرونده 117 مورد به بیمارستان‌ها برمی‌گردد که البته 70 درصد آن ها تبرئه شدند. 11 مورد شکایت تعرفه‌ای از پزشکان به علت دریافت وجه اضافی بوده است که تنها برای 5 مورد رای صادر شده است.

وی گفت: در کل کشور به جز تهران نیز، 64 پرونده در حوزه تخلفات تعرفه‌ای از سامانه 1690 داشته‌ایم که 12 مورد به دریافت وجه اضافی توسط پزشکان برمی‌گردد.

وی در پایان درباره شکایات تلفنی از تخلفات پزشکان توضیح داد و افزود: ما هیچ‌گونه شکایت تلفنی را نمی‌پذیریم و به مانند تمام دادگاه‌ها در ایران باید افراد شاکی حضوری به سازمان مراجعه و شکایت خود را مکتوب و مشخص کنند که این کار  در تعزیرات و دادسراها نیز صورت می‌پذیرد.

انتهای پیام/ع

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.